JJRockford Postat 13 oktober 2007 Postat 13 oktober 2007 Är nog lättast att förklara med ett exempel: Jag spelar in ett trumset, mickar både över och underskinnet på virveln. För att spara lite effekter så väljer jag att skicka båda dessa till en gruppkanal för att processa dom med samma effekter. MEN. Då kan jag inte skicka vidare dem till det generella trumgruppspåret där jag samlat alla trumkanalerna (för lite gemensam kompressor och reverb t ex). Grupp-kanalerna verkar automatiskt gå till mastern. Går detta att komma runt på något sätt? Eller går det att samla kanaler på andra sätt än med gruppkanalerna?
mietek Postat 14 oktober 2007 Postat 14 oktober 2007 (redigerat) Är det cubase du använder? isåfall måste man skapa gruppspåren i ordning, om du gjorde virvelgruppen efter trummgruppen kan du inte skicka den dit, utan bara tvärtom. korkat om du frågar mej, men de hade tydligen fixat det till 4an Redigerat 14 oktober 2007 av mietek
DrHans Postat 14 oktober 2007 Postat 14 oktober 2007 Är det cubase du använder? isåfall måste man skapa gruppspåren i ordning, om du gjorde virvelgruppen efter trummgruppen kan du inte skicka den dit, utan bara tvärtom. korkat om du frågar mej, men de hade tydligen fixat det till 4an Har dom fixat det äntligen! Har inte testat detta då jag vant mig att skapa dem i ordning. Stördemig något grymt på det här förut. Skönt, måste testas!
JJRockford Postat 14 oktober 2007 Trådstartare Postat 14 oktober 2007 Det låter ju verkligen märkligt, men det är väl bara att acceptera. Tack för tipset!
Elvispen Postat 14 oktober 2007 Postat 14 oktober 2007 Det låter ju verkligen märkligt, men det är väl bara att acceptera. Tack för tipset! Eller hur! Världens konstigaste grej, det känns ju inte som värsta svåra grejen att skicka något en gruppkanal man skapat innan, rent tekniskt känns det ju inte som värsta svåra funktionen att programera eller vad man ska säga. Snor tråden lite och frågar; Är det samma sak i Logic 8? Eller kan man skicka saker överallt där?
Tjongan Postat 14 oktober 2007 Postat 14 oktober 2007 Råkade ut för samma problem tidigare i veckan när jag för första gången skulle vara duktig och spara lite kraft av pluggarna. Efter ett bra tag och frenetiskt klickande lyckades jag komma på just detta med i vilken ordning man var tvungen att skapa grupperna, ännu surare blev jag när man inte kunde flytta ordningen på dessa, eller går det? Att det ens får se ut såhär i en snordyr applikation är för mig en gåta, tur att dom tydligen fixat detta till 4an i alla fall.
Emil Postat 14 oktober 2007 Postat 14 oktober 2007 Det låter ju verkligen märkligt, men det är väl bara att acceptera. Tack för tipset! Eller hur! Världens konstigaste grej, det känns ju inte som värsta svåra grejen att skicka något en gruppkanal man skapat innan, rent tekniskt känns det ju inte som värsta svåra funktionen att programera eller vad man ska säga. Snor tråden lite och frågar; Är det samma sak i Logic 8? Eller kan man skicka saker överallt där? Inga problem alls i Logic, lätt som en plätt.
mietek Postat 14 oktober 2007 Postat 14 oktober 2007 jo men ändå! världen går ju inte under, spara dina inställningar som presets och skapa grupeprna i rätt ordning, tar väl minst 2 minuter 🤪 Det KAN ha vart Nuendo 4 jag snacka om är inte säkert vart jag läste det.
Lars XLN Audio Postat 14 oktober 2007 Postat 14 oktober 2007 Jag trodde de hade fixat det i C4, men hade precis samma problem häromdan. Visst, jag förstår tänket, att man inte ska kunna skapa rundgång genom att koppla tillbaka från sista gruppen till första. Men då måste de ju erbjuda ett sätt att åtminstone "inserta" en grupp mellan 2 andra, som är en helt "legal" operation..
Pär Ekberg Postat 14 oktober 2007 Postat 14 oktober 2007 (redigerat) Skicka det som en Pre Send istället då (hela signalen). Så mutar du gruppen bara.. /Pär E Redigerat 14 oktober 2007 av Pär Ekberg
fredrik @ mi7 Postat 15 oktober 2007 Postat 15 oktober 2007 Hej på er. I version 4.1 av Cubase, som släpps inom kort, är detta fixat och det går då att skicka ljud på alla möjliga håll och kanter. En lysande funktion som då tillkommer är att alla summeringsobjekt så som grupper och FX-kanaler dyker upp som ingångar på alla audiospår och kan på så sätt enkelt spelas in på ett nytt spår. Detta och mycket mer finns med i Cubase 4.1 uppdateringen, listan på nya funktioner är ganska lång och kommer att publiceras i sin helhet i samband med att uppdateringen finns tillgänglig för nerladdning. Den nya versionen kommer att vara en gratis uppdatering för alla använder av Cubase 4.
basshole Postat 15 oktober 2007 Postat 15 oktober 2007 Hej Fredrik @ mi7! Med väldigt små förhoppningar om ett svar smyger jag ändå in en lätt uppgiven fråga 😉 : Något insidertips om när 4.1 kommer? Jag har hört ryktas om den 23e oktober. Stämmer det? Kan det vara så? Nicka om det gör det. Eller rentav tidigare ändå kanske? Kan det vara möjligt? va? VA? Hoppa jämfota och nynna hela Zappa's black page om det INTE stämmer. Jag tjallar inte till någon. 😉
fredrik @ mi7 Postat 16 oktober 2007 Postat 16 oktober 2007 Sorry, jag är grymt stel i nacken idag och någe Zappa kan jag inte! ;-)
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.