Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej. Äntligen har jag fått alla mina saker till min lilla "studio". Jag har instalerat alla drivrutiner, Cubase och kopplat in ljudkortet(terratec X24 FW) till datorn. Ställt in ljudkortet i cubase och ändrat drivrutinerna till de medföljande.

Nu till frågan. Jag har en SP B1 som jag vill spela in med, ska man slå på fantommatningen innan eller efter man sätter in den i ljudkortet? Måste ljudkortet var av? Och när jag ska lina gitarren/basen är det bara att stoppa in den via tele i ingången men inte slå på fantommatning då? Sen har jag lite in/utgångar på baksidan som jag inte har fattat vad det är. Input 1-2, insert 1-2, Main 1-2 och Monitor 3-4. Monitor är väll för att koplla in högtalarna men de andra, vad är de till för?

sen undrar jag hur jag gör för att spela in min keyboard via MIDI, vart ställer jag in i Cubase så att det fungerar?

Tack på förhand.

MVH Johannes.

Annons
Postat
Hej. Äntligen har jag fått alla mina saker till min lilla "studio". Jag har instalerat alla drivrutiner, Cubase och kopplat in ljudkortet(terratec X24 FW) till datorn. Ställt in ljudkortet i cubase och ändrat drivrutinerna till de medföljande.

Nu till frågan. Jag har en SP B1 som jag vill spela in med, ska man slå på fantommatningen innan eller efter man sätter in den i ljudkortet? Måste ljudkortet var av? Och när jag ska lina gitarren/basen är det bara att stoppa in den via tele i ingången men inte slå på fantommatning då? Sen har jag lite in/utgångar på baksidan som jag inte har fattat vad det är. Input 1-2, insert 1-2, Main 1-2 och Monitor 3-4. Monitor är väll för att koplla in högtalarna men de andra, vad är de till för?

sen undrar jag hur jag gör för att spela in min keyboard via MIDI, vart ställer jag in i Cubase så att det fungerar?

Tack på förhand.

MVH Johannes.

Sätt på fantommatningen EFTER du har kopplat in mikrofonen. Ljudkortet måste inte vara avstängt när du kopplar in miken. Linar du något ska du inte slå på fantommatningen.

/Dex.

Postat
Sätt på fantommatningen EFTER du har kopplat in mikrofonen. Ljudkortet måste inte vara avstängt när du kopplar in miken. Linar du något ska du inte slå på fantommatningen.

/Dex.

Okey, tack så mycket. Ska genast testa:)

Postat

Så nu har jag börjat spela in men har redan kommit på några problem. Det första är att jag inte kan spela in via channel 2, den får signal men när jag ska börja spela in så kommer det inget. Sen när jag linar gitarren utan att spela in så hör jag bara i ena hörluren men sen när jag har spelat in och lyssnar låter det i båda. Sen de första gångerna när jag spela in så fick jag ett konstigt knaster, drog upp latencyn från 3 till 5 och då försvann det? Kan jag alltså inte spela in med mindre än 5 i latency?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.