Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja!

Det är så att ja ska snart beställa en ny dator, tänkte om Ngn kunde ge mej tips om vilka delar ja ska beställa osv. Använder nu ett externt firewire-ljudkort det funkar bra så skulle helst vilja behålla det. Men ja hade tänkt mej runt 7000kr iallfall.

Tack på förhand//egberth

Annons
Postat
Tja!

Det är så att ja ska snart beställa en ny dator, tänkte om Ngn kunde ge mej tips om vilka delar ja ska beställa osv. Använder nu ett externt firewire-ljudkort det funkar bra så skulle helst vilja behålla det. Men ja hade tänkt mej runt 7000kr iallfall.

Tack på förhand//egberth

Okej.

Nu skall jag falla lite på eget grepp.

Tidigare hävdade jag i sten att pc funkade lika bra som en mac i musiksamanhang.

Doch ändrade jag mig ganska tvärt när jag bytte till just mac.

Så mitt tipps till dig blir: Gåupp någon prisklass och köp en mac!

Postat

Dessutom är priset inte så mkt värre.

Köpte min iMac 20" med 2.0 Ghz.

Kostade "bara" 11lappar.

Dessa 11lappar skulle jag inte kunna laggt på en bättre dator än vad jag gjorde.

Postat
Hallelulja, nu sjunger Mac-kören för full hals igen 🙂

För 7000:- med dagens dollarkurs finns det mkt roligt att köpa

För dessa 11000:- någon nämnde, kan man tex köpa en PC-laptop, om man vill ha en sån..

http://www.datorbutiken.com/se/default.asp...AC7720G-602G32N

Jag fick denna genom jobbet nyss och den funkar jäkligt bra (trots det är en PC)

Men med handen på mitt varma hjärta kan jag av egna erfarenheter säga att acer inte går att jämnföra med kraften av en mac.

Postat
Hallelulja, nu sjunger Mac-kören för full hals igen 😛

För dessa 11000:- någon nämnde, kan man tex köpa en PC-laptop, om man vill ha en sån..

Jag fick denna genom jobbet nyss och den funkar jäkligt bra (trots det är en PC)

Men med handen på mitt varma hjärta kan jag av egna erfarenheter säga att acer inte går att jämnföra med kraften av en mac.

Säg det till min Acer att den tillsammans med FW800 kortet, inte är kraftfullt nog till musikskapande..

Antagligen är den för dum för att förstå vad du menar och tuffar gladeligen på ändå 🙂

Postat
Hallelulja, nu sjunger Mac-kören för full hals igen 😛

Säg det till min Acer att den tillsammans med FW800 kortet, inte är kraftfullt nog till musikskapande..

Antagligen är den för dum för att förstå vad du menar och tuffar gladeligen på ändå 🙂

Vad kan man göra med en mac? Garageband? tihi fnizz

Postat
Hallelulja, nu sjunger Mac-kören för full hals igen 😳

Nja, hehe.

Klart att det funkar med acer och andra datorer av samma typ.

Men, eftersom jag provat de båda kan jag bara utgåifrån mig själv o påpeka att det är en stor skillnad på presstanda mellan pc och mac.

Fö att återgå till ursprungsfrågan så svara jag som så:

Du borde överväga att köpa en mac.

Om du trots allt vill köpa en pc, så fins det "billiga"' färdiga musikdatorer, tex Frost Resqal 2.

Dessutom ryktas det om att Dell skall börja göra musikdatorer.

Vill du ha tipps på delar som du själv monterar så kan jag tyvär inte hälpa dig så mkt, men det fins enheldel andra som kan hjälpa dig här!

Postat

Jag kan köpa att *kanske* en Mac har vissa fördelar men,

sitter det samma hårdvara (cpu, chipset, bussar, hdd, grafik mm)

så kan omöjligt namnet på en Mac ge kraftfullare resultat än en PC..

Det är nästan skrämmande med vilken fanatism Mac-ägarna argumenterar...

Postat (redigerat)

Okej.

Vi säger såhär istället.

Om vi bortser ifrån hårdvaran (även om den är stabilare på en mac)

Så hanterar OSX minnet och programmen bättre.

Mer flyt i minneshaneringen osv.

Om jag jämför min Imac med en pc med samma presstanda så vinner min iMac.

Jag motiverar det hela med att OSX hanterar minnet och processorn bättre än vad windows/pc gör.

Värt att tänka på: "Om 10 olika personer säger att du har en svans, så är det troligen så"

Redigerat av ThomasJ
Postat

Okej.

Vi säger såhär istället.

Om vi bortser ifrån hårdvaran (även om den är stabilare på en mac)

Så hanterar OSX minnet och programmen bättre.

Mer flyt i minneshaneringen osv.

Om jag jämför min Imac med en pc med samma presstanda så vinner min iMac.

Jag motiverar det hela med att OSX hanterar minnet och processorn bättre än vad windows/pc gör.

Värt att tänka på: "Om 10 olika personer säger att du har en svans, så är det troligen så"

Var just *kanske* jag menade med OSX, inget OS e perfekt oavsett plattorm..

Samma hårdvara fungerar inte olika bara för ett namn skull på skalet..

100-tals miljoner muslimer argumenterar oxå fanatiskt, du kanske ansluter dej till den sanningen oxå ?!?

Postat

[QOUTE]

100-tals miljoner muslimer argumenterar oxå fanatiskt, du kanske ansluter dej till den sanningen oxå ?!?

Hm, at jämföra pc o mac med muslimer tycker jag är riktigt långsökt.

Men okej. Förstår vart du vill komma, men om vi rent statistiskt tittar på hur många som har en PC i sin studio och hur många som har en mac, så "tror" jag att det sistnämda vinner.

Och det fins jue givetvis en anledning till detta!

Postat

Vi har en PC i studion med cubase 4 och jag har en mac hemma med logic studio och jag kan ärligt säga: fy tusan för alla inställningar som kan bugga i XP ihop med programvarorna. (och hårdvarorna) Jag köpte faktiskt mac för att slippa alla krångliga inställningar och döm om min förvåning att det faktiskt var så mycket smidigare att arbeta med mac avseende inställningar.

Det största problemet med mac för en van pcanvändare som mig att det är en hel skog med nya principer att lära sig när det gäller att förstå var vissa inställningar ligger, kortkommandon etc.

Jag säger iallafall så här: köp det du helst vill ha, men skulle jag själv stå inför valet idag igen så blir det mac.. direkt.

OSX är däremot långt ifrån perfekt när det gäller vanlig filhantering som man troget får lära sig i windows. men det har inte med musik att göra förutom organiseringen av filer om man INTE vill använda itunes..

Postat
OSX är däremot långt ifrån perfekt när det gäller vanlig filhantering som man troget får lära sig i windows. men det har inte med musik att göra förutom organiseringen av filer om man INTE vill använda itunes..

Stör mig också på att det är osmidigt att flytta runt filer i OSX. Precis i början av min övergång från Windows var jag ibland helt vansinnig men efter ett tag vänjer man sig faktiskt. Många kör Quicksilver och är helt överlyckliga, men jag har inte orkat sätta mig in i det alls än.

Burnin Sven (oregistrerad)
Postat

Det värsta är väl att alla har rätt här på nåt sätt i alla fall för det sägs att OSX(86) på en PC kör om Macen så nog är det för bedrövligt att apple inte släpper oset fritt ja inte fritt utan så att man får köpa det för installation på valfri compatibel hårdvara.

Postat
Det värsta är väl att alla har rätt här på nåt sätt i alla fall för det sägs att OSX(86) på en PC kör om Macen så nog är det för bedrövligt att apple inte släpper oset fritt ja inte fritt utan så att man får köpa det för installation på valfri compatibel hårdvara.

Om du själv vore Apple så skulle du vara väl medveten om vilka komponenter bland dina produkter som faktiskt utskiljer sig från konkurrenterna på ett mycket positivt sätt. Ifall du då skulle släppa detta fritt, ja säg att du till och med säljer det för en äckligt hög summa, skulle du i slutändan vara jämställd eller kanske till och med lägre ställd gentemot konkurrenterna. Jag skulle aldrig släppa OSX, om det nu var jag som uppfunnit det, eftersom det är DET (bland annat) som gör att folk i sin tur köper Mac - det de tjänar pengar och kunder på. Jag själv är en PC-räv och är för gammal (24) för att orka att sätta mig in i en ny värld. Det är roligare att ägna den energin åt att öva in någon skön gammal bluegrassdänga på banjon. Jag lovar.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.