Elvispen Postat 9 oktober 2007 Postat 9 oktober 2007 Hejsan! Jag undrar hur man får Cubase att ta bort de tagningar som inte är med i projektet. Efter några dagars inspelande hamnar jag ofta i den situationen att sångspåret "Sång_23" eller liknande blir de jag använder, men när man sparar projektet så sparas även alla tagningar man gjort innan. Alla dessa "gamla" tagningar börjar ta mycket plats på min hårddisk. Hur gör jag för att få Cuabase inbyggda cleanup-funktion att även ta bort dessa filer? Tacksam för svar! Mvh /Elvispen
jockmic Postat 10 oktober 2007 Postat 10 oktober 2007 Hejsan! Jag undrar hur man får Cubase att ta bort de tagningar som inte är med i projektet. Efter några dagars inspelande hamnar jag ofta i den situationen att sångspåret "Sång_23" eller liknande blir de jag använder, men när man sparar projektet så sparas även alla tagningar man gjort innan. Alla dessa "gamla" tagningar börjar ta mycket plats på min hårddisk. Hur gör jag för att få Cuabase inbyggda cleanup-funktion att även ta bort dessa filer? Tacksam för svar! Mvh /Elvispen I SE3 brukar jag spara ner projektet i en ny mapp. I File-menyn väljer jag "Save as new project". Kryssa i "Remove unused files". Öppna det nya projektet och kolla att allt fungerar och radera hela den gamla mappen. Innan du raderar kan du ju prova "Cleanup" för att få grepp om hur det funkar! Var uppmärksam på om du har flera projekt sparade i den gamla mappen!Då måste du spara om samtliga. En annan variant är att öppna Poolen och högerklicka i arbetsfältet. I menyn finns "remove unused files". Det finns situationer där "Cleanup" inte funkar riktigt som man förväntat sig. Jag har inte grepp om vilka situationer det gäller men det är säkert bra att ha många kopior innan man raderar något! /Jocke
Elvispen Postat 10 oktober 2007 Trådstartare Postat 10 oktober 2007 Tack så jätte mycket! Att spara i nya mappar fungerar fin-fint för mig, för loss massor av Gb nu! Det här mer "pool" grejen fungerar däremot sämre, jag ser att det står "remove unused files" under menyn "pool" men jag kan inte klicka på det, det är skouggat så att säga. Varför är det de?
jockmic Postat 11 oktober 2007 Postat 11 oktober 2007 Om du startar poolen och högerklickar i fönstret - är det samma sak då? Jag vill ofta spara olika versioner. Har en förkärlek till att gå tillbaka och hämta något som "var bättre förr" eller göra om något. För att göra cleanup startar du bara Cubase - inte projektet och väljer katalog som ska snyggas upp. Du får upp en meny där du kan göra några val bla att ta bort oanvända filer. Men som sagt, det är alltid bra med kopior! /Jocke
YellowStudio Postat 11 oktober 2007 Postat 11 oktober 2007 Om du vill ta bort filerna välj:pool- högerklicka på audio mapen-remove unused media - to trash sen dubbelklickar du på papperskorgen och väljer.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.