bdatony Postat 11 oktober 2007 Dela Postat 11 oktober 2007 Ja Allt jag undrar står nog i rubriken. Några exempel vore bra Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 11 oktober 2007 Dela Postat 11 oktober 2007 JaAllt jag undrar står nog i rubriken. Några exempel vore bra skicka midisignal till o från synthar etc. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bdatony Postat 11 oktober 2007 Trådstartare Dela Postat 11 oktober 2007 Om jag tex har cubase med rewire till Reason. EN midi keyboard. Är det då jag har någon användning för midiporten? Jag kör i dag midikeyboarden via usb i datorn. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 11 oktober 2007 Dela Postat 11 oktober 2007 Det mest uppenbara är ju att man kopplar in en extern synt, för att ha som klaviatur till virtuella instrument och/eller externa ljudmoduler - och kanske även för att ha som extern ljudkälla. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bdatony Postat 11 oktober 2007 Trådstartare Dela Postat 11 oktober 2007 Det mest uppenbara är ju att man kopplar in en extern synt, för att ha som klaviatur till virtuella instrument och/eller externa ljudmoduler - och kanske även för att ha som extern ljudkälla. Finns det konkreta exempel på detta? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
cm0s Postat 11 oktober 2007 Dela Postat 11 oktober 2007 (redigerat) Om jag tex har cubase med rewire till Reason. EN midi keyboard.Är det då jag har någon användning för midiporten? Jag kör i dag midikeyboarden via usb i datorn. Nej, det har du inte. Om du inte kunde ansluta keyboarden med USB så hade du haft använding av ljudkortets MIDI in. Om du däremot känner att du vill ha en extern synth så är MIDI Out bra, så att du kan skicka not- och datasignalerna från din sequencer i datorn till din synth. Redigerat 11 oktober 2007 av cm0s Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Emil Postat 11 oktober 2007 Dela Postat 11 oktober 2007 Jag använder MIDI I/O när jag kopplar in mitt digitaltrumset i datorn. Trummorna använder jag för att styra mjukvaruinstrument med allehanda trumljud i datorn. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bdatony Postat 11 oktober 2007 Trådstartare Dela Postat 11 oktober 2007 Om jag tex har cubase med rewire till Reason. EN midi keyboard.Är det då jag har någon användning för midiporten? Jag kör i dag midikeyboarden via usb i datorn. Nej, det har du inte. Om du inte kunde ansluta keyboarden med USB så hade du haft använding av ljudkortets MIDI in. Om du däremot känner att du vill ha en extern synth så är MIDI Out bra, så att du kan skicka not- och datasignalerna från din sequencer i datorn till din synth. Tack Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bdatony Postat 11 oktober 2007 Trådstartare Dela Postat 11 oktober 2007 Jag använder MIDI I/O när jag kopplar in mitt digitaltrumset i datorn. Trummorna använder jag för att styra mjukvaruinstrument med allehanda trumljud i datorn. Vad bra! så du har en midikabel från trumsetets lilla box, in i ljudkortet och vidare in i datorn? Blir det latency om du använder programmets ljud? Är det Reason? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Emil Postat 11 oktober 2007 Dela Postat 11 oktober 2007 Jag använder MIDI I/O när jag kopplar in mitt digitaltrumset i datorn. Trummorna använder jag för att styra mjukvaruinstrument med allehanda trumljud i datorn. Vad bra! så du har en midikabel från trumsetets lilla box, in i ljudkortet och vidare in i datorn? Blir det latency om du använder programmets ljud? Är det Reason? Det blir exakt samma latency som om jag spelar samma ljud på en midi-klaviatur. Spelar in i Logic och använder EzDrummer och DFHS. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
cm0s Postat 11 oktober 2007 Dela Postat 11 oktober 2007 Vad bra! så du har en midikabel från trumsetets lilla box, in i ljudkortet och vidare in i datorn? Blir det latency om du använder programmets ljud? Är det Reason? Om det är ett digitalt trumset med midi out så kan du använda det för att spela upp ljud i exempelvis Reason. Det är alltid latency, men beroende på ljudkortet så märker man inte av den. Med ett Emu404-kort lär du inte ha några problem. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bdatony Postat 11 oktober 2007 Trådstartare Dela Postat 11 oktober 2007 OK Då fattar jag. Ett bra kort verkar jag köpa och när jag köper trumsetet blir det kalas. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.