Jump to content
Annons

Handla billigt?


wicked_s

Recommended Posts

Sitter och funderar på att köpa en Pod XT pro och ett par Genelec-monitorer, tjänar man på att beställa från något annat land? Alltså ifall någon har bra butiker/länkar att rekomendera så vore det kanon. Erfarenheter av dåliga butiker? Eller blir det billigare att knalla in på musikbörsen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

det beror på ...vissa butiker har ju även specialpriser eller demoex så då kan man passa på

jag handlar rätt mycket på musiciansgear.com (tyskland) när de har specialpriser....där kan man t.ex. få en ONYX 1220 mixer för 4700:- och bästa priset jag fick i Sverige var 5900:-

så man kan säga att det är från fall till fall....om du vet vad du vill köpa be om det bästa priset här på musikbörsen och sen kollar runt om man kan få det mycekt billigare

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja musicstore.de är garanterat där du får mest för pengarna!

Jag beställde nämligen ett Echo Indigo DJ-ljudkort, och fick hem det tillsammans med en gitarrförstärkare värd 3000 kr som jag varken beställt eller betalat för! Well done fuckers!

Link to comment
Dela på andra sajter

jag handlar rätt mycket på musiciansgear.com (tyskland) när de har specialpriser....där kan man t.ex. få en ONYX 1220 mixer för 4700:- och bästa priset jag fick i Sverige var 5900.

Hmm, har du räknat in 37,10 Evro i avgifter för förpackandet,postförskottsavgift och porto ???

Link to comment
Dela på andra sajter

jag handlar rätt mycket på musiciansgear.com (tyskland) när de har specialpriser....där kan man t.ex. få en ONYX 1220 mixer för 4700:- och bästa priset jag fick i Sverige var 5900.

Hmm, har du räknat in 37,10 Evro i avgifter för förpackandet,postförskottsavgift och porto ???

nää, brukar handla fler saker på en gång så då blir den avgiften mindre per produkt 😉

Redigerat av alexfree
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja musicstore.de är garanterat där du får mest för pengarna!

Jag beställde nämligen ett Echo Indigo DJ-ljudkort, och fick hem det tillsammans med en gitarrförstärkare värd 3000 kr som jag varken beställt eller betalat för! Well done fuckers!

haha, ska prova beställa ett midi-interface, så får jag kanske en mikpreamp på köpet!? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja musicstore.de är garanterat där du får mest för pengarna!

Jag beställde nämligen ett Echo Indigo DJ-ljudkort, och fick hem det tillsammans med en gitarrförstärkare värd 3000 kr som jag varken beställt eller betalat för! Well done fuckers!

LOL! sån tur har man ju bara inte!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

har beställt lite från musicians-gear och priserna verkar bra:

Berhinger microfon C1 = 385,20

Berhinger hörlurar HPS 3000 = 288,90

berhinger mixer UB802 = 567,10

berhinger Vamp 2 = 1091,40

SUMMA: kr 2330,64[/b

I priset ingår varje saks andel av frakt samt växlingsavgift

Flyttade fram några inköp för att få ner portot

Link to comment
Dela på andra sajter

har beställt lite från musicians-gear och priserna verkar bra:

Berhinger microfon C1 = 385,20

Berhinger hörlurar HPS 3000 = 288,90

berhinger mixer UB802 = 567,10

berhinger Vamp 2 = 1091,40

SUMMA: kr 2330,64[/b

I priset ingår varje saks andel av frakt samt växlingsavgift

Flyttade fram några inköp för att få ner portot

Har du signat något sponsavtal med Berhinger. Eller har du bara ingått i ett vad om att det går att bygga en vättig studio med bara deras grejer. 🙂😛😄

Link to comment
Dela på andra sajter

har beställt lite från musicians-gear och priserna verkar bra:

Berhinger microfon C1             =  385,20

Berhinger hörlurar HPS 3000     = 288,90

berhinger mixer UB802             = 567,10

berhinger Vamp 2                     = 1091,40

SUMMA:                                 kr   2330,64

I priset ingår varje saks andel av frakt samt växlingsavgift

Flyttade fram några inköp för att få ner portot

Har du signat något sponsavtal med Berhinger. Eller har du bara ingått i ett vad om att det går att bygga en vättig studio med bara deras grejer. 🙂😛😄

det var ju sjukt billigt!!!

Redigerat av alexfree
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det är ju bara det att de prismässigt är en klass för sig...

skulle igentligen köpa en pod 2.0...

Här fick jag ju halva studion för nästan samma pengar... 🙂

(nja, fast jag tänkte bevisa att man kunde bygga en studio under 10000kr)

Redigerat av tryff
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det är ju bara det att de prismässigt är en klass för sig...

skulle igentligen köpa en pod 2.0...

Här fick jag ju halva studion för nästan samma pengar... 🙂

(nja, fast jag tänkte bevisa att man kunde bygga en studio under 10000kr)

hur e lurarna då?

Link to comment
Dela på andra sajter

har beställt lite från musicians-gear och priserna verkar bra:

Berhinger microfon C1             =  385,20

Berhinger hörlurar HPS 3000     = 288,90

berhinger mixer UB802             = 567,10

berhinger Vamp 2                     = 1091,40

SUMMA:                                 kr   2330,64

I priset ingår varje saks andel av frakt samt växlingsavgift

Flyttade fram några inköp för att få ner portot

Har du signat något sponsavtal med Berhinger. Eller har du bara ingått i ett vad om att det går att bygga en vättig studio med bara deras grejer. 😄🙂😄

det var ju sjukt billigt!!!

"Sjukt billigt" vete 17... 😲

Listpriset enligt Behringers aktuella svenska prislista är:

C-1: 451:-

HPS3000: 336:-

UB802: 683:-

V-amp2: 1378:-

Summa: 2848:-

Omkring 500:- dyrare när man tittar på listpriset, alltså. Förmodligen hade det inte skiljt så värst mycket efter förhandling med vilken svensk ÅF som helst - och så hade du sluppit eventuella problem med garantifrågor, där du i nuläget får skicka till Tyskland om något går sönder... 🙁

Inte för att jag säljer Behringer, men ibland kan det faktiskt löna sig att börja kolla på hemmaplan, så att man inte går över ån efter vatten... 😳

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Ja, Claes. Eftersom du till viss del representerar ovan nämnda yrkesgrupp så vet du förmodligen vad du talar om när det gäller förhandling.

Jag har oxå tittat lite över ån, men i och med att världen krymper, så är det sällan några riktigt stora pengar att göra på att köpa utomlands. Och man har alltid den där biten med garantier etc. Ruggigt att få fel på en importpryl... huh!

//Nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Vissa prylar skiljer det konstigt nog väldigt mycket på mellan svenska och tyska priser - men i många fall är det faktiskt mindre skillnad än man kanske tror...

Listpriser blir det ju oftast bara om man köper en enstaka produkt. Vid köp av flera prylar samtidigt, så går det alltid att förhandla.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag litar inte längre på de lokala ÅF. För det första kan priset från en ÅF till en annan skiljer sig rätt mycket och dessutom suger supporten/garanti på vissa ÅF...ibland känner man sig lurad så förtroendet är ju inte på högsta nivå, iofs kan det också hända med web-butiker

jag gjorde en liten jämförelse när jag skickade in offerter till olika ÅF här i Sverige och då ingick t.ex. ett DELTA 1010 Rack kort. Billigaste offerten på just det ljudkortet jag fick var 3795:- och det dyraste erbjudande var 4795:- ( en ÅF hade fortfarande 6395:- 😕 )

När det gäller supporten så skiter många ÅF i en, bara om man har ringt generalagenten innan eller man har en kompis som handlar mycket då blir man tagen på allvar, men så klart finns det här också undantag.

Jag tycker att de lokala ÅF's fördelar blir mindre o mindre jämfört med webhandlare

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag är svensk, svenskar ogillar att förhandla (har 20 års erfarenhet av försäljning till svenskar)...det slapp jag nu

priset på vampen har fallit sen jag kollade då var det 1700kr

Även med din uträkning tjänar jag ca 20%....så jag är nöjd

Sist jag var i en musikaffär satte jag mig ner för att prova en pod 2.0 i hörlurar . då kommer en i personalen och kopplar in en gitarr i en förstärkare brevid mig och "jammar" (ingen visning för kund bara egen förströelse) och det är så högt att jag inte hör podden.....jag väntar lite för jag tror han skall sluta men efter 15 minuter har han inte slutat......då går jag

Link to comment
Dela på andra sajter

Med risk för att styra om diskussionen: Hur bör jag gå tillväga för att få ett bra pris på en musikaffär, butik respektive internet?

Skicka offertförfrågan på det man ska handla till olika butiker och upplysa dem om att man skickar samma förfrågan till deras konkurrenter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Att kunden skickar förfrågningar till konkurrenterna är nog ett ganska självklart antagande om man får en offertförfrågan, så det behöver man egentligen inte berätta.

Skicka bara en fråga om vad du får betala - och rada upp det du är ute efter, så ser du vilka som är bäst på responsen och vilka som är segare, om de har egna kompetenta förslag som komplement etc - samt självklart priserna... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)
Sist jag var i en musikaffär satte jag mig ner för att prova en pod 2.0 i hörlurar . då kommer en i personalen och kopplar in en gitarr i en förstärkare brevid mig och "jammar" (ingen visning för kund bara egen förströelse) och det är så högt att jag inte hör podden.....jag väntar lite för jag tror han skall sluta men efter 15 minuter har han inte slutat......då går jag

Hur skulle du ha provat POD:en på nätet?

//Nemo

I övrigt håller jag med dig om dryga musikaffärer...

Redigerat av captain nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej...han demonstrerade inte poden...jag satt själv och spelade mig igenom inställningarna i hörlurar....idioten bara jammade för sig själv i en annan stärkare som stod intill mig och störde???? 🙂

Redigerat av tryff
Link to comment
Dela på andra sajter

Att kunden skickar förfrågningar till konkurrenterna är nog ett ganska självklart antagande om man får en offertförfrågan, så det behöver man egentligen inte berätta.

Skicka bara en fråga om vad du får betala - och rada upp det du är ute efter, så ser du vilka som är bäst på responsen och vilka som är segare, om de har egna kompetenta förslag som komplement etc - samt självklart priserna... 🙂

men hur kan det då skilja så mycket från affär till affär i vissa fall, är det okompetens eller vad? jag menar det kan ju inte vara volymförsälning en musikaffär i sverige har!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Kan väl bero på flera saker:

1. Fel kalkyl vad gäller marginaler

2. Konkurrenssituation

3. Inköpskanaler

4. Ointresse

Men varför går inte Studio Forums medlemmar samman och kräver bättre priser?

Det kanske går att handla upp prylar några gånger om året. Så blir det en rejäl lista och förhoppningsvis rejält bra priser.

2000 medlemmar som handlar för en hundring var = 200.000 spänn på ett bräde... 🙂

Eller att vi avtalar om en stående rabatt på något hak. Vilken butik beaktar inte det?

//Nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Handlar du inom EU ska du egentligen inte betala mer moms än det som lades på i det landet du handlade ifrån. Därför tycker jag att det är lustigt att man får betala 25% moms från Thomann när det är 16% i Tyskland (där Thomann har sitt).

MvH Rickard

Är det verkligen så? Att man får betala 25% hos Thomann. Då försöker de väl blåsa oss svenskar.

Hos musicians-gear har jag bara betalt 16% i alla fall. Har du momsregistrerat företag behöver du inte betala någon moms alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...