Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Köpte nyss en ny dator som jag ska hämta i veckan. Undrar från första början om jag kan köra mitt operativsystem, cubase och alla filer från samma hårdisk? eller om jag ska ha winxp på en ensam disk med cubase och alla filerna sparade på en annan hårdisk....

Annons
Postat
Köpte nyss en ny dator som jag ska hämta i veckan. Undrar från första början om jag kan köra mitt operativsystem, cubase och alla filer från samma hårdisk? eller om jag ska ha winxp på en ensam disk med cubase och alla filerna sparade på en annan hårdisk....

Jag tycker det är bra att ha det uppdelat på flera diskar. Du vinner både prestanda och säkerhet.

Postat

Ibland kan det löna sig (om man har PC med Windows) att lägga Windows växlingsfil på en sekundär hårddisk. Fördelen är att det virtuella minnet slipper trängas på samma (S)ATA interface som systemet.

Jag upplever en märkbar prestandahöjning i mitt system.

//Kaptenen

Postat
Ibland kan det löna sig (om man har PC med Windows) att lägga Windows växlingsfil på en sekundär hårddisk. Fördelen är att det virtuella minnet slipper trängas på samma (S)ATA interface som systemet.

Jag upplever en märkbar prestandahöjning i mitt system.

//Kaptenen

Hmmm.. jag förstår hur ni resonerar.. Men om man blankt säger så här.. Hur ska jag fördela Cubase, operativsystem och mina projektmappar och var ska jag installera mina plugins?

Postat

HDD1: OS, Program/Spel, Pluggar inkl. Deras stora sample-mappar

HDD2: Växlings-fil, Projekt-mappar

Extern-HDD: Så fet du har råd med så du aldrig behöver vara orolig att du inte har plats att ha färsk backup.

Postat (redigerat)

Jag kör operativet, program, plugins och växlingsfil på samma disk.

Enligt Microsoft och enligt RME innebär det risk för instabilitet att lägga växlingsfilen på en annan disk än systemdisken, så det är inget jag skulle chansa med. Om växlingsfilen används alls medan du kör Cubase, så kommer det ändå att bli oanvändbart, eftersom det blir alldeles för långsamt att spela upp audio om det först ska skyfflas in på virtuellt minne på en annan disk och sedan spelas upp. Det fungerar helt enkelt inte, utan det blir tvärstopp...

En disk har jag till mappar där varje låt har sin egen och där både audiofiler och projektfiler ligger samlade.

På en tredje disk (som egentligen är 2 diskar i Raid0), ligger alla ljudbibliotek.

Diverse externa backupdiskar finns också... 🙂

Redigerat av Claes
Postat

så om jag kör med alla program, os och spel på min första hd som är en 500gb 7200 med 16mb i cache.. och alla projekt, ljud och skit på en annan hd som är likadan... sedan har jag min externa för att köra backup så är det en bra idé?

Postat
så om jag kör med alla program, os och spel på min första hd som är en 500gb 7200 med 16mb i cache.. och alla projekt, ljud och skit på en annan hd som är likadan... sedan har jag min externa för att köra backup så är det en bra idé?

Det tycker jag låter bra - om du inte använder många stora samplingsbibliotek och många audiospår samtidigt - för då kan det var idé att dela upp audio och ljudbiblioteken, så att de ligger på olika diskar...

Postat
Enligt Microsoft och enligt RME innebär det risk för instabilitet att lägga växlingsfilen på en annan disk än systemdisken.

Det där var något helt nytt för mig 🙂 Hur det påverkar musikproduktion kan jag inte svara på. Men har svårt att tänka mig att själva Windows skulle må bästa av att ha växlings-filen på samma disk. Detta pga att windows läser så förbannat mycket information ifrån disk hela tiden! Och eftersom hårddiskar inte kan läsa ifrån 2 ställen samtidigt så borde logiken vara att 2 diskar gör jobbet en aning snabbare och med mindre belastning. Det är ju tex därför man kör Raid-system.

Som sagt bara en fundering och vill inte trampa Claes på tårna för som sagt, jag talar bara om vanlig Windows-hantering.

Postat

Det tycker jag låter bra - om du inte använder många stora samplingsbibliotek och många audiospår samtidigt - för då kan det var idé att dela upp audio och ljudbiblioteken, så att de ligger på olika diskar...

inte så extremt.. är ganska noob i industrin =D Men om man kan kräma ut mer kraft av sina saker så lätt så varför inte... Men som togs upp precis... Hur menar ni med växlingfil? Har aldig meckat med sådant men hört talas om raid, men raid orkar jag inte mecka med...

Postat

inte så extremt.. är ganska noob i industrin =D Men om man kan kräma ut mer kraft av sina saker så lätt så varför inte... Men som togs upp precis... Hur menar ni med växlingfil? Har aldig meckat med sådant men hört talas om raid, men raid orkar jag inte mecka med...

Växlingsfilen är en förlängning av RAM minnet i datorn (det snabba, flyktiga minnet). Hit pytsas sådan som för tillfället inte används, t.ex. program som inte är aktiva och deras tillhörande data. Det är riktigt som Claes säger att om växlingsfilen arbetar under tiden som DAW'en kör skulle du få ideliga tjuvstopp och i det sammanhanget tjänar man inget. Däremot kan du få lite snabbare respons när du startar program m.m.

Att det skulle ge stabilitetsproblem att ha växlingsfilen på en annan hårddisk visste jag inte. Har funkat bra för mig. Du kan alltid prova om du vill och se om det fungerar för dig.

Du kan ändra inställningarna för växlingsfilen i kontrollpanelen->System->Avancerat under paragrafen "prestanda".

//Kaptenen

Postat

Växlingsfilen är en förlängning av RAM minnet i datorn (det snabba, flyktiga minnet). Hit pytsas sådan som för tillfället inte används, t.ex. program som inte är aktiva och deras tillhörande data. Det är riktigt som Claes säger att om växlingsfilen arbetar under tiden som DAW'en kör skulle du få ideliga tjuvstopp och i det sammanhanget tjänar man inget. Däremot kan du få lite snabbare respons när du startar program m.m.

Att det skulle ge stabilitetsproblem att ha växlingsfilen på en annan hårddisk visste jag inte. Har funkat bra för mig. Du kan alltid prova om du vill och se om det fungerar för dig.

Du kan ändra inställningarna för växlingsfilen i kontrollpanelen->System->Avancerat under paragrafen "prestanda".

//Kaptenen

Så nu ska jag? Ha Win, cubase och massa prog i hd1, och växlingsfilen med alla projekt i hd2?

Postat
Senseless Tips...

...can be found in masses in the internet. It seems as if those are copied since generations, but no one ever tested them seriously. Two examples:

Reduce hardware acceleration of the graphics card.

Causes the opposite of the desired effect. De-creasing the acceleration (System, Performance, Advanced Settings, Graphics, Hardware acceleration) means nothing else as that the CPU now has the burden to perform these tasks. Congratulations...

Changing the virtual memory configuration (swap file) in regard of size and location (System, Performance, Advanced Settings, Virtual Memory, Let Windows do it all.)

Windows handles this perfectly, any changes include a lot of risks but no advantages. The main argument is: In case Windows REALLY begins to use this file (swaps) it doesn't matter whether the used storage device is a ZIP or Barracuda - you can't use your PC any longer for several minutes. The only serious advice: Buy more RAM.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.