Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

saxat från en gammal tråd

"Så här kan man dämpa ett rum på ett bra, enkelt och billigt sätt. Kostnaden kan bli så lite som runt en tusenlapp.

Det passar särskilt bra när man inte kan göra för stor åverkan på rummet. Allt är dessutom flyttbart/återanvändningsbart.

Köp mineralullsskivor på Byggmax "Isolering 37" 95 mm tjocka, ca 120x60, 8-pack för 253,20 kr.

Köp oblekt bomullstyg för 19 kr/m på IKEA (eller 25 kr/m för t ex svart eller vitt).

Klä in mineralullsskivorna i tyget, som man slår in ett paket, limma med textillim från Clas Ohlson för 24 kr (räkna 2 tuber per 8 skivor). Använd handskar när du jobbar med skivorna för att undvika kliande händer...

Skivorna är tillräckligt fasta att stå för sig själva och man behöver inte bygga någon träram till dem. Utan träram ökar dessutom den effektiva absorptionsytan.

Fäst skivorna på väggarna med 3 st 10 cm spik (om du har trävägg); två i de övre hörnen och en nere i mitten. Ta tunn ståltråd (eller gem) och fäst två små öglor direkt i tyget som du kan hänga skivan i på spikarna. Spikarna är för att skapa en luftspalt mellan skivan och väggen, vilket utökar absorptionen avsevärt i det högre basområdet. Om du har långa spikar och kan avvara rumsyta kan du gärna dubbla luftspalten."

är detta en riktigt bra lösning för aukustik behandling på väggen bakom och i taket?? tacksam för korrekt information 🤪

Annons
Postat
Låter väl som en riktigt bra lösning. Jag gjorde dock en liten ram. Du kan kolla tråden här:

Lightweight Corner Absorber

Det blev fantastiskt snyggt! Och det verkar som att det fungerar bra också ?

Låt mig gärna få veta om du har fler liknande byggen uppslängda på nätet att dela med dig av!

Mvh. Robin

• 2 veckor senare...
spandaux (oregistrerad)
Postat

Har sett den här lösningen förekomma en del och den fungerar ju bra men jag tänker lite på om ett tyg verkligen kan hålla dom små partiklarna från att komma ut i luften. Det är säkert en fånig sak att oroa sig över, men t ex glasfiber är ju klassat i samma nivå som asbest av arbetsmiljöverket pga att dom små partiklarna går in i lungorna och sedan ut i kroppen.

Jag hatar ju intensivt alla former av isolering då jag är snickare och hatar allt som kliar. 😳

Postat
Har sett den här lösningen förekomma en del och den fungerar ju bra men jag tänker lite på om ett tyg verkligen kan hålla dom små partiklarna från att komma ut i luften. Det är säkert en fånig sak att oroa sig över, men t ex glasfiber är ju klassat i samma nivå som asbest av arbetsmiljöverket pga att dom små partiklarna går in i lungorna och sedan ut i kroppen.

Jag hatar ju intensivt alla former av isolering då jag är snickare och hatar allt som kliar. 😳

Det är aldrig fånigt att oroa sig för sådant - även om det finns många som säger att det är helt ofarligt. Asbest var som bekant också "helt ofarligt" tills man upptäckte hur allvarligt det egentligen var...

Lite tunt med spraylim på ytan av skivorna, så släpps inget material från dem - och de absorberande egenskaperna påverkas minimalt. Tyget ska dock vara ganska genomsläppligt, så att ljudet kan passera lätt.

spandaux (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Ja, bok- och ekdamm är ju cancerframkallande, näscancer var ju vanligare förr bland snickare innan det fanns bra utsug. Nu är det ju en mycket sällsynt åkomma, mer astma dock.

Jag byggde lite grejer i en musikstudio i här sthlm senast och där hade isoleringen stått löst i kontrollrummet sedan förra snickaren varit där och fy fan vad det flög omkring partiklar...

Tur att man har en dyr andningsmask, dom vita i papp låter ju alla fina partiklar passera.

Men det verkar ju vara en bra lösning för övrigt.

För en gångs skull ett enkelt sätt och inte så matematiskt, kommer väl till pass nu när jag lägger ner min studio! Bara aningens sent. 😉

Redigerat av spandaux

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.