Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej! Jag skulle vilja veta lite förslag till hur man kommer igång?

Jag vill inte börja med dance ejay direkt, men Ableton Live verkar vara riktigt komplicerat, finns det inga instruktioner på svenska som man kan hitta på Internet eller något? Jag har letat, men har bara hamnat på olika forums sidor (som denna). Jag skulle bli väldigt tacksam för svar! Live verkar vara väldigt intressant

CIAO!

Annons
Postat

Jag vill inte börja med dance ejay direkt, men Ableton Live verkar vara riktigt komplicerat, finns det inga instruktioner på svenska som man kan hitta på Internet eller något? Jag har letat, men har bara hamnat på olika forums sidor (som denna). Jag skulle bli väldigt tacksam för svar! Live verkar vara väldigt intressant

CIAO!

Vilken musikstil är du mest intresserad av att jobba med?

Postat

CIAO!

Vilken musikstil är du mest intresserad av att jobba med?

Mest House och liknande skulle jag vilja helst lära mig i början, skulle vilja lära mig sedan göra remixar av olika slag.

Postat
Mest House och liknande skulle jag vilja helst lära mig i början, skulle vilja lära mig sedan göra remixar av olika slag.

Ableton live är väldigt bra för remixarbeten.

Ladda hem ett demo av Reason också, det är väldigt intuitivt.

Postat (redigerat)

Ableton live är väldigt bra för remixarbeten.

Ladda hem ett demo av Reason också, det är väldigt intuitivt.

Ablton är BRA till det nästan allt.

Ableton är som alla andra DAWS / sequncers, du lär dig igenom att jobba med det.

Fins ingen annan väg at gå dessvärre.

Men, ableton inhåller många tydliga "lessions" men dom är jue iofs på engelska, men om du är såpass gammal att du har råd med Live så kan du nog utan problem läsa innehållet i lektionerna!

Btw, kika i denna tråd för lite länkar:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=36970

// Thomas

Redigerat av Lådan
Postat

1. Ladda ned en lite-version av live

2. Ta ledigt en vecka

3. Härja runt hur mycket du vill. Det kan ju inte bli mer än fel.

Dessutom finns det på Abletons hemsida bra filmer för hur du ska komma igång.

Fullt ös medvetslös.

• 5 veckor senare...
Postat

Jag testade Abledon Live 6 häromdagen och jag har inte sätt något rörigare och obergipligare program än detta. 🙂 Jag har använt Reason hittils och ville testa något annat. Klart att man inte kan förstå ett nytt program med en gång men det var så krångligt upplagt jämfört med Reason. Jag är ändå hyfsat van med olika program men gillade inte Ableton Live alls. 🙂 Men det är väl en smaksak antar jag. 😱

/M

Postat
Jag testade Abledon Live 6 häromdagen och jag har inte sätt något rörigare och obergipligare program än detta. 🙂 Jag har använt Reason hittils och ville testa något annat. Klart att man inte kan förstå ett nytt program med en gång men det var så krångligt upplagt jämfört med Reason. Jag är ändå hyfsat van med olika program men gillade inte Ableton Live alls. 🙂 Men det är väl en smaksak antar jag. 🙂

/M

hehe jag kände samma sak fast för reason 4, uhh

Postat

Om du tycker att det är mindre rörigt med att dra tusen sladdar kors o tvärs så är det upp till dig.

Gör såhär: Läs alla lessions som fins i live så hajjar du snart dealen!

• 2 veckor senare...
Postat
Jag testade Abledon Live 6 häromdagen och jag har inte sätt något rörigare och obergipligare program än detta. 😠 Jag har använt Reason hittils och ville testa något annat. Klart att man inte kan förstå ett nytt program med en gång men det var så krångligt upplagt jämfört med Reason. Jag är ändå hyfsat van med olika program men gillade inte Ableton Live alls. 😛 Men det är väl en smaksak antar jag. 😠

/M

Hehe, hur kan ni tycka att det är krångligt!? Jag tycker det är det lättaste programmet efter FL.. haha. Jag har inte testat så jättemånga program men typ Reason, Cubase, FL och Ableton var näst lättast tyckte jag. Den har ju ett bra sätt att berätta hur man kommer igång! Där du drar musen över, så finns det en ruta gämte som berättar allt du behöver veta. Jag använde FL i ca 2,5 år men tyckte inte det var nåt vidare med den så jag skulle testa nåt annat, testade Ableton för första gången och jag lärde mig lägga upp lite trummor o göra lite melodier iaf efter några timmar :], haha! Sen finns det så klart Video Tutorials som gör att du snabbt kan lära dig använda det (kollade själv), lärde mig hur man spelar in med de så. Men iaf, har använt Ableton i ca 6 mån nu och jag kan ju nästan allt. Men det är bara visa lite intresse, lägg ner lite tid så kommer du igång :]. Enkel program och hantera och bra, tycker jag 😄!

Ha dt gött!

//Kostas B.

• 1 månad senare...
Postat
Jag testade Abledon Live 6 häromdagen och jag har inte sätt något rörigare och obergipligare program än detta. 😛 Jag har använt Reason hittils och ville testa något annat. Klart att man inte kan förstå ett nytt program med en gång men det var så krångligt upplagt jämfört med Reason. Jag är ändå hyfsat van med olika program men gillade inte Ableton Live alls. 😛 Men det är väl en smaksak antar jag. 😆

/M

hehe jag kände samma sak fast för reason 4, uhh

Samma för mig, förstod knappt ett jota av reason. Men Live kom jag igång med på bara några timmar.

Så det är precis som du sa, en smaksak.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.