Rockbulten Postat 13 oktober 2007 Postat 13 oktober 2007 När jag försöker spela upp det jag spelat in i midi så hörs inget, Jag har provat med PC också. Jag har laddat ner manualen till JV.n utan att begripa vad jag gör för fel. Kan det vara så att man måste ha modulen i något visst läge för att det ska gå att spela upp? mvh / Henke
DrHans Postat 13 oktober 2007 Postat 13 oktober 2007 Vad exakt är problemet? Vad vill du uppnå? Hur har du kopplat? Du vet om att midi inte är ljud va?
Rockbulten Postat 14 oktober 2007 Trådstartare Postat 14 oktober 2007 Vad exakt är problemet? Vad vill du uppnå? Hur har du kopplat? Du vet om att midi inte är ljud va? ja jo det vet jag. Jag har en midi-keyboard till datorn som samtidigt är midi-interface den heter Ozone m-audio. Jag har en midikabel ut från den kopplad till midi-in på jv:n. Om jag tillexempel vill lägga en slinga med trummor så går signalerna in i datan och lagras i programmet, jag hör ljuden också från jv:n. Men sen när jag spelar upp det från datan så hörs inget allas, får inte ut nån signal verkar det som. Jag har kollat manualen på Ozonen och även läst manualen till JV:n som pdf-fil. Jag hade en kompis över som skulle hjälpa mej men just då var batteriet slut på min mac och vi kunde inte göra nått.!
android Postat 15 oktober 2007 Postat 15 oktober 2007 Det beror på hur MIDIt skickas skulle jag tro... 😉 Vet inte hur MIDI-interfacet funkar när det är inbyggt i klaven på det sättet, men kolla i inställningarna så att det inte bara skickar MIDI via utgången när du spelar på klaviaturet. Tvivlar på att det har med JVn att göra, om det inte är så att du har den inställd på en annan MIDI-kanal än datorn?
Demonproducenten Postat 15 oktober 2007 Postat 15 oktober 2007 kolla så att du skickar midi-signalen till samma kanal på jv:n som du skickar från i datorn om du skickar ett piano från din dator på kanal 3 å jv:n tar emot på kanal 1 så hörs inget inte pianot iaf
Timegroove Postat 15 oktober 2007 Postat 15 oktober 2007 (redigerat) Hur är midi-keyboardet kopplat till datorn? Om det är kopplat med USB och du kopplar en synth via midi out på keyboardet så måste du antagligen ställa om keyboardet så att det fungerar som ett midi-interface och släpper igenom det som kommer in via USB:n till midi out. Gör du inte det så kommer endast det du spelar på midikeyboardet att gå direkt ut till midi out, vilket det inte ska göra, utan det ska gå via datorn först och sedan tillbaka till midi out på keyboardet så att du via sequencern kan styra midi-kanal och vilket ljud som spelas upp. Så är det iaf på mitt M-Audio Keystation. Med det problem som du har så stämmer det att det borde vara problemet. När du spelar på keyboarden så skickas midi till JV:n och in i datorn, men när du spelar upp från datorn så släpper inte keyboardet igenom signalerna till midi out. Edit: Efter att ha tittat i manualen till Ozone så ser jag att det finns två separata midi-out. En som heter Keyboard och en som heter USB. Den du ska använda är USB. Alltså behöver det inte ställas om i keyboardet att det ska användas som midi-interface, eftersom det finns två separata midi-out. Redigerat 15 oktober 2007 av Timegroove
spaceman Postat 15 oktober 2007 Postat 15 oktober 2007 Tjena, Hur har du kopplat JV:N audio ut ? Den måste ju gå via ljudkortets in. Midi är en annan historia. Känner till problematiken då jag själv kör JV-1010 där audio ut går in i mixern till ljudkortets input.
Timegroove Postat 15 oktober 2007 Postat 15 oktober 2007 (redigerat) Tjena, Hur har du kopplat JV:N audio ut ? Den måste ju gå via ljudkortets in. Midi är en annan historia. Känner till problematiken då jag själv kör JV-1010 där audio ut går in i mixern till ljudkortets input. Det beror ju på hur han vill ha det kopplat... Han skriver ju att han hör ljud från JV:n när han spelar på keyboardet, så det funkar, det är inte det som är problemet. Kolla mitt svar ovan. Redigerat 15 oktober 2007 av Timegroove
spaceman Postat 15 oktober 2007 Postat 15 oktober 2007 Hur står det till med playlists etc ? Nu vet jag inte hur det funkar i Logic, men i Cubase och Sonar så är det instruktion 1A.
Timegroove Postat 15 oktober 2007 Postat 15 oktober 2007 Hur står det till med playlists etc ? Nu vet jag inte hur det funkar i Logic, men i Cubaseoch Sonar så är det instruktion 1A. What?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.