Trance2007 Postat 12 oktober 2007 Postat 12 oktober 2007 Hej Finns d nån här som exempelvis använder vaungard synthen ? 'Undrar hur många såna du kan köra samtidigt i realtid innan datorn kroknar ? Skall köpa ny dator men vill veta ungefär hur mkt man kommer få ut av den. Alla är välkomna att svara på vad datorn klarar av,hur många virtuell instrument den klarar att spela upp innan den ger upp .Vore ju bra om ni enbart anger hur många instrument den klarar av att köra med ett å samma instrument !!! Ange processor samt hur mkt ram minne ni har !! Mvh Trance 2007
DivineCo Postat 12 oktober 2007 Postat 12 oktober 2007 Antar att värdprogrammet också spelar stor roll. Så det bör nog vara samma förutom samma plug med lika många toner midi för att man ska kunna göra en sådan jämförelse.
drloop (oregistrerad) Postat 12 oktober 2007 Postat 12 oktober 2007 Frågan är väl egentligen ganska svår att svara på. Nu kör jag inte Vanguard utan Reason 3.0 på en 3gHz PC (singlecore och ca 3 år gammal). I princip kan jag säga att jag aldrig kört slut på datorkraft om jag bara kör Reason. Och tittar jag i en stor setup för Reason så är det massvis med syntar, samplers, trummaskiner + effekter innan börjar närma sig max. Fullt tillräckligt som Roll Royce folket brukade sig... Antar att du inte nöjer dig med detta, men det är mitt inlägg. Antal röster som används beror inte bara på midinoterna utan om man dessutom stackar olika syntar på varandra. Det gör jag ofta. Effekter som körs är också avgörande.
Holmgren_DJ Postat 12 oktober 2007 Postat 12 oktober 2007 Hallå, jag själv sitter på en Dell 2,4mhz, 1024 i ram,, jag brukar kunna köra iaf en 6 vanguard utan att det blir allt för bedrövligt,,, men jag måste uppdatera mej känner jag,, måste ha buffern så högt upp nu för tiden,,, Mvh / John
Bebopkeys Postat 13 oktober 2007 Postat 13 oktober 2007 Jag kan ha en Vst igång samtidigt. Den heter Colossus:-)
Anders F Postat 13 oktober 2007 Postat 13 oktober 2007 Okej. För att skapa en godare stämning i tråden så fokuserar vi på frågan 🙂 Det personen är ute efter egentligen är ju att han tänker köpa en ny dator och använder sig troligtvis av mycket virtuella instrument i sina produktioner och vill inte bli besviken. Jag kan säga såhär att jag själv använder inte mycket virtuella instrument i mina produktioner. Kan vara en synth och några få till. Så det du får av mig är mer av min processor. Jag har haft 32 audiospår i Pro Tools och haft fullt av effekter på alla spår, samt kanske 10 AUX-spår med lite effekter på. Effekterna är allt från reverb, Eq och multibandskompressor. Jag hade även en kanal med Xpand synthen, och några till virtuella instrument, men inte många. Kanske fem stycken sammanlagt. Iaf, med detta igång i min burk så har jag inte sett en tendens till att den är på väg att storkna eller nått. Den flyter på hur bra som helst. Jag sitter med en MAC PRO 2,66 Ghz och 1024 MB Internminne (vilket är den enda begränsningen jag stött på så är det interminnet en gång då jag ville ha ett virtuellt instrument till, men detta skall uppgraderas till iaf 8 GB så småningom). Men effekterna som tar på processorn har aldrig varit för många ens när jag fyllt alla inserts 😉 //Anders
cm0s Postat 13 oktober 2007 Postat 13 oktober 2007 För att öht få ut något av våra testresultat skall alla använda samma program, samma mjukvaruinstrument, samma inställningar för hosten och instrumentet, och samma mididata. Annars spelar det ingen roll. Om jag t ex använder Albino 3 och spelar 15 noter samtidigt med ett ambient-pad-preset kommer det kräva mycket mer processorkraft än om jag kör Logics ES2 med en ensam sågtandsoscillator som spelar 1 ton. Om du inte gör testet mer specifikt/kontrollerat kommer du inte få ut något av de resultat vi rapporterar..
Anders F Postat 13 oktober 2007 Postat 13 oktober 2007 För att öht få ut något av våra testresultat skall alla använda samma program, samma mjukvaruinstrument, samma inställningar för hosten och instrumentet, och samma mididata. Annars spelar det ingen roll. Om jag t ex använder Albino 3 och spelar 15 noter samtidigt med ett ambient-pad-preset kommer det kräva mycket mer processorkraft än om jag kör Logics ES2 med en ensam sågtandsoscillator som spelar 1 ton. Om du inte gör testet mer specifikt/kontrollerat kommer du inte få ut något av de resultat vi rapporterar.. Jo visst är det sant
Björn Olsberg Postat 14 oktober 2007 Postat 14 oktober 2007 Rensade bort påhopp och otrevlig ton i tråden.
GIGAN (oregistrerad) Postat 9 december 2007 Postat 9 december 2007 Okej. För att skapa en godare stämning i tråden så fokuserar vi på frågan 😄 Det personen är ute efter egentligen är ju att han tänker köpa en ny dator och använder sig troligtvis av mycket virtuella instrument i sina produktioner och vill inte bli besviken. Jag kan säga såhär att jag själv använder inte mycket virtuella instrument i mina produktioner. Kan vara en synth och några få till. Så det du får av mig är mer av min processor. Jag har haft 32 audiospår i Pro Tools och haft fullt av effekter på alla spår, samt kanske 10 AUX-spår med lite effekter på. Effekterna är allt från reverb, Eq och multibandskompressor. Jag hade även en kanal med Xpand synthen, och några till virtuella instrument, men inte många. Kanske fem stycken sammanlagt. Iaf, med detta igång i min burk så har jag inte sett en tendens till att den är på väg att storkna eller nått. Den flyter på hur bra som helst. Jag sitter med en MAC PRO 2,66 Ghz och 1024 MB Internminne (vilket är den enda begränsningen jag stött på så är det interminnet en gång då jag ville ha ett virtuellt instrument till, men detta skall uppgraderas till iaf 8 GB så småningom). Men effekterna som tar på processorn har aldrig varit för många ens när jag fyllt alla inserts 🙁 //Anders Kapar den här tråden för att fråga om vad som är viktigast i datorn, för att den ska orka med fler pluggar. Kör cubase sx3 för pc, med mycket vst och nu börjar gränsen närma sig för vad den orkar med. Och ska även lägga audiospår. Är det mer ramminne, eller bättre processor, dvs ny dator, som är att föredra. Har 2G ramminne idag, vet inte processor. GIGAN
bozar Postat 9 december 2007 Postat 9 december 2007 Båda delarna skulle nog de flesta svara, vissa pluggar är väldigt cpu hungriga så processorn måste vara tillräcklig. Vet inte hur många du kör med samtidigt men 2 Gb ram räcker nog ganska långt med måttligt nummer VST's, 4 Gb eller 8 kräver ju trots allt 64 bitars operativsystem för att fungera fullt och få inspelningsprogram fungerar tillfredsställande på ett sådant OS, i alla fall på PC.
drloop (oregistrerad) Postat 9 december 2007 Postat 9 december 2007 Så länge det finns rammine kvar så är det CPU som är det avgörande. Har du redan 2 GB och inte kör hästemängder med samplingar torde du klara dig bra med 2GB. Du kan ju alltid frysa syntspåren i Cubase, det skulle jag börja med innan jag köpte ny maskin.
GIGAN (oregistrerad) Postat 10 december 2007 Postat 10 december 2007 Så länge det finns rammine kvar så är det CPU som är det avgörande.Har du redan 2 GB och inte kör hästemängder med samplingar torde du klara dig bra med 2GB. Du kan ju alltid frysa syntspåren i Cubase, det skulle jag börja med innan jag köpte ny maskin. Jo jag har läst om att frysa spår, men hur då? Går det även med "vst spår" eller är det bara för audiospår? Hur gör man det och måste jag "tina upp" innan jag mixar ner på slutet? GIGAN
Skogholm Postat 10 december 2007 Postat 10 december 2007 (redigerat) Så länge det finns rammine kvar så är det CPU som är det avgörande.Har du redan 2 GB och inte kör hästemängder med samplingar torde du klara dig bra med 2GB. Du kan ju alltid frysa syntspåren i Cubase, det skulle jag börja med innan jag köpte ny maskin. Jo jag har läst om att frysa spår, men hur då? Går det även med "vst spår" eller är det bara för audiospår? Hur gör man det och måste jag "tina upp" innan jag mixar ner på slutet? GIGAN Det är vst pluggarna du fryser tryck upp F11 o tryck på snö flingan på den vst du vill frysa. 🙂 Redigerat 10 december 2007 av Skogholm
GIGAN (oregistrerad) Postat 10 december 2007 Postat 10 december 2007 Så länge det finns rammine kvar så är det CPU som är det avgörande.Har du redan 2 GB och inte kör hästemängder med samplingar torde du klara dig bra med 2GB. Du kan ju alltid frysa syntspåren i Cubase, det skulle jag börja med innan jag köpte ny maskin. Jo jag har läst om att frysa spår, men hur då? Går det även med "vst spår" eller är det bara för audiospår? Hur gör man det och måste jag "tina upp" innan jag mixar ner på slutet? GIGAN Det är vst pluggarna du fryser tryck upp F11 o tryck på snö flingan på den vst du vill frysa. 😆 Bra! Trycker jag bara bort snöflingan när jag ska mixa ner det sedan? GIGAN
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.