Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

en till upptäckt: när det hänger sig utanför cubase e det endast när jag kör musik i winamp och låter micken ta in det som output skickar ut i högtalarna...så det e normalt antar jag... kan det bero på det? någon form av rundgång i kortet som gör att det hänger sig?

Postat (redigerat)
Vad har du ställt in för latency?

cirka 7ms tror jag

och cirka 9 i output...men var ställer man in det?

Redigerat av bahh
Postat (redigerat)

när jag resettar under fliken VST Audiobay(i cubase) i device setup då börjar den fungera igen tills den hänger sig...

Redigerat av bahh
Postat

Det ställer du ljudkortets kontrollpanel. Men runt 10 ms är ju bra, vilket tyder på en buffer om 512 samples. Lite lustigt att du har olika på latency på in och ut iofs. Kolla i Cubase så att du har valt rätt driver, alltså M-audios egna. Den borde heta M-Audio Asio eller något sådant.

Postat (redigerat)

i ljudkortets kontrollpanel står det såhär:

Sample rate detected: 44100hz

ASIO/WDM Buffert size: 256 samples(den kan man ändra)

Rätt driver i cubase är jag säker på att jag använder...

Redigerat av bahh
Postat
i ljudkortets kontrollpanel står det såhär:

Sample rate detected: 44100hz

ASIO/WDM Buffert size: 256 samples(den kan man ändra)

Rätt driver i cubase är jag säker på att jag använder...

Okej, det verkar ju rätt. Vad heter drivern i Cubase?

Postat

1. Vad har du för Firewire-chipset i datorn? Det är inte Texas Instruments antar jag?

Har du ett separat Firewire-interface eller förlitar du dig på portar på moderkortet?

2. Har du flera Firewire-enheter inkopplade? Hårddiskar?

3. Du har väl inte klickat för "Release ASIO Driver in Background"?

Förresten, att output latency är större än input latency är helt normalt. Oftast brukar det inte pratas om output latency, bara input.

Postat (redigerat)

1. Datorn är en ny laptop som jag köpte specefikt för att den hadde 2gb i ram, winxp samt firewire...så ja firewiren sitter på modekortet och det e en liten firewire, så jag måste köra med separat ström till ljudkortet.

"firewire-chipset"...var hittar jag det? enhetshanterarn? isåfall står det typ "OHCI-kompatibel IEEE 1394-värdstyrenhet"

2. nej...endast denna då jag bara har en port

3. nej. testade det när jag exprimenterade igår men har installerat om cubase och ljudortet ett antal gånger sedan dess...

kanske ligger problemet i typ ljudkortsprogamvaran(eller nått som bråkar med det)...eller jag vet inte...för ett annat problem jag har är att om jag ändrar inställningar i ljudkortets "mixprogram" (M-Audio Firewire Control Panel) och drar i fel reglar så hänger sig programmet oxå och om jag har otur så måste jag starta om datorn... har som sagt testat både älsta och nyaste drivisarna.

tack för hjälpen btw!

Redigerat av bahh
Postat

satt vid datorn utan att sätta igång cubase ett bra tag och då var det lugnt men när jag gick ifrån datorn och kom tebax efter ca: 20 min så hadde line in hängt sig...resten funkar men man måste resetta för att det ska komma in ljud i "m-audio firewire control panel".... fast inikatorn på ljudkortet visar fortfarande korrekt.

Postat

Hur länge har du kört på din Windowsinstallation? 😄 Faktum är att sedan jag började köra med Cubase för c:a 3 år sedan har jag installerat om Windows 3-4 gånger på grund av att Cubase börjat bete sig underligt. Jag vet inte om denna applikation är ovanligt känslig eller om det är Windows systemarkitektur som är kass men så är det för mig i alla fall. Vet inte om detta hjälper dig, jag kan ju inte garanterat säga att en ominstallation (av allt!) skulle hjälpa...

drloop (oregistrerad)
Postat

Låter som ett problem för M-Audio supporten.

Postat

det dumma är att jag köpt kortet beggat....fast det verkar ju fungera perfekt....själva kortet alltså....verkar helt klart som att probbet ligger i programvaran....

Postat

Verkar vara ett stort mysterium detta. Jag hade dock problem med ett M-audio-kort för ett år sen eller så,

det fick fullständigt spatt när synkningen (klockningen, word clock eller vad som passar) var felinställd.

Den ska stå på internal i normalläget, om du ändå kollar detta, så se till att det inte står 96 kHz eller liknande

i samplingsfrekvens.

Annars har jag svårt att komma på nåt, förutom det vanliga: stäng av alla ljud i windows,

kolla så att nätadaptern är schysst.

Postat
Verkar vara ett stort mysterium detta. Jag hade dock problem med ett M-audio-kort för ett år sen eller så,

det fick fullständigt spatt när synkningen (klockningen, word clock eller vad som passar) var felinställd.

Den ska stå på internal i normalläget, om du ändå kollar detta, så se till att det inte står 96 kHz eller liknande

i samplingsfrekvens.

Annars har jag svårt att komma på nåt, förutom det vanliga: stäng av alla ljud i windows,

kolla så att nätadaptern är schysst.

Bara så att jag gör rätt:

1. Hur ställer man in klockningen? Eller jag tror det är rätt Sync source står på "Internal - Optical". Ser inget om att man skulle kunna ställa till 96 khz eller liknande... finnes external - optical och sedan internal och external coaxial oxå...

2. Hur stänger man smidigast av alla ljud i windows?

Nätadaptern kollade jag upp förra veckan...och den funkar fint... testade även med en ny som jag fick låna med mig hem från musikbörsen...

Postat

verkar typ som att det e drivrutinen som hänger sig...eller nått liknande...

ingen som har någon idé? är ganska desperat

Postat

Pratade med en jätteduktig kille på Luthman... Vi kom fram till att mitt problem ligger i en kombinaton med att jag hadde Norton AntiVirus(vilket tydligen inte går så bra ihop med kortet) och att jag har något som heter TurboCache på modekortet/grafikdelen på mordekortet.

Norton är åtgärdat och nu verkar det fungera bra förutom att det fortf hänger sig när man spelar in och detta beror till 99% chans på att denna TurboCashe blir full.... Vanligtvis går denna att avvaktivera men eftersom packardbell e dumma i huvet har de ändrat på BIOS så att det inte går..

Någon som har ngn aning om hur man kan inaktivera detta h-vete?

Kul grej att min dator tydligen e "för bra" för att spela in musik....

Postat
Pratade med en jätteduktig kille på Luthman... Vi kom fram till att mitt problem ligger i en kombinaton med att jag hadde Norton AntiVirus(vilket tydligen inte går så bra ihop med kortet) och att jag har något som heter TurboCache på modekortet/grafikdelen på mordekortet.

Norton är åtgärdat och nu verkar det fungera bra förutom att det fortf hänger sig när man spelar in och detta beror till 99% chans på att denna TurboCashe blir full.... Vanligtvis går denna att avvaktivera men eftersom packardbell e dumma i huvet har de ändrat på BIOS så att det inte går..

Någon som har ngn aning om hur man kan inaktivera detta h-vete?

Kul grej att min dator tydligen e "för bra" för att spela in musik....

Kolla på något hårdvaruforum som Nordicgamers/hardware eller Tomshwardware, där brukar finnas snälla tech geeks som hjälper till med liknande krångligheter... Kan rekommendera AVG Free Edition som antivirus, det är gratis och bra. har funkat bra tillsammans med M-audio FW410 och Cubase SX3 som jag kör.

Postat

alltså....det jag inte förstår det e varför denna turbocashe skulle kunna orsaka problem när det verkar sitta på "grafikdelen"... någon som kan förklara för mig?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.