Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag behöver en dator dels för inspelning och dels att bara kunna spela musik. Inspelning skall ske

med mikrofoner och jag har ganska blygsamma redigeringsbehov. Dock vill jag det skall ha bra ljud.

Nu fick jag en dator gratis på jobbet med Intel Pentium ® 4 1800 MHz processor, 128 Mb RAM och

1.048 Gb hårddisk. Dock fick jag ingen skärm med. Datorn har 4 lediga kortplatser.

Nu undrar jag om det verkar möjligt använda denna dator med ett gott resultat genom köpa till

RAM, större hårdisk, ljudkort, skärm och inspelningsprogram, samt vad jag då borde köpa för grejer

och var man kan få dem till ett bra pris.

Mycket tacksam för hjälp - är ganska nollställd på detta område! Mvh

Annons
Postat
128 Mb RAM och

1.048 Gb hårddisk.

Jag tror att du har fel i dessa uppgifter. Det låter väldigt konstigt om du hade endast 128 MB RAM men hela 1 TB hårddisk. Med 128 MB ram så skulle du knappt kunna starta windows ens och 1 TB hårddisk är ganska mycket om det är en begagnad datorn. Kolla upp detta så ska vi se om du behöver komplettera med något.

/Henning

Postat
128 Mb RAM och

1.048 Gb hårddisk.

Jag tror att du har fel i dessa uppgifter. Det låter väldigt konstigt om du hade endast 128 MB RAM men hela 1 TB hårddisk. Med 128 MB ram så skulle du knappt kunna starta windows ens och 1 TB hårddisk är ganska mycket om det är en begagnad datorn. Kolla upp detta så ska vi se om du behöver komplettera med något.

/Henning

1.048GB = ca 1GB, inte en TB... (det är väl en liten punkt där?)

Jag skulle säga med mina erfarenheter att du säkert kan få en bättre dator om du lägger alla pengar du skulle lägga på nytt minne ny skärm osv. på något paket från kanske Dell eller liknande.

Hur mycket har du tänkt lägga ut?

Postat

Jag menade 1,048 Gb - dvs. 1 Gb hårddisk. Beträffande RAM så är det vad jag läser på skärmen (jag

lånat från en annan dator) då datorn startar för att få reda på datorns specning (på inrådan av data-

mannen jag fick den av) - och då står det 128.0Mb RAM. Dock verkar det vara något problem läsa in

operativsystemet, så datorn har kanske blivit lite "rensad" på RAM, vad vet jag?

Postat
Hur mycket har du tänkt lägga ut?

Jag kan betala vad som behövs - så är det - men är så okunnig jag känner mig väldigt osäker om

vad jag skall leta efter och var jag skall leta. Rekommendera gärna någon paket - tackar så mycket!

drloop (oregistrerad)
Postat

Lägg inga pengar på liket.

Minne och disk kommer att kosta allt mellan 700-1000 spänn.

Om du inte har nåt OS med så får du pröjsa för det alt. köra Linux.

Ny dator kan du få för ca 3000 med OS och allt. Dessutom snabbare och med garanti.

Postat

Jag var och frågade på 4Sound i Gbg och de menade att jag behövde en dator typ Frost ACM Rasqal

2 för ca. 10.000 kr och sedan gärna något i stil med Digidesigns paket (003 Factory Fader om jag vi-

le ha något trevligt arbeta med - fast det kostar 25.000 kr (15.000 kr i USA)): vad sägs om det? (Det

skulle alltså vara allt som behövdes i datorväg.)

Jag vill egentligen bara ha riktigt bra ljus och så ganska rudimentära redigeringsmöjligheter - det

är kanske onödigt mycket pengar att spendera i så fall?

Mvh.

Postat (redigerat)

Bara för sakens skull så måste jag ju rekomendera Apple....

utgår från att du köper mjukvaran oavsett om du väljer PC eller Mac...

Imac: 11.295:- (finns självklart fetare varianter)

Logic Express 8: 1.900:- ( Logic studio: 5.000:- )

Ljudkort alá ok: 2.000-5.000:-

Slutnota: från 15 laxar typ.... (med Mac mini och billigare skärm kan det pressas några tusingar till)

hamnar säkert runt samma prislapp med en PC dock....

Redigerat av Mr Keys
Postat

Hur många in och utgångar behöver du på ditt ljudkort?

Det låter som att du skulle kunna köpa ett billigt datorpaket (4-6000kr) + ljudkort runt 2000 och en preamp kanske 2 där med. Det du skall tänka på är chipsetet i datorn. Sök här på forumet.

Blir du sen biten och vill kunna lägga på en massa effekter och vst-instrument så kan du ju köpa en värstingdator då.

Vissa ljudkort innehåller även okej mjukvara för att kunna börja spela in och så.

MVH

Postat (redigerat)

Nu var jag på Mac och fick följande anbud (lite mindre grejer verkar det):

iMac 20" 2.0 Ghz Core 2 (datorn tror jag)

2GB DDR2/PC2-5300 667 Mhz (extra RAM tror jag)

Echo AudioFire 8, ljudkort med FireWire (ljudkort)

WD MyBook Studio 500GB (hårddisk tror jag)

Logic Express 8 (studioprogrammet)

Total 23.600 kr

Verkar det bra då (och rimligt prissatt) - kanske jag borde köpa utomlands?

Mvh

Redigerat av palbin
Postat
Bara för sakens skull så måste jag ju rekomendera Apple....

utgår från att du köper mjukvaran oavsett om du väljer PC eller Mac...

Imac: 11.295:- (finns självklart fetare varianter)

Logic Express 8: 1.900:- ( Logic studio: 5.000:- )

Ljudkort alá ok: 2.000-5.000:-

Slutnota: från 15 laxar typ.... (med Mac mini och billigare skärm kan det pressas några tusingar till)

hamnar säkert runt samma prislapp med en PC dock....

Helt med på din linje.

Kör med mac!

Bytte nylien till iMac o jag har aldrig haft en bättre dator!

Postat
Hej!

Jag behöver en dator dels för inspelning och dels att bara kunna spela musik. Inspelning skall ske

med mikrofoner och jag har ganska blygsamma redigeringsbehov. Dock vill jag det skall ha bra ljud.

Nu fick jag en dator gratis på jobbet med Intel Pentium ® 4 1800 MHz processor, 128 Mb RAM och

1.048 Gb hårddisk. Dock fick jag ingen skärm med. Datorn har 4 lediga kortplatser.

Nu undrar jag om det verkar möjligt använda denna dator med ett gott resultat genom köpa till

RAM, större hårdisk, ljudkort, skärm och inspelningsprogram, samt vad jag då borde köpa för grejer

och var man kan få dem till ett bra pris.

Mycket tacksam för hjälp - är ganska nollställd på detta område! Mvh

Tycker du kan nästan skrota allt där, knappt värt att köpa nya komponenter till en redan så pass gammal burk.

Har du ett fungerande schassi så skulle jag köpt ett uppgraderingspaket från t.ex komplett för ca 2-3 tusen, då får du betydligt bättre prestanda, grafikkort kan du ju nästan köra internt på moderkortet om du inte tänker spela spel på den också. Sen en diskarna är ju jätte billiga, du får en 500gb för 900.

Postat
Nu var jag på Mac och fick följande anbud (lite mindre grejer verkar det):

iMac 20" 2.0 Ghz Core 2 (datorn tror jag)

2GB DDR2/PC2-5300 667 Mhz (extra RAM tror jag)

Echo AudioFire 8, ljudkort med FireWire (ljudkort)

WD MyBook Studio 500GB (hårddisk tror jag)

Logic Express 8 (studioprogrammet)

Total 23.600 kr

Verkar det bra då (och rimligt prissatt) - kanske jag borde köpa utomlands?

Mvh

jaa....det låter väl rimligt.....

ang. ljudkortet så har jag ingen aning.....är inte duktig på ljudkort i allmänhet, men det finns nog folk som kan uttala sig om just detta kort...!?

Hurvida det lönar sig att köpa utomlands ifrån så är jag inte helt övertygad om att det verkligen blir billigare i slutändan....med tull och svensk moms osv osv....men jag är inte så insatt i det heller...! 😲

datorn i sig och logic kan jag lova att du kommer bli supernöjd med.

Postat

Tja - jag verkar ju va på rätt väg då - får bli dom grejerna - fast efter prisjämförelse osv. Tack för

hjälpen!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.