Jump to content
Annons

Det här med digital-TV är ju ganska frustrerande...


JJRockford

Recommended Posts

Vad finns det för olika sätt att få digital-TV-grejset att funka som innan? Jag menar, förr var det ju t ex inga problem att spela in ett program på videon och tittat på ett annat. Nu får man ha tvillingkort, dubbla boxrar eller något sådant. En extra TV i sovrummet? Inte det lättaste!! Eller i a f betydligt dyrare än med det analoga nätet.

Så, ös på med tips om vad det finns för apparater som återställer allt till det normala!

I lägenheten vi bodde i innan så installerade dom någonting centralt i huset så att man kunda använda TV-uttaget precis som vanligt. Finns det sådant för privatpersoner också?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har inte hittat någon sådan en som har någon bra funktion för att spara programmen på något annat media. Det smidigaste (allting är ju relativt) är att spela upp från PVR-boxen och in på videon (t ex) i realtid. Förmodligen är det varken svårt eller dyrt att bygga in funktion för att föra över det som en data-fil, men man kan ju misstänka att TV-bolagen inte gillar sånt.

Men fortfarande. Om jag, som fallet är, vill ha en TV i vardagsrummet, där jag både kan spela in och titta på TV (olika program) och samma möjlighet i sovrummet, så blir det väldigt omständigt och dyrt med extra boxrar, tvillingkort och annat elände.

Någon som vet varför det analoga nätet släcktes, trots att vi uppenbarligen inte riktigt är ikapp det digitala än? Någon tjänar såklart grova pengar på detta, men ändå...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte hittat någon sådan en som har någon bra funktion för att spara programmen på något annat media. Det smidigaste (allting är ju relativt) är att spela upp från PVR-boxen och in på videon (t ex) i realtid. Förmodligen är det varken svårt eller dyrt att bygga in funktion för att föra över det som en data-fil, men man kan ju misstänka att TV-bolagen inte gillar sånt.

Men fortfarande. Om jag, som fallet är, vill ha en TV i vardagsrummet, där jag både kan spela in och titta på TV (olika program) och samma möjlighet i sovrummet, så blir det väldigt omständigt och dyrt med extra boxrar, tvillingkort och annat elände.

Någon som vet varför det analoga nätet släcktes, trots att vi uppenbarligen inte riktigt är ikapp det digitala än? Någon tjänar såklart grova pengar på detta, men ändå...

Med pvr kan du jue iofs kolla på ett program medans du spelain det andra.

Men förstår att det inte riktigt vad du söker.

Vilken leveratör har du på digitaltven?

Redigerat av Lådan
Link to comment
Dela på andra sajter

Heh, jag har inte ens lyckas förstå hur man ska bära sig åt för att spela in annat än det som kommer via vanliga kabeltv-kabeln (alltså 1,2,4,24,etc). De andra kanalerna som går via boxen kommer inte in i videon verkar det som... 😮

Fast jag måste väl i ärlighetens namn erkänna att jag inte alls undersökt frågan närmare än den ytterst sparsmakade manualen...

Link to comment
Dela på andra sajter

På min video finns två scart-ingångar, TV och dekoder. Har kopplat digital-boxen till videons dekoder-scart och sen från videon till TV:n. Startar man videon och sätter även den på "AV1" så tar videon emot den kanal man ställer in på digitalboxen. Nackdelen är att man måste ha igång videon för att kunna se på TV.

Det stod lite i Aftonbladet om vilka anledningar som angavs för att stänga ner det analoga nätet. Det ena var att det var ca 50 år gammalt. Och det andra var att det frigjorde en massa frekvensutrymme. Som dom inte har några konkreta idéer om vad det ska användas till. Tänkandet ligger helt klart i tiden, alla ska byta till nya saker hela tiden, trots att deras gamla fungerar utmärkt. Bilar, platt-TV o s v. Hur många får egentligen bättre bild av att byta till platt-TV? Själv har jag aldrig funderat så noga över bildkvalitén på TV-apparater, men nu ser man ju att man får ge _ganska_ mycket pengar för en platt-TV som ens kommer i närheten av en ordinär bildrörs-TV. Lite OT, om det nu kan vara det i denna avdelning? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

På min video finns två scart-ingångar, TV och dekoder. Har kopplat digital-boxen till videons dekoder-scart och sen från videon till TV:n. Startar man videon och sätter även den på "AV1" så tar videon emot den kanal man ställer in på digitalboxen. Nackdelen är att man måste ha igång videon för att kunna se på TV.

Ah, ja det förstås. Då är väl bara problemet att vår video är så gammal att den bara har en scart, som dessutom troligen bara funkar som utgång... 😆 Jaja, man får väl skaffa sig DVD-recorder snart istället.

Tror nog att övergången till digital teknik är bra, men att sverige hade lite väl bråttom. Om jag inte minns fel, så är vi ett av få länder som redan gått över helt...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...