Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tjena allihop!

Har tränat jätte mycket på det här med EQ dem senaste veckorna sen sist (Då jag fick lite tips av er) och srötte på ett problem.

Det är nämligen så att jag får till det det mesta gällande EQ (Trance musik).

Men när jag gör en EQ på olika (Trance) Leads, så får jag oftast jobbiga (skär i öronen lite smått) höga frekvenser ..

Jag har hört/och läst att man ska höjja dem höga frekvenserna i leads, men det känns inte rätt i öronen.

Så när jag försöker lösa detta på egen hand, så sänker jag oftast dem "delarna" av EQ'n istället för att höjja, men då känns det som om jag bara försöt ljudet.

Några bra tips på hur man gör med EQ till (Trande) leads??

OBS: Hoppas ni fatta vad jag menar med texten ovanför.

Redigerat av John89
Annons
Postat

EQ-tips skall tas med en nypa salt eftersom det helt beror på vilket grundljud du arbetar med.

Använd istället öronen, och skär i frekvensområden som är jobbiga att lyssna på.

Som regel bör du kunna ta bort de lägsta frekvenserna hos leadljud, men som sagt, det beror helt på vad du arbetar med för ljud.

Postat
Jag har hört/och läst att man ska höjja dem höga frekvenserna i leads, men det känns inte rätt i öronen.
Det finns inga ska. Följ öronen. Det är omöjligt att säga var du bör EQ:a då alla syntljud låter på olika sätt, även spektralt.
Postat

Ett annat tips är också att bara under mycket korta stunder lyssna på enskilda instrument medans du mixar. Det som ska levereras är helheten, så när du lyssnar på dina leads i solo läge, så kan dom skära lite i öronen p.g.a att dom inte lyfts upp av något.

Vet inte om du redan jobbar så, men om inte så hoppas jag det hjälper dig.

Mvh

Fredrik Sonefors

Postat (redigerat)
Ett annat tips är också att bara under mycket korta stunder lyssna på enskilda instrument medans du mixar. Det som ska levereras är helheten, så när du lyssnar på dina leads i solo läge, så kan dom skära lite i öronen p.g.a att dom inte lyfts upp av något.

Vet inte om du redan jobbar så, men om inte så hoppas jag det hjälper dig.

Mvh

Fredrik Sonefors

Japp.. jag har kommit in i den jobbar tekniken lite smått.. men jag e fortfarande nybörjare när det gäller detta...

Jag förstår vad ni menar med att det är öronen som angör och sedan beroende på vilket ljud o.s.v. men jag upplever att jag inte kan lösa dem problemen som uppstår gällande EQ ibland (exempelvis detta problemet som jag beskrivit ovan) och det e tips på hur man kan lösa sånt jag vill ha 😄.. "jämn balans mellan ljuden", hur ska man ta sig till väga om m,an strävar efter DET, exempelvis...

Tack för tipsen än så länge 😄

Redigerat av John89

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.