Audiorent Postat 11 oktober 2007 Postat 11 oktober 2007 Diskuterade idag med en kollega angående hur man skulle göra för att kunna spela in med 18 inputs samtidigt med 002:an. Har själv en Focusrite Octopre på ADAT-ingången vilket ihop med de 8 analoga gör att jag kan spela in 16 kanaler samtidigt. I den setupen är Octopren MAster och 002:an slav. För att använda de sista 2kanelrna måste man ju använda S/Pdif ingången men då behöver ju den AD-omvandlaren man kopplar dit synkas ihop med Octopren!. Är det nån som har löst detta problem eller har nån smart idé kring det hela ?? M
zagor Postat 12 oktober 2007 Postat 12 oktober 2007 inte nu sädär snabbt, men är det inte bäst att låta 002 vara master? då kan du synca s-pdif till 002... eller har jag missat något? har inte 002 framför mig för att tänka ut lösningen
Anders F Postat 12 oktober 2007 Postat 12 oktober 2007 (redigerat) inte nu sädär snabbt, men är det inte bäst att låta 002 vara master? då kan du synca s-pdif till 002... eller har jag missat något? har inte 002 framför mig för att tänka ut lösningen Nej det går inte på det sättet då du kommer få klickljud från ADAT om 002 är master. Har du testat att bara koppla in s/pdif och se vad som händer? Har själv inte mer än 16 kanaler samtidig inspelning så jag har aldrig testat. Men det skall ju gå eftersom dom skriver 18 ch simultaneous in. //Anders Redigerat 12 oktober 2007 av Gizmozis
joachime Postat 12 oktober 2007 Postat 12 oktober 2007 inte nu sädär snabbt, men är det inte bäst att låta 002 vara master? då kan du synca s-pdif till 002... eller har jag missat något? har inte 002 framför mig för att tänka ut lösningen Nej det går inte på det sättet då du kommer få klickljud från ADAT om 002 är master. Har du testat att bara koppla in s/pdif och se vad som händer? Har själv inte mer än 16 kanaler samtidig inspelning så jag har aldrig testat. Men det skall ju gå eftersom dom skriver 18 ch simultaneous in. //Anders Det funkar om man har externa AD/DA-omvandlare, dvs som både kan ta emot och skicka synk genom ADAT eller S/PDIF. Det är ju just octopren som ställer till det. Finns det instickskort med wordclock in till den så går det at lösa en vägen.
Anders F Postat 12 oktober 2007 Postat 12 oktober 2007 inte nu sädär snabbt, men är det inte bäst att låta 002 vara master? då kan du synca s-pdif till 002... eller har jag missat något? har inte 002 framför mig för att tänka ut lösningen Nej det går inte på det sättet då du kommer få klickljud från ADAT om 002 är master. Har du testat att bara koppla in s/pdif och se vad som händer? Har själv inte mer än 16 kanaler samtidig inspelning så jag har aldrig testat. Men det skall ju gå eftersom dom skriver 18 ch simultaneous in. //Anders Det funkar om man har externa AD/DA-omvandlare, dvs som både kan ta emot och skicka synk genom ADAT eller S/PDIF. Det är ju just octopren som ställer till det. Finns det instickskort med wordclock in till den så går det at lösa en vägen. Jag har Octapre LE och den har jag wordcklock på iaf. Fick köpa till ett digitalkort så jag fick det. Men då ska det ju funka 😄 Bara nyfiken, hur ska jag koppla exakt så jag vet den dagen jag skall göra detta. Vad ska jag välja i Pro Tools som clock source osv. //Anders
trombonisten Postat 12 oktober 2007 Postat 12 oktober 2007 Idealet är att sätta den viktigaste och bästa AD-omvandlaren som master, alla andra som slavar. Ut från mastern kan man ta klocka på olika sätt. Idealet (återigen) är att använda Wordclock. Det fungerar även med ADAT eller SPDIF. Användar du wordclock så är det en speciell sorts kabel som skall användas, 75 Ohms kabel (i det här fallet beskriver 75 Ohm vilken sorts kabel det skall vara, det finns andra sorter). Wordclock kan kopplas mellan flera olika enheter med hjälp av enkla T-kopplingar, men för perfekt funktion är det lite mer att hålla reda på. I verkligheten kan man få problem eftersom 2-kanaliga AD-omvandlare med SPDIF ut ofta inte har någon ingång för word-clock. Då återstår antagligen bara att sätt den som Master och de andra som slavar. Kedjan kan bli lite ryckig om det först är 2-kanals AD, SPDIF, sen 002-an, sen ADAT (utgång) till nästa ljudkort. Bäst att testa ordentligt innan det är dags för nån kritisk inspelning. Ytterligare ett alternativ är att använda en SRC (Sample Rate Converter) efter den 2-kanaliga AD-omvandlaren. Tyvärr kostar sådan ofta lika mycket som att köpa en 2-kanare med wordclock in. Gunnar
Anders F Postat 12 oktober 2007 Postat 12 oktober 2007 Idealet är att sätta den viktigaste och bästa AD-omvandlaren som master, alla andra som slavar. Ut från mastern kan man ta klocka på olika sätt. Idealet (återigen) är att använda Wordclock. Det fungerar även med ADAT eller SPDIF. Användar du wordclock så är det en speciell sorts kabel som skall användas, 75 Ohms kabel (i det här fallet beskriver 75 Ohm vilken sorts kabel det skall vara, det finns andra sorter). Wordclock kan kopplas mellan flera olika enheter med hjälp av enkla T-kopplingar, men för perfekt funktion är det lite mer att hålla reda på. I verkligheten kan man få problem eftersom 2-kanaliga AD-omvandlare med SPDIF ut ofta inte har någon ingång för word-clock. Då återstår antagligen bara att sätt den som Master och de andra som slavar. Kedjan kan bli lite ryckig om det först är 2-kanals AD, SPDIF, sen 002-an, sen ADAT (utgång) till nästa ljudkort. Bäst att testa ordentligt innan det är dags för nån kritisk inspelning. Ytterligare ett alternativ är att använda en SRC (Sample Rate Converter) efter den 2-kanaliga AD-omvandlaren. Tyvärr kostar sådan ofta lika mycket som att köpa en 2-kanare med wordclock in. Gunnar Man tackar för svaret 😱 Då har jag en hum om hur jag ska koppla iaf när det är dags för mig att uppgradera de resterande två ingångarna 🙂 //Anders
Audiorent Postat 12 oktober 2007 Trådstartare Postat 12 oktober 2007 Idealet är att sätta den viktigaste och bästa AD-omvandlaren som master, alla andra som slavar. Ut från mastern kan man ta klocka på olika sätt. Idealet (återigen) är att använda Wordclock. Det fungerar även med ADAT eller SPDIF. Användar du wordclock så är det en speciell sorts kabel som skall användas, 75 Ohms kabel (i det här fallet beskriver 75 Ohm vilken sorts kabel det skall vara, det finns andra sorter). Wordclock kan kopplas mellan flera olika enheter med hjälp av enkla T-kopplingar, men för perfekt funktion är det lite mer att hålla reda på. I verkligheten kan man få problem eftersom 2-kanaliga AD-omvandlare med SPDIF ut ofta inte har någon ingång för word-clock. Då återstår antagligen bara att sätt den som Master och de andra som slavar. Kedjan kan bli lite ryckig om det först är 2-kanals AD, SPDIF, sen 002-an, sen ADAT (utgång) till nästa ljudkort. Bäst att testa ordentligt innan det är dags för nån kritisk inspelning. Ytterligare ett alternativ är att använda en SRC (Sample Rate Converter) efter den 2-kanaliga AD-omvandlaren. Tyvärr kostar sådan ofta lika mycket som att köpa en 2-kanare med wordclock in. Gunnar Det var så jag kom fram till att det måste vara enda sättet oxo. Det finns ju som sagt wordclock ut från Ocotpren men jag har inte ännu hittat nån pramp med S/Pdif ut o WC in. Är det elektronik kunnig där ute som kan fixa en sån ?? Det är lite dåligt att de Digidesign skriver att det är 18 in då det det i praktiken inte funkar. Jag har i dagsläget min TC M300 på S/Pdif som hårdvarureverb och det funkar kanon då den synkar från 002:an. Funderade på om man kunde haft den som AD-omvandlare men det stöp ju på att den kan ju inte synka från Digital in samtidigt som man använder analog in. Den första som lyckas i praktiken får hemskt gärna skriva ett par rader här..... Tack så länge
mattebalja Postat 23 december 2007 Postat 23 december 2007 vet inte om denna funkar,men det kansk kan gå. octopre som master via ADAT RME ADI 2 kopplad via spdif in och ut till 002, den får sin sync via spdif... http://images4.thomann.de/pics/prod/168009_large.jpg förhoppningsvis borde den kunna ta analogingången och routa via spdif till 002... har inte testat men, kanske om man har tur... alternativt skaffa en 2 kanalig preamp, med spdif ut och WC denna är inte snygg och smidig men funkar för ändamålet. http://www.crookwood.com/products/Paintpot...#Specifications finns kanske andra... kanske finns det nån gammal billig dat man använda till ändamålet... ...spännande detta, måste utforska o testa lite möjligheter.
Apep Postat 23 december 2007 Postat 23 december 2007 Tror att RME ADI-2 kan funka som omvandlare på spdifen på 002an. Den har wordclock och spdif och adat ut. Den kostar runt 5000 I guess?
maart (oregistrerad) Postat 10 mars 2008 Postat 10 mars 2008 jag kör min 002:a som master, expanderad med ytterligare 8 kanaler via ett adat-interface, Presonus Digimax FS. Det har även World clock in/out, så jag tar synken från Digimaxen och synkar med mitt gamla ljudkort (ett Hercules FW 1612) och använder det som AD/DA till/från S/Pdif. Funkar fint, det kluriga var att inte få någon latency från 1612:an. jag får alltså ut 18 i/o ☺️
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.