Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Mailade en kille som hadde annons på ett logic express 7.

Fick detta som svar:

enbart ett backup kvar av ett logic express.

funkar me serienummer o allt ingår-inget crack skräp!)

Duger det om du e desperat så kan ja sända de till dig?

Pris för detta????

Tja,....vi kan väl säga 400kr.

Maila då?

Ha de gott!

MVH

?

Är detta lagligt?

Redigerat av Olsberg
Tydliggjorde rubrik
Annons
Postat
Nope.

Ve, är det som blir drabbad?

Köparen eller säljaren?

Du som köper har ju faktiskt i så fall köpt nåt du kan ladda ner på nätet. Vilket verkar väldigt korkat.

Anledningen till att köpa beggat är ju att du faktiskt får en produkt till bättre pris, inte en "Back-up" som är olaglig.

Postat
Ve, är det som blir drabbad?

Köparen eller säljaren?

Både säljare och köpare gör sig skyldiga till upphovsrättsintrång.

Postat
Men.

Kan man inte säga att det är licensnyckeln som jag köper och inte själva mjukvaran?

Nej, inte så länge du inte förvärvar originalskivan.

Postat
Men.

Kan man inte säga att det är licensnyckeln som jag köper och inte själva mjukvaran?

Fast då måste du köpa hela programmet, han kan inte sälja en av hans aktiveringskoder och samtidigt behålla programmet själv.

Postat

Är det en "backup", så finns ju originalet någon annanstans - och det är då i praktiken en piratkopia du köper, oavsett vad han påstår... Att han har ett fungerande serienummer betyder ingenting. Det kan ju vara kopierat från originalet som han har sålt på annat håll. Du kanske kan köra med programmet med hjälp av det kopierade licnesnumret, men att uppgradera senare kan du titta i månen efter, eftersom originalet är registrerat av någon annan...

Postat
Men.

Man kan säga vad man vill, det hjälper inte.

Den som är mest "skurk" är säljaren. Skurkar kommer ofta i flock, lämnar du ditt kreditkortsnummer till en av dem så är det bara att räkna med att det används till annat. Skickar du pengar till en skurk är det bra att räkna med att bli lurad på leveransen. Det gamla ordspråket gäller "räkna fingrarna efter att du skakat hand".

Men, men, vill du bli lurad är det väl OK.

Gu

Postat
Är det en "backup", så finns ju originalet någon annanstans - och det är då i praktiken en piratkopia du köper, oavsett vad han påstår... Att han har ett fungerande serienummer betyder ingenting. Det kan ju vara kopierat från originalet som han har sålt på annat håll. Du kanske kan köra med programmet med hjälp av det kopierade licnesnumret, men att uppgradera senare kan du titta i månen efter, eftersom originalet är registrerat av någon annan...

Då avstar jag nog!

Burnin Sven (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Är det verkligen så? Jag köpte en Logic Pro 6 dongle på ebay för ett par månader sendan av en kille från Canada, det var till och med en student licens tror jag men den gick att uppgradera till Logic Pro 7. Det kan ju vara så att han helt enkelt bara slarvat bort skivan men det lättaste och säkraste borde ju vara att först be honom uppgradera till senaste versionen och sen köpa det av honom.

Göran

Redigerat av Burnin Sven
Postat

Haha det där var spännande. Om det vore lagligt så hade vi nog sett en jädrans massa backup av både spel, film och musik på både annons/auktions-siter 🙂

Ang. Burnin Svens inlägg: Kan man verkligen köpa en student licens i andra hand om man inte är student? Själv anser jag att man inte har mer rätt till att skaffa sig en sådan än att ladda ifrån nätet.

Postat
Ang. Burnin Svens inlägg: Kan man verkligen köpa en student licens i andra hand om man inte är student? Själv anser jag att man inte har mer rätt till att skaffa sig en sådan än att ladda ifrån nätet.

Nej, det får man inte, så Burnin Sven kör antagligen också piratkopia

Postat
Haha det där var spännande. Om det vore lagligt så hade vi nog sett en jädrans massa backup av både spel, film och musik på både annons/auktions-siter 🙂

Ja bra fråga faktiskt jag ställde samma men det verkade helt ok. Mannen jag köpte av var nån lärare på en musikskola, han hade förmodligen köpt upp skolans äldre programvara så han sålde 10 donglar lagom i tid innan prisdumpningen på Studio. Eller så sålde han dom för skolans räkning. Det är alltså en riktig Emagic dongle så det är äkta vara och jag gav 1800 spänn så jag gjorde en ganska kass affär för uppgraderingen till Logic pro 7 blev nog runt 4 - 500 spänn dyrare med frakten för uppgraderingen till Logic Studio än om jag köpt den direkt eller uppgraderat via mitt Logic audio 5 Big Box. Det var ju där jag gjorde bort mig men jag hade ju inte tänkt att gå över till mac då utan jag köpte Pro 6 dongeln på chans för att kolla om den funkade till min PC. Det var nämligen så att vissa versioner på den tiden var auktoriserade för båda plattformarna. Hade jag gått via mitt Big Box så hade det blivit som en Express uppgradering. Big Boxen köpte jag oxå på ebay av en man från England. Nån som vill köpa den föresten?

Men jag kan känna ungefär som du och det märkliga det är ju att man tycker att apple borde ha reagerat men dom ansåg tydligen att det var helt ok för uppgraderingen funkade problemfritt. Sen är det ju faktiskt själva licensen som berättigar en att köra programmet och köper man den ny eller begagnad kan ju inte spela nån roll. Men jag vet att det tydligen förkommer att vissa programtillverkare uppger att man inte får sälja programvara vidare vilket måste strida mot svensk lagstiftning när det gäller äganderätt. Har jag köpt och betalat nåt då är det mitt att göra vad jag vill med i alla fall om jag håller mig innanför lagens råmärken, så tolkar jag det hela annars så kan det ju bli megastrul nu när jag ska byta bil!

Göran

Postat
Mailade en kille som hadde annons på ett logic express 7.

Fick detta som svar:

enbart ett backup kvar av ett logic express.

funkar me serienummer o allt ingår-inget crack skräp!)

Duger det om du e desperat så kan ja sända de till dig?

Pris för detta????

Tja,....vi kan väl säga 400kr.

Maila då?

Ha de gott!

MVH

?

Är detta lagligt?

min erfarenhet gör gällande att det är kvittot från inköpet som utgör värdehandlingen i det här fallet. personen i fråga (mr. "jaharbarabackupkvar") borde inte ha några problem att få tag på en ny skiva om han kan uppvisa inköpskvitto och en korrekt licensnyckel.

om det sedan är lagligt eller inte, att sälja en orginalskiva med orginallicens, bryr jag mig inte så mycket om.

Postat
Sen är det ju faktiskt själva licensen som berättigar en att köra programmet och köper man den ny eller begagnad kan ju inte spela nån roll. Men jag vet att det tydligen förkommer att vissa programtillverkare uppger att man inte får sälja programvara vidare vilket måste strida mot svensk lagstiftning när det gäller äganderätt. Har jag köpt och betalat nåt då är det mitt att göra vad jag vill med i alla fall om jag håller mig innanför lagens råmärken, så tolkar jag det hela annars så kan det ju bli megastrul nu när jag ska byta bil!

Göran

Sorry Göran, du tolkar fel. Programvaran äger du inte. Det enda du betalar för är rätten att följa licensavtalet. Och i det står vad som gäller, till exempel om du får använda programmet över huvud taget. Eller till exempel om du får sälja det vidare.

Bilen är nåt helt annat, där äger du den fysiska bilen. Men inte ritningen till hur man gör fler bilar. Till exempel har du inte rätt att gjuta av komponenter och sälja som reservdelar.

Gunnar

Postat

Ja kanske det står säkert i dessa kilometerlånga licensavtal som ingen orkar läsa men det är fel hehe så jag betraktar allt jag köper som mitt sådeså 🙂 och iofs. märkligt vore det ju annars.

Men allvarligt talat är det som du beskriver så är det ju närmast att betrakta som att man hyr det så det måste förligga ett logicfel nånstans i så fall, ett köp är ett köp och tex. en CD får jag sälja vidare (dvs. orginalet). Sen när det gäller bilar så äger jag rätt att framställa alla de delar som jag finner att jag behöver till min bil om den sen går genom besiktningen är en annan sak men att sälja stora volymer av dessa kopior (kan ju iofs. vara orginal om dom har en annan funktion eller design) kan nog vara en annan femma beroende på olika saker. Men jag äger full rätt att sälja delarna från min bil. I det här fallet när det handlar om upphovsrätten så omfattar den bara så vitt jag förstår rätten till orginalet men även den rätten kan säljas vidare. Att sälja ett ex. av en inköpt programvara och då frånsäga sig rätten till att använda den innebär ju inte på något sätt samma sak som om man masstillverkar kopior eller använder källkoden till att utveckla en egen programvara för försäljning. Kort sagt är det som du säger så är det nog dax att man tittar över det eller kallar det hyra, leasing eller nåt annat mer passande. Det finns ju heller ingen som helst möjlighet att bevisa att det var jag som tryckte på jag accepterar knappen och avtalet i sig är bara nåt som ingås mellan två parter och bör rimligtvis kunna bestridas i domstol.

Göran

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.