Jump to content
Annons

Recommended Posts

skottis (oregistrerad)
Postat

Hej, Tänkte köpa mig en Stålsträngad Akustisk Gitarr, som jag kan koppla in och spela in med i min hemmastudio.

är totalt nybörjare och har därför spelet ytterst lite, vad bör jag tänka på vid ett gitarr köp för att inte bli lurad 🙂

mvh 😳

Annons
Postat
Hej, Tänkte köpa mig en Stålsträngad Akustisk Gitarr, som jag kan koppla in och spela in med i min hemmastudio.

är totalt nybörjare och har därför spelet ytterst lite, vad bör jag tänka på vid ett gitarr köp för att inte bli lurad 🙂

mvh 😳

Om du ska ha den i studion så; inbyggda mickar låter förjävligt, köp någon mick att micka upp den med istället....

Postat

mvh 😳

Ljudet! Det är det allra viktigaste. Samt hur du upplever "spelkänslan". Ett något abstrakt uttryck, jag vet. Men det viktigaste är hur du upplever känslan och soundet i instrumentet. Val av instrument är ett högst personligt val som ingen, egentligen, kan guida dig igenom. Gå på känsla, helt enkelt. Nu blev det flummigt, jag vet. Men inget annan inställning gäller egentligen :-)

skottis (oregistrerad)
Postat

ok tackar.

jag minns att vi kopplat in gitarren via mitt mixerbord och sedan in i datorn vilket lät jäkligt bra. har tänkt mig att göra så.

sedan har jag en röde mic att spela in med :rolleyes:

Postat

mvh :rolleyes:

Om du ska ha den i studion så; inbyggda mickar låter förjävligt, köp någon mick att micka upp den med istället....

Håller med (på de jag hört hittills och det är för få). Jag kollade runt lite igår och och när samma märke på gura varierar vilka mickar de valt att sätta dit, så borde det väl finnas några som låter tillräckligt bra för att blanda upp med iallafall?

Postat (redigerat)
ok tackar.

jag minns att vi kopplat in gitarren via mitt mixerbord och sedan in i datorn vilket lät jäkligt bra. har tänkt mig att göra så.

sedan har jag en röde mic att spela in med :rolleyes:

Vad har du för röde? Använd den och strunta i inbygd mick, i alla fall om du bara ska ha den i studio

Jag vet att man inte ska säga att det är si eller så men om du vill ha ett realisktiskt akustiskt gitarrljud så är det uppmickning som gäller. Det låter typ 100 gånger så bra som de inbyggda mickarna (tycker jag iaf men jag har ju inte testat alla gitarrer såklart). Sen beror det ju helt klart på vad du vill ha för ljud.. osv. Men för ett rent akustiskt gitarrljud så är inte de inbyggda mickarna någe bra, det blir ofta plastigt och dåligt.

Ha det!

Redigerat av Elvispen
Postat

Ska du använda gitarren live kan inbyggd mick vara en bra grej. Brukar fungera bättre när man rör lite på sig och vill slippa rundgång och annat. Ska den användas i Studion skulle jag köpa en utan, speciellt om jag redan hade en Røde-mick. Då kan du lägga hela budgeten på gitarren och får därmed mer gitarr för pengarna. Nu vet jag inte vad du har för budget men i de lägre men fortfarande riktigt bra prisklasserna gillar jag Seagull och Furch. En annan liten grej du kan tänka på är att om du vet med dig att du sällan spelar högt upp på halsen så ska du helst inte köpa en gitarr med cutaway. Dessa brkar ha ett lite klenare och kallare ljud i de flesta fall. Inte lika samlad bas och lågmid, samt lägre volym. Men som alltid, knalla till ett par butiker och testa så många olika modeller du kan, även de utanför din budget.

Postat
Nu vet jag inte vad du har för budget men i de lägre men fortfarande riktigt bra prisklasserna gillar jag Seagull och Furch. En annan liten grej du kan tänka på är att om du vet med dig att du sällan spelar högt upp på halsen så ska du helst inte köpa en gitarr med cutaway. Dessa brkar ha ett lite klenare och kallare ljud i de flesta fall. Inte lika samlad bas och lågmid, samt lägre volym.

Har du testat någon med cutaway (med eller utan mick) som du inte tycker är fullt så klen och kall..?

Postat
Nu vet jag inte vad du har för budget men i de lägre men fortfarande riktigt bra prisklasserna gillar jag Seagull och Furch. En annan liten grej du kan tänka på är att om du vet med dig att du sällan spelar högt upp på halsen så ska du helst inte köpa en gitarr med cutaway. Dessa brkar ha ett lite klenare och kallare ljud i de flesta fall. Inte lika samlad bas och lågmid, samt lägre volym.

Har du testat någon med cutaway (med eller utan mick) som du inte tycker är fullt så klen och kall..?

Ja det finns flera, men många modeller finns ju både med och utan cutaway och i de fallen låter nästan alltid den utan bättre. Även om skillnaden inte är helt enorm i alla lägen, så vet man med sig att man spelar mycket högt upp på halsen är det klart man ska köpa en med cutaway. Själv är jag rätt förtjust i lite mindre modeller, Grand Concert snarare än den klassiska dreadnaught-storleken. Lite mjukare ljud med en rundare topp ochh lite mindre bas.

Postat (redigerat)

Ja det finns flera, men många modeller finns ju både med och utan cutaway och i de fallen låter nästan alltid den utan bättre. Även om skillnaden inte är helt enorm i alla lägen, så vet man med sig att man spelar mycket högt upp på halsen är det klart man ska köpa en med cutaway. Själv är jag rätt förtjust i lite mindre modeller, Grand Concert snarare än den klassiska dreadnaught-storleken. Lite mjukare ljud med en rundare topp ochh lite mindre bas.

Lite mindre bas är ju gott, men samtidigt så vill man ju ha lite krispighet kvar. Jag vet att du testat många och jag - hoppas att du ursäktar att jag frågar igen, du får ta det som en komplimang 😄 - Har på du rak arm något exempel på nån modell som du tycker klarar det bra, säg i prisklass upp till 5 000?

Redigerat av Gain
Postat

Såg nu att Furch definition (kanske andras också) på Grand Consert är just en liten jumbo med cutaway.. Ska testa den, danke 😄

skottis (oregistrerad)
Postat

ok så jag borde rigga mickar. har tyvärr bara en röde men får se vad ekonomin säger i framtiden.

Postat
ok så jag borde rigga mickar. har tyvärr bara en röde men får se vad ekonomin säger i framtiden.

Att ha en Røde är absolut inget tyvärr, vilken modell har du?

skottis (oregistrerad)
Postat

ok, Har en Röde nt 1000, vilket ger bäst ljud om jag spelar in gitarr ljuden med en röde eller inbyggd från gitarren till datorn? 😄

Postat (redigerat)
ok, Har en Röde nt 1000, vilket ger bäst ljud om jag spelar in gitarr ljuden med en röde eller inbyggd från gitarren till datorn? 😄

Røden utan tvekan i mina öron. En stormembranig kondensatormikrofon är alldeles utmärkt att spela in acke med.

Redigerat av Emil
skottis (oregistrerad)
Postat

okok, bara det att jag har inget att spela in sång med isåfall, skulle kunna köpa en b1a billigt, undra hur den skulle vara att spela in med. det ger sig. 😄 :D

Postat
okok, bara det att jag har inget att spela in sång med isåfall, skulle kunna köpa en b1a billigt, undra hur den skulle vara att spela in med. det ger sig. 😄 :D

ok, du tänkte spela in samtidigt alltså?

skottis (oregistrerad)
Postat

Japp, tänkte spela in både sång och gitarr. 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.