Jump to content
Annons

Recommended Posts

lebedjev (oregistrerad)
Postat
Åhej.

Är också registrerad användare sedan version 2.0 kom ut. Jag har dock problem med att få mitt USB-keybord (midistart-2) att funka.

Hela Reaper fryser då jag väljer det som input 😊

Exakt samma problem för mig. Har oxå midistart-2..... 😛

Har rapporterat detta som bug

http://www.cockos.com/forum/showthread.php?t=15519

Vi får se vad som händer...

• 1 månad senare...
Annons
  • Svar 78
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postade bilder

• 1 år senare...
Postat
Fast jag saknar verkligen en in inbyggd ljudediterare...

Blev smått paff när jag insåg att det inte fanns ljudediterare, vad gör man då? wavelab?

Postat

Jag kör med Reaper och har aldrig saknat ljudredigerare. Vad använder du den till som inte går att göra i Reaper (genuint nyfiken, inte kritisk)?

Postat
Jag kör med Reaper och har aldrig saknat ljudredigerare. Vad använder du den till som inte går att göra i Reaper (genuint nyfiken, inte kritisk)?

Är väl inte den mest skillade musikern i det avseendet att jag kan något instrument väldigt bra. Däremot en del olika instrument mediokert bra. Så när man vänjer sig vid att ha en ljudredgerare som man kan vända sig till efter vaje inspelning är det kanske svårt o va utan. Jag har den till ljudfusk, pilla, klippa, klistra m.m...

Detta går kanske göra direkt i sequensern i reaper ( satte mig inte in i programmet ) . Men tycker det känns skönt att ha en separat redigerare..

Postat

Efter att ha hört Valle prata om Reaper på ett par ställen blev jag nyfiken och laddade hem det. Tycker det är skitbra! Vet inte när min testperiod går ut men ska definitivt köpa licens när den gör det. Finns inget jag direkt saknar utan det jag behöver finns. Har inte testat att spela in i det på riktigt än, provade lite snabbt en gång bara men insåg att vi inte hade fixat latencyn så vi spelade in i garageband istället (där det fixas automatiskt). Men enkelt att bara exportera och lägga över sen så det var inga problem. 😛

Postat

Menar du så att man skall kunna höra signalen som går in i programmet? Jag tror inte att det finns. När jag trycker på monitor knappen så hör jag med kanalens effekter. Jag har inte kollat efter det då jag sköter det via ljudkortet så jag kan inte lova att det inte finns men jag har inte sett till det.

Postat (redigerat)
Menar du så att man skall kunna höra signalen som går in i programmet? Jag tror inte att det finns. När jag trycker på monitor knappen så hör jag med kanalens effekter. Jag har inte kollat efter det då jag sköter det via ljudkortet så jag kan inte lova att det inte finns men jag har inte sett till det.

Ja, det är ett begrepp som finns i cubase och funkar som du beskriver.

Nån annan som kan motbevisa Stolle?

Redigerat av laxlaxlax
Postat

Stolle är rätt på det — det finns inget DM-stöd a la Cubase. Ett tag var det ett hett diskussionsämne (ASIO 2 DM) mellan utvecklarna och användarna, men numera är det tyst. I varför inget hänt kan jag bara spekulera — latencyskillnaden mellan soft/hard-monitoring förväntas väl snart hamna på en nivå där det ändå inte gör någon irriterande skillnad för de flesta. Själv bryr jag mig inte alls om DM (och jag mixar dessutom alltid "inifrån"). Men det är jag, en av 6,5+ miljarder.

För övrigt så är den här sammanslagna trådens titel samt innehåll missvisande och obsolet — version 2.0 kom i Oktober 2007, och sedan dess har löjligt mycket skett.

• 6 månader senare...
Postat (redigerat)

Jag har testat Reaper en del nu på senaste och börjar gilla det efter en tids skeptism!

Bytte till det först o främst för att det finns som 64bitars, använde innan Cubase LE 32bit med tillkopplade externa program för att komma över 2Gb-gränsen vilket var omständigt o ganska buggigt så detta är en riktig befrielse att slippa tänka på RAM. Den absolut billigaste 64bits Sequencern! T.o.m Light-versionen av Cubase 5 är ju inte ens 64 bitars.

Första nackdelen var att det inte fanns något stöd för 32bitarspluggar men detta kom i en uppdatering för några veckor sedan, fast 32-bryggan funkade inte till en början och togs bort men det hela fixades i senaste uppdateringen som kom häromdagen!! Funkar felfritt nu vad jag vad jag kan se. Imponerad över hur mycket utveckling och fix de jobbar med. En stor nackdel för mig är att det inte finns stöd för Rewire för att kunna lira med Reason, kanske kommer? Men hantering av Video gör mig glad.

En liten grej som gör Reaper annorlunda är att man inte skiljer på Audio och Midi-kanaler utan man skapar en kanal oavsätt och i den väljer ingång som bestämmer vad som spelas in. Smidigt!

Bra effektpluggar som följer med av de jag testat hittills.

Tydlig och omfattande manual men en grej jag inte kommit underfund med än är när jag vill editera audio. Man ska ju enligt Kap 6.3 välja en "external editor" men om man inte har Audacity eller likn. hur gör man då?

Har inte Reaper en egen editor? Edit: Missade visst post #63 längre upp, hade för mig att jag läst de inläggen, klarar mig nog utan när jag tänker efter. Sammanfattningsvis är Reaper en mycket potent och genomtänkt Sequencer som lätt står sig till de stora tror dess ringa pris. Möjligheten att testa det gratis så länge man vill tror jag ändå sporrar många att köpa programmet.

Mvh Memphis

Redigerat av Memphis
Postat
men en grej jag inte kommit underfund med än är när jag vill editera audio. Man ska ju enligt Kap 6.3 välja en "external editor" men om man inte har Audacity eller likn. hur gör man då? Jag testade välja Reaper själv inne på Preferences men då öppnas bara audiospåret i ett nytt projekt. Har inte Reaper en egen editor?

Nej, Reaper har (tyvärr kan kanske tyckas) en egen "audio wave/file editor". Användarmajoriteten menar att det inte behövs, eftersom varje track/spår fungerar som en audio-editor; du kan utföra i princip samma "arbete" direkt på "tracken" (objektet) — genom att t.ex. ändra storleken [höjden] på spåret, zooma ut/in, klippa, cross-fejda etc, och editera precis som vanligt; lägga in markörer, markera och redigera, pitcha, ditcha, bitcha etc...

Postat
Jag kör uteslutande med reaper nu

United, united, united we stand... 🤪

(Vad är nästa fras, Vallhagen?)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.