Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej alla glada!

Är det någon som har lite bra tips på hur man får fram ett schysst sound på tal för discoröst (kommer inte på något bättre ord).

Det gäller för tal alltså. Sådan modulering som brukar finnas i reklamer och framför allt för lite "häftigare events".

Jag tänker mig det feta, lite skitiga, distade, en gnutta nerpitchade kalaset.

1.)

Räcker det att utgå ifrån det intalade på ett enkelt monospår hyfsat torrt inspelat och jobba utifrån det eller ska man ge sig på flera dubbar och grejer?

2.)

Vad är det viktigaste för ursprungsljudet innan det börjar att modifieras?

3.)

Hur bör jag sedan ge mig på kompressor, EQ, reverb, delay, nån moduleringsplugg. Ge gärna förslag på bra pluggar att använda.

Jag kan försöka att få tag på ett ljudklipp med det jag söker, men jag tror att många av er förstår vad jag menar.

Det kan vara flera sorters sound som passar, men det bör gå in i den här genren. Om ni vet ett sätt som har funkat för er, berätta gärna...

Tack!

Annons
Postat

Som erfaren jingel producent kan jag säga att ditt inspelade spår ska vara grymt tajt och varmt när du spelar in det. Rumsklang är ett stort minus, detta hörs ganska mycket om man sitter med ett par dyrare lurar.

Spela in ljudet torret utan några effekter,

(Pitcha ner i melodyne, för att få skrovlig röst)

Lägg på eq´s,

Jobba mycket med hådra kompressorer, det ska pumpa!

Choruios är en snygg effekt i slutet.

Det krävs mycket träning för detta, jobba på!

Exempel 1:

Exempel 2:

Ps. Lite gamla och compresserade.. Sorry för det!

//nexustwins - mgm

Postat
Exempel 1:

😕😳

Vilken bisarr dialekt, låter typ som talsyntes. 😮 Och illa artikulerat... riktigt svårt att förstå vad som sägs om man inte lyssnar typ tre ggr.

Postat
Schysst!

Finns det fler förslag om man vill ha lite elakare sound. Mer förstört. Lite åt det här hållet:

Exempel 1

Exempel 2

Tack!

Dista eller använd en bitreducer för att skita ner ljudet

EQ:a (skär bort låga och höga frekvenser för att få det där telefonljudet)

Bounca -> Reverse -> Lägg på reverb -> bounca och reverse igen för den där "spök"-effekten.

Postat
Exempel 1:

😕😳

Vilken bisarr dialekt, låter typ som talsyntes. 😮 Och illa artikulerat... riktigt svårt att förstå vad som sägs om man inte lyssnar typ tre ggr.

låter som speakern försöker dölja sin dialket och låta "rikssvensk"!! hehe

Postat

Det absolut säkraste sättet att få radiolyssnare att INTE lägga Din reklam på minnet är att använda sig av en sk. "disco/dj/reklam-röst".

Hur många lyssnar till extra när de hör "VÄALKOAMMEAN TILL VÅARA NYA FÖHRÄÄASCHA LOKALER MITT I CITTY".

Samma gamla slätstrukna dynga som alla reklambyråer försöker sälja som något dyrt och exklusivt.

• 3 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.