Jump to content
Annons

Överhängs microfoner?

Recommended Posts

MorDeth (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Någon som har bra tips på överhängs mickar? Skulle i dag spela in trumspår och fick lite problem med att mina mickar plockade upp allt för mycket ljud från trummorna. Alla trummor är triggade via D-Drum AT -modul. Så själva trumljudet får jag in på separata kanaler, men i det läget vill jag inte få in det akustiska ljudet via överhänget. Kör med SM58:or, har inga andra för tillfället. Så har ni några tips på hur jag kan gränsa av uppfånget för att bara få med cymbaler och HI-Hat?

//M.

Redigerat av MorDeth
Annons
Postat

Jag har tre tips som du kan testa:

1. Sätt mickarna nära cymbalerna och gärna så att cymbalerna sitter "ivägen" för det övriga ljudet.

2. Se om du kan skärma av utan att göra trumsettet allt för svår spelat.

3. Sätt mickarna under cymbalerna riktade uppåt. Kanske blir underligt ljud då men testa i alla fall.

Postat

För det första så är väl ett par sm58:or inte att rekommendera men är det det enda du har så.

Prova att sätta mikrofoner en ganska bra bit ifrån setet (högt upp) med samma avstånd på resp mikrofon. Om det bara är cymbaler du vill ha med så är det bara att sätta ett höpassfilter vid mixning. Prova olika skärfrekvenser tills det låter så som du vill, du kan börja med att prova vid 3 kHz och sedan jobba dig uppåt.

I framtiden så kan jag rekommendera cigarr (kondensator) av något märke, AKG har ett par som både ligger bra i pris och låter mycket bra. Helst ska det vara ett matchat par (dvs två serienummer efter varann).

MorDeth (oregistrerad)
Postat (redigerat)

OK!

Det var ett bra svar... skall prova med det...

Dags att låta TBV jobba lite.. tror att dom ska få betala för lite utrustning till bandet 😆 Är Line Audio Design CM2 mickar något att rekomendera? Finns på Jam för 1795:-/par?

Redigerat av MorDeth
MorDeth (oregistrerad)
Postat

Jo, en sak till... finns det något inbyggt högpass-filter i Cubase SX, eller är det något jag/vi bör skaffa extra som hård/mjukvara?

nattvaktaren (oregistrerad)
Postat
Jo, en sak till... finns det något inbyggt högpass-filter i Cubase SX, eller är det något jag/vi bör skaffa extra som hård/mjukvara?

Eqn på varje kanal kan du använda som högpass.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.