Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag är ute efter en sångmikrofon av kondensatortyp för livebruk. Finns det någon sådan för en 1000 - 1500 spänn?

Hälsningar // Olle

Annons
Postat

Tänk på att det sällan fungerar speciellt bra på mindre scener som på klubbar och annat. Rundar lätt som fan. Fast kör man singer songwriter kanske det funkar ändå.

AKG C5 är helt ok, men något dyrare än din budget tillåter.

Postat
Håller inte med till 100%. En Kondesnatormic kan vara mer riktad vilket innebär att rundgång minskar.. Rätt använd alltså.. Ett bra exempel å en bra Kondesnatormic för sång på livescen är t.ex Shure Beta 58A.. Kolla in mer på http://www.shure.com/ProAudio/Products/Wir...Beta58A_content

Fast den är ändå ofta mer rundgångsbenägen än motsvarande dynamisk mikrofon.

Postat

När jag fortfarande hade mitt band (det var ett bra tag sedan vi gick skilda vägar), så körde vi med Milab LC-25:or på scen. De är kondensatormicar och det funkade kalasbra - och dessutom med betydligt bättre ljud än med trista dynamiska micar... 😎

Postat

Jag såg en gång ett bluegrass-liknande band i en lokal modell större. De ställde upp sig kring

en stormembranare, och det funkade bra. Väldigt skönt att lyssna till, inte så där nära och kraftfullt

som när man närmickar allt. Varför det funkade (i det fallet) berodde på en bra mikrofonplacering,

en bra kvalitet (på micken) och ingen monitor inblandad.

Postat

Hej!

Jo jag var lite inne på en Beta 87 men de tenderar ju som sagt bli lite dyrare än vad budgeten tillåter. Man kan ju förståss hitta beggade prylar. Men är det någon som testat någon JJLabs eller motsvarande "Kina"märke.

// Olle

Postat
Hej!

Jo jag var lite inne på en Beta 87 men de tenderar ju som sagt bli lite dyrare än vad budgeten tillåter. Man kan ju förståss hitta beggade prylar. Men är det någon som testat någon JJLabs eller motsvarande "Kina"märke.

// Olle

Köp en Beta87:a direkt om du hittar en begagnad, den låter svinbra (om man kan sjunga dvs) 😳

Postat (redigerat)

Det finns många bra hand hållna "close up" konding mickar på marknaden, både electreter och "riktiga" kondingar, som funkar bra i live inspelninga sammanhang då man har kontrollerat PA-ljud, och det inte behöver ställas så höga krav återkopplings-undertryckning.

(speciellt Neumann KMS-105 som är en av dom bästa, men är "svindyr")

Men en bra kompromiss mellan ljudkvalitét och använbar i PA-sammanhang var Shure SM-87 med efterföljaren BETA-87, som troligen också finns på begagnadmarknaden.

Milab LC-25 som Claes nämde, den lät bra men hade ett problem, som var att frekvensgången från baksidan (bakdämpningen) var enormt dålig, och detta resulterade i att när mickens baksida "hörde" scenmonitoerna (skvallerlådorna) så lät LC-25 "snuvig" och konstig.

--Bosse

Redigerat av Bo Hansén

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.