Jump to content
Annons

Roland JX8P

AndyElectro

Recommended Posts

Har funderat på vilka syntar jag har ägt genom tiderna...

Utan inbördes ordning

Casio VL-1

Casio CZ-101

Casio CZ5000

Casio FZ-1

Emu Emax

Emu Orbit9090

Clavia Nordrack2

Novation Nova

Sequential Circuits Multitrak

Sequential Circuits Max

Oberheim OB12

Oberheim Matrix6

Roland Juno60

Roland JD800

Rolan JX8p

Roland JX3p

Korg monopoly

Korm MS2000r

Waldorf mQ

Waldorf Q

Kawai K3

Kawai K3r

Roland TB303

Roland TR606

Roland TR909

Yamaha QX-1

Yamaha YS200

Roland JP8000

Yamaha CS01

Yamaha RX15

Korg DDD5

Yamaha CS15

PPG 2

PPG 2.2

Akai AX-60

Crumar Bit-01

Crumar Bit-99

Ensonic ESQ-1

Teisco SZ-240

Teisco 110-F

Siel Expander

Kawai R-100

Jag har säkert glömt några.. Men det var änna kul att tänka tillbaka.

glömt några!!! LOL ska göra min lista till ett kort lidande för läsarna:

Roland JX8P

Ensoniq SQ1

Korg Triton Le

K-Station "den enda jag har just nu".

MC-505 "snart"

Japp! det var allt! HM....

Redigerat av AndyElectro
Dela på andra sajter

Annons

De jag gillat bäst av dem har varit:

Waldorf Q och mQ

Roland Juno-60

Korg monopoly

Waldorf för att de låter så j-a bra, de andra för att de är lättrattade och verkligen manar till kreativitet och inspiration.

Multitrak - Feta analoga ljud som är lätt att ratta fram, en sequencer som faktiskt är riktigt användbar (speciellt om man vill göra bitpop-låtar)

Juno-60 - Den låter riktigt bra och analogt, dessutom så villa man ju ratta den

Monopoly - Samma som Juno60. Kanske ännu roligare att ratta iom den lite udda lösningen mono/poly

Dela på andra sajter

Casio CZ-1000 (mitten av 80 talet) med cartridge, totalt tror jag synthen kunde innehålla 48 ljud 🙂

Haha... Samma här, köptes nångång -85 för dyra pengar på Estrad musik på folkungagatan. Där på söder fanns en

hel massa musikaffärer... Keyboard city, Soundside, Estrad, Second Hand music, en butik till mittemot Tbane nedgången där man dreglade över alla syntar. Kommer ihåg att jag suktade efter en Juno2...

Dela på andra sajter

min första var en kawai fs750 om jag inte minns fel.. typ slutet av nittiotalet..

men innan dess fick jag min första Bontempi.. iofs elorgel, men med asmysig analog trummaskin inbyggd..

nu har jag yamaha cs5, korg drm1 o lite annat smått o gått.. men mest används subtractorn.. 😉

Dela på andra sajter

Utan inbördes ordning

Casio VL-1

Casio CZ-101

Casio CZ5000

Casio FZ-1

Emu Emax

Emu Orbit9090

Clavia Nordrack2

Novation Nova

Sequential Circuits Max

Oberheim OB12

Oberheim Matrix6

Roland Juno60

Roland JD800

Rolan JX8p

Roland JX3p

Korg monopoly

Korm MS2000r

Waldorf mQ

Waldorf Q

Kawai K3

Kawai K3r

Roland TB303

Roland TR606

Roland TR909

Yamaha QX-1

Yamaha YS200

Roland JP8000

Yamaha CS01

Yamaha RX15

Korg DDD5

Yamaha CS15

PPG 2

PPG 2.2

Akai AX-60

Crumar Bit-01

Crumar Bit-99

Ensonic ESQ-1

Teisco SZ-240

Teisco 110-F

Siel Expander

Kawai R-100

WOW! 😮

Nice...

Dela på andra sajter

Utan inbördes ordning

<snip>

Oj, och du har alltså sålt nästan allihop?!

Jag är en mer trogen synthägare, har bara sålt 2 synthar nånsin. -Och den senaste var för att byta upp mig till en större modell av samma synth. (Den första var alltså den tidigare nämnda Korg M1).

Fast iofs har jag 2 synthar stående som jag gärna skulle ha sålt för länge sedan, men som är värda så lite att det inte är nån vits att ens försöka...

Dela på andra sajter

Fast iofs har jag 2 synthar stående som jag gärna skulle ha sålt för länge sedan, men som är värda så lite att det inte är nån vits att ens försöka...

villka? 😮

Dela på andra sajter

En sliten Korg Wavestation och en Alesis NanoSynth.

WSen funkar som slitochsläng-liveklaviatur, så den är nog lite bra att ha ändå. Nanosynthen är nog knappt ens värd portokostnaden (vilket ju känns strålande eftersom jag köpte den ny för drygt 4000kr för sisådär 5 år sedan! 😮 ).

Men om nån vill köpa är det bara att hojta till... 😊

Dela på andra sajter

nanosynth ey!?

ska kolla..

edit:haha nanosynthen är fett cool... 😮

edit2: hur mkt ska du ha för den?

Redigerat av IDF
Dela på andra sajter

*host*

Hmmm... Fast grejen är väl att den knappast är värd särskilt mycket mer än 500kr. Och för de pengarna har jag hellre kvar den som "backup" ifall jag t.ex. får för mig att jag vill ha pianoljud på nån spelning nån gång. (Moog har ju t.ex. inte så realistiska pianoljud! 😳 )

Den tar ju liksom inte upp så mycket plats i garderoben... 😆

Men ge mig ett bud så får vi se.... 🙂

Dela på andra sajter

*host*

Hmmm... Fast grejen är väl att den knappast är värd särskilt mycket mer än 500kr. Och för de pengarna har jag hellre kvar den som "backup" ifall jag t.ex. får för mig att jag vill ha pianoljud på nån spelning nån gång. (Moog har ju t.ex. inte så realistiska pianoljud! 😆 )

Den tar ju liksom inte upp så mycket plats i garderoben... 🙂

Men ge mig ett bud så får vi se.... 🙂

först skrev du att du köpte den för 4000 pix o sen 5000 pix!? 😳

men några hundringar o en fika nästa gång jag är nere i kalmar!? 😉

Redigerat av IDF
Dela på andra sajter

Jaja, jag har inte så bra minne... 🙂 Och så ska man väl överdriva så mycket som möjligt när man gör en sån därn annons... 😉

Fika vore iofs trevligt, men jag tror nog ändå att det krävs mer än några hundringar för att jag ska rota fram den ut garderoben. Men jag kanske återkommer om några månader när jag är arbetslös... 😆

Men du kan väl hursom hojta till när du är på gång neröver. Vore ju kul att se vad som finns bakom det stora skägget... 😳

Dela på andra sajter

Jag har köpt massa syntar för dyra pengar och sålt dem för inget... :-( Är nog rätt kass på den typen av biz...

Värsta affären hittills var min Emax, köpte den för 21000:- och sålde den för 1500:- Jag var rätt tidig, förbokade t.o.m.

Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Uj Lighthead.

En diger lista må jag säga.

Har inte ägd så många, men jag får väl ta och göra en summering:

Moog Rogue - Gillar den och har kvar den. OBS! Köptes ny, inte beg, Moog var fortfarande i business mao.

Roland 909 trummaskin, ville egentligen ha en 808 men de var dyra då. Ingen ville ha 909 på 80talet...

Korg Poly 800 -Usch den gillade jag egentligen inte.

Casio CZ5000 - En ljudtekniker i en studio frågade hur jag gjorde om jag skulle spela i Hjo, för den för den var ju Casio (För er som inte är Göteborgare så menade han att den var Kass i Hjo).

Casio RZ-1 Trummaskin - lät ingevidare men den hade plats för fyra egna samplingar. Ett jättelyft jämfört med att trigga ett Boss Delay med samplingsfunktion.

Ensoniq ESQ1 - lät väl så där. Har kvar den men den är trasig

Roland D110 - Usch. Har kvar den, halvtrasig den med.

Yamaha TX816 - en blades syntesiser. Min bästa synt affär hittils. Köptes gör 9000 såldes för 13 500.

TX816 var jag jätteförtjust i. Skulle aldrig ha sålt den.

Akai S950 - en samplerklassiker. Blev aldrig polare med den.

Akai S1000 - grym då.

Kan S1000 i söömnen fortfarande.

Akai S1100 - Ännu grymmare. med hd och 2 kanalers HD uppspelning som man kunde trigga antingen via MIDI eller SMPTE coolt.

Akai MPC60 - en klassiker. Skulle vilja ha en igen, kanske.

Akai XR10 - Trummaskin med MPC ljud. Padsen var inte anslagskänsliga men den var anslagskänslig över midi. Har en prototyp på vinden. Lät bra, kass att programmera men funka bra ihop med Cubase.

Akai S3000 - 32 röster, uj vad mycket.

Peavey DPM3 - ganska fet synt, buggig ända tills sista versionen kom ut. Man kunde lägga in egna samplingar i DPM3.

Akai S3200 med extra allt, inbyggt magnetoptisk disk med uppspelning direkt från disken. inbyggda Effekter. Två filter som man kunde köra på varandra. Den här gillade jag verkligen.

Technics WSA1 - Acoustic Modeling syntes... mmm många bra idéer från en orgeltillverkare. Hade det stått Roland eller Yamaha på den hade den nog sålt hyggligt. Inget jag saknar men ball att tweaka.

Redigerat av drloop
Dela på andra sajter

Tusan DrLoop du har ju haft rätt många du med!

Jag använde ett Korg delay för mina "samplade" trummor. SDD1200 har jag för med att det hette, och kunde ha två samplingar som jag sedan triggade från min trummaskin. Vad samplade jag? Nästan lite pinsamt att erkänna.... Jag försökte låta som en synt-tom från Simmons...

I studion så finns det lite småprylar i dagsläget.

Roland JD-800

Roland Juno-60

Clavia Nordrack2

Waldorf Q och mQ

Novation Nova

Kawai K3r

Korg MS2000r

Kawai R-100

Den där med Casio var ju riktigt kul!

Redigerat av Light Head
Dela på andra sajter

Oh, vilken kul tråd det här blev!! 🙂

Får väl ta och skriva upp alla mina synthar jag också då, i kronologisk ordning (tror jag).

Korg M1 - Trist trist trist, men ändå en bra nybörjarsynth tror jag. Lärde mig allt om substraktiv syntes genom att bläddra genom menyerna... 😛 (såld)

Korg Wavestation - Inte min kopp the ljudmässigt. Bra på evolverande paddar och sånt som jag inte använder i min musik... 😆 Köpte den "ohörd" typ 5 år efter att jag provspelat och imponerats som tonåring.

Novation Basstation - Trevlig och simpel analogsynth. Marknadsfördes som TB303-klon, men låter snarare lite åt moog-hållet.

Alesis Nanosynth - Köpt ny, som sagt. Schysst för att vara GM, men kräver dataeditor för att redigera ljuden...

Korg Polysix - Min första riktiga kärlek! Nu i behov av läkarvård (batteribyte).

Waldorf microQ - Köpt ny för en hel del pengar, men samtidigt måsta jag säga att den var värd vartenda öre. En av mina favoriter! Skulle iofs gärna byta till en Q eller Qrack...

Dave Smith Instruments Evolver - Grym analog/digital-hybrid i desktopformat. (bortbytt)

CME UF8 - Monstruöst mammaklaviatur med schysst pianokänsla

Ensoniq SQ80 - Hybrid! Digitala osc och analoga filter! Mycket trevlig synth med polyfonisk aftertouch. Storasyrra till ESQ1 som också alltså är bättre än DrLoop förstår... 🙂

Dave Smith Instruments Mono Evolver Keyboard - Keyboard och massa rattar, och annars precis lika grym som desktopgrejen ett par rader upp. Världens coolaste synth imho!! 😎

Moog Little Phatty - Ja, behöver man säga nåt? Världsklass! 🙂

Light Head: Köpte inte du en Evolver nyss? Trivdes ni inte ihop??

drloop: TX816 är väl jättebillig numer (om jag inte är ute och cyklar?). Bara att kolla på vendolin och hämta hem om du saknar den!

Dela på andra sajter

Jaja, jag har inte så bra minne... 🙂 Och så ska man väl överdriva så mycket som möjligt när man gör en sån därn annons... 😎

Fika vore iofs trevligt, men jag tror nog ändå att det krävs mer än några hundringar för att jag ska rota fram den ut garderoben. Men jag kanske återkommer om några månader när jag är arbetslös... 😛

Men du kan väl hursom hojta till när du är på gång neröver. Vore ju kul att se vad som finns bakom det stora skägget... 😛

sannerligen en fika. 😛

jag menade inte några som i "typ tvåhundra".. utan ett gäng hundringar.. 😛 samt att ja bjurrar på en fika på kuhlsenska kafét.. 😉

jag kommer nog åka ner snart, och då blir det iaf en fika nånstans. hehe.

bakom skägget finns en stjärthaka och ett brinnande intresse för mac... 😄

Dela på andra sajter

Haha!

Hmmm, ok... Nu när nån plötsligt vill köpa den är jag inte alls lika sugen på att bli av med den längre... 😛

Vad ska du ha den till egentligen? Den är ju inte direkt jättekul... 🙂

Redigerat av android
Dela på andra sajter

Haha!

Hmmm, ok... Nu när nån plötsligt vill köpa den är jag inte alls lika sugen på att bli av med den längre... 😛

Vad ska du ha den till egentligen? Den är ju inte direkt jättekul... 🙂

de e såna syntar jag gillar, de som inte e så skojiga alls.. 😄

dista genom en aphex kompressor o genom ett alesis reverb så får man schyssta grimeljud.. 😄

come on!!!!

COME ON!! 😉

Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Angående TX816.

Jag köper nog hellre en FM softsynt och kör fler instanser än att köpa en beggad tx816.

Lattjar med en free Fm synt som heter OXEsynt. Lattjo att stacka precis som med 816.

Det är ju skitfräckt att köra Rack funktionen i Tracktion för att bygga komplexa synt stackar.

Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag är välfigd förtjust i PPG. Jag antar att Waldorf syntarna har PPG arv? Har inte vågat prova en Waldorf pga risk att behöva köpa en.

Dela på andra sajter

Första var en Casio CZ230S..... icke programmerbar som lät som CZ1000 typ.... Innehöll också PCM-trummaskin och en enkel sequenser. Workstation med minitangenter.

Korg MS10 - telefonväxel!!

Kawai K4 - småtrevlig

Roland D-20 - aptrist

Korg 01/W - också aptrist

Casio CZ5000 (i garderob) - har aldrig startat den

Yamaha CS1x (används som midikeyboard) - bra till ändamålet, aldrig använt ljuden.

Dela på andra sajter

Min första synt var en Minimoog Model D. Jag köpte den begagnad i slutet av 80-talet då den ansågs vara hopplöst omodern. Efter den följde ytterligare ett 20-tal gamla analoga syntar som bl a Arp Odyssey, Moog Memorymoog, Roland Jupiter-8, Moog Prodigy, Moog Liberation ...

Sålde dock rubbet (förutom min Minimoog) inom loppet av något år för att kunna finansiera min högskoleutblidning. Minimoogen hamnade i garderoben och glömdes bort ... Återupptäckte den inte förrän för några år sedan då intresset av en ren slump vaknade till liv igen! 🙂 Sen dess har jag köpt ytterligare några gamla syntar då tillfälle har givits. Idag har jag förutom min Minimoog en Prophet-5 och en Yamaha CS-80 som jag använder flitigt.

CS-80'n genomgår just nu en större service där jag byter ut alla lokikkretsar i den. Jag håller även på och kompletterar logikkorten i den med avkopplingskondesatorer för alla logikkretsar. Vidare kommer nätdelen att renoveras eller bytas ut samt att jag kommer att byta alla trimpotentiometrar på röstkorten. Det kommer dröja ett tag innan den är uppe och snurrar igen men när den väl kommer igång igen så kommer den fungera bättre än när den var ny! 😛

Dela på andra sajter

• 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.