Nezo Postat 14 oktober 2007 Postat 14 oktober 2007 jag undrar urjag ska göra om jag ska spela in musik från en akustisk gittar. måste jag ha någon speciell mikrofon eller går det bra med min Shure SM 58?? och i så fall är det bara att rikta mikrofonen mot gitarren, och viket avstånd?? tack på förhand Nezo
Elvispen Postat 14 oktober 2007 Postat 14 oktober 2007 (redigerat) Det beror på vad du vill ha för ljud, det går säkert bra. Jag har ingen Sure SM58:a men dom sägs ju vara ganska bra till det mesta. Kör själv med stormembranare eftersom det är det jag har.. låter väldigt bra tycker jag. Micken kan någon annan få kommentera.. För mickplaseringar så titta här (under "Stringed Instruments" och sen "Acc Guitars"), och sök på forumet. Men som man säger, allt är bra så länge du tycker om ljudet... Ha det! Redigerat 14 oktober 2007 av Elvispen
Claes Holmerup Postat 14 oktober 2007 Postat 14 oktober 2007 Jag skulle främst välja en Oktava MK012, som jag är mycket förtjust i till gitarr (och mycket annat). Kvista över till min testsite, så kan du hämta smakprov på ett gäng olika micar och avgöra vilka du gillar själv. 😳
Dexter Postat 15 oktober 2007 Postat 15 oktober 2007 (redigerat) jag undrar urjag ska göra om jag ska spela in musik från en akustisk gittar.måste jag ha någon speciell mikrofon eller går det bra med min Shure SM 58?? och i så fall är det bara att rikta mikrofonen mot gitarren, och viket avstånd?? tack på förhand Nezo Jag använder en AKG C414 (stormembran) eller Neumann KM184 (småmembran) till gitarr med utmärkta resultat. Rikta mikrofonen nånstans mot tolfte bandet hellre än mot resonanslådans hål och experimentera med avståndet tills du får den karaktär på ljudet du önskar. Lycka till. /Dex. Redigerat 15 oktober 2007 av Dexter
Nezo Postat 15 oktober 2007 Trådstartare Postat 15 oktober 2007 tack som fan för all hjälp.... ska prova mig fram och hoppas på bra resultat!!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.