Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej alla!

Jag tänkte lära mig spela piano och är på jakt efter någon sida som visar hur man spelar typ "Rhodes licks" och liknande typ så här....

Det låter ju så j@£la coolt så jag bara måste lära mig !!

Är det någon som vet om det finns en sådan sida (eller bok med typ en CD till), jag har letat men inte hittat någon 🙂

Tack på förhand

//Patrik

Annons
Postat

Bara att sätta sig och plugga jazzharmonik. Lär väl finnas böcker som tar upp ämnet i varenda liten musikaffär skulle jag tro. Ingelf (tror jag han heter i efternamn) har gjort bra böcker!

Annars är det bästa tipset är att du sätter dig ner och börjar planka sånt som du gillar.

Postat

Ingelf ja, 🙁 sitter med båda hans böcker och det är väl inget man slukar i en handvändning om man är grön..men dom är jäkligt bra när man väl fattar det han skriver.. rekommenderas.

Just Jazzlicks är väl mycket en improvisationsgrej och kan vara svårt att ta till sig som "skriven form"

. så det bästa är nog som VacUm säger att planka sånt du tycker verkar fräckt.. i kombination med jazzharmoniläran..

Postat

Problemet är att jag inte har en aning hur jag ska börja med att planka det, jag måste komma igång på något sätt.

Hitta den här på nätet och den känns lite för "jazzig" men det är en början,

www.pianoskolan.com

Är det ingen som "stilar" med ett snyggt lick när han/hon är i musikäffären och provspelar .... 😄 som kan dela med sig

Jag ska titta i dom böckerna som ni skriver om och se om jag begriper något av dom 🙂

• 5 månader senare...
Postat

Hur man plankar något

* Ta små bitar i taget, t.ex. ett ackord eller nån slinga på ett par sekunder

* Om det är feta ackord(många toner), börja med att lyssna in bastonen sen topptonen. Om man inte ha någon som helsta aning om resten så kan man i alla fall försöka gissa rätt register. Sen kan man testa dur-treklanger, moll-treklanger o.s.v. Gissa, hitta på, använd fantasin helt enkelt!

* Börja inte med för svåra grejer. Har man några lyckade plankningar bakom sig går det mycket lättare att göra de mer avancerade grejerna sen. Man stärker gehöret och vanan ju mer man har gjort.

Lycka till och välkommmen till jazzharmoniken! 🙂

Postat (redigerat)

jag glömde några saker.

Man ska inte glömma bort att rhodesklangen gör sitt till ackorden som läggs. Det låter helt klart coolare än om man lägger samma sak på ett piano. Jag försökte planka en liten snutt i början på lick1 och visst hamnar jag rätt nära men jag är verkligen inte säker på att min plankning är exakt som det spelades på mp3:an. Jag hör några toner som sticker ut som mollters, sjua men man hör inte hur många grundtoner, kvinter eller eventuella kvarter han har med. Min plankning finns längst ner om du gett upp och vill titta.

De tre första ackorden i lick1 är(HH=högerhand, VH=vänsterhand):

Ackord: Läggning(nerifrån och uppåt på klaviaturet)

Cm9(och 11 kanske) VH= C, Bb HH= D, Eb, G ( han lägger ett Bb högst som för-slag)

Dm9(och 11 kanske) VH= D, C HH= E, F, A, C

A11 VH= Ab, Bb HH= C, Eb, G, C

Redigerat av trocadero
Postat

yo.. det är egentligen skitenkelt. lär dej hur du tar m9, m11 och 11-ackord bara. Sen transponerar du bara fritt lite hur som helst och ser vad som låter bra. kromatiska steg uppåt och neråt brukar ofta t ex låta ganska jazzigt.

Postat
yo.. det är egentligen skitenkelt. lär dej hur du tar m9, m11 och 11-ackord bara. Sen transponerar du bara fritt lite hur som helst och ser vad som låter bra. kromatiska steg uppåt och neråt brukar ofta t ex låta ganska jazzigt.

Du får ju inte glömma terslösa maj9or.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.