Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena!

Var idag och köpte mig B1:an och Fireboxen, just nu sitter jag och leker lite med ljudet och micken, som jag främst kommer att använda till att sjunga, har ni några tips, just nu så är jag halvnöjd med hur det låter, tror definitivt att det kommer bli bättre ju mer jag lär mig men just nu är det lite krånligt.

Jag behöver ha rätt hög mikrofon gain till B1:an är det vanligt? Eller är det FireBoxen som gör att det måste vara åtminstonne 3/4 på ratten för att få ett bra klart ljud?

Bör jag ha puffskyddet på, finns det nån nackdel med det? Skriv gärna om ni har övriga tips eller saker jag bör veta om B1:an och FireBoxen.

Tack så hemskt mycket för svar!

Annons
Postat

I kontrollpanelen för Firebox kan du boosta ingångarna.

Har du testat det?

Postat
I kontrollpanelen för Firebox kan du boosta ingångarna.

Har du testat det?

Tjena ja, jag tyckte bara att det kändes oskönt att behöva göra det för att få ett bra ljud, men själva ljudvolymen är okej, jag menar jag kan få det så högt att jag inte ens kan prata, utan att gå upp i "brusnivå" eller ovanför CLIP eller vad man ska kalla det.

Jag undrar ifall det är någon som har övriga tips för mitt ljud från när jag pratar låter väldigt enkelt eller vad jag nu ska kalla det 🙂

Postat

Jag kör själv med Fireboxen o är supernöjd.

Men det jag skulle komma till: Puffskydd. Du frågar om du ska köra med puffskyddet på o då ser jag framför mig en tjock huva av skumgummi. Jag tycker det tar bort en del av ljudet. Ett puffskydd av modell nylonstrumpbyxa däremot är aldrig fel, men det kanske du redan kör med...

mvh

Johan

Postat

"Puffskyddet" som följer med B1:an är inget puffskydd, utan ett vindskydd.

Olämpligt till inspelning - men nödvändigt om man till äventyrs vill spela in någonting utomhus...

Skaffa alltså ett puffskydd i stället... Studio Projects har ett trevligt puffskydd som är trekantigt och i metall. Det upplevs inte så stort och klumpigt som de runda puffskydden lätt kan göra...

Postat

Så här ser ett puffskydd ut:

superlux-microphone.jpg

Och så här ser ett vindskydd ut:

vindskydd_tour.opt.jpg

Sorry så här menar jag:

Zeppelinare.jpg

Elof (oregistrerad)
Postat
Tjena!

Var idag och köpte mig B1:an och Fireboxen, just nu sitter jag och leker lite med ljudet och micken, som jag främst kommer att använda till att sjunga, har ni några tips, just nu så är jag halvnöjd med hur det låter, tror definitivt att det kommer bli bättre ju mer jag lär mig men just nu är det lite krånligt.

Jag behöver ha rätt hög mikrofon gain till B1:an är det vanligt? Eller är det FireBoxen som gör att det måste vara åtminstonne 3/4 på ratten för att få ett bra klart ljud?

Bör jag ha puffskyddet på, finns det nån nackdel med det? Skriv gärna om ni har övriga tips eller saker jag bör veta om B1:an och FireBoxen.

Spelar det någon roll hur mycket du behöver vrida på ratten för att det ska bli bra? Irriterar du dig på att det SER dåligt ut?

Det handlar väl inte direkt om att du måste gaina mycket, utan att fireboxen bara har 45 db gain, därför måste ratten stå rätt högt, visuellt.

Postat
Tjena!

Spelar det någon roll hur mycket du behöver vrida på ratten för att det ska bli bra? Irriterar du dig på att det SER dåligt ut?

Det handlar väl inte direkt om att du måste gaina mycket, utan att fireboxen bara har 45 db gain, därför måste ratten stå rätt högt, visuellt.

Du har rätt, saken är faktiskt att jag stör mig ganska mycket på att den just är så högt, visuellt, men när den är på max är det på tok för högt ändå, så jag bör nog inte oroa mig så mycket kanske!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.