Jump to content
Annons

ingen "attack" i gitarrljudet

bjorrra

Recommended Posts

Tjena.

Jag har problem med mitt gitarrljud, jag får så jäkla mesigt. Disten och så är bra men jag får ingen "attack" i gitarrljudet? Vad är det som gör detta? Resultatet blir att min punkdänga låter tamt och allmänt dammigt...

Jag mickar inte gitarrljudet, utan kör med gearbox (pod fast i datorn) någon som kan hjälpa mig med detta tro?

Dela på andra sajter

Annons

ok.

Kompressorer är inget jag har hållt på med, jag är rätt färsk på det där med inspelningar oxå.

Hur ska dessa ställas då för att få attacken i ljudet?

Slätar in dessa bara ut ljudet, eller har jag missuppfattat saken?

Dela på andra sajter

Prova att backa gainen en del? T ex såpass mycket att du känner att du får ta i när du spelar för att få till det. Att ha sådana där självspelande distljud brukar sällan funka så bra. Kan kännas märkligt när man spelar, men när man sen lyssnar (vänta gärna såpass länge, kanske någon dag eller två, så att du inte har kvar spelkänslan i huvudet) hör man att det inte alls behövs så mycket gain som man tror.

Ett annat vanligt fel är att man vrider bort mellanregistret (alternativt höjt basen och diskanten för mycket). Det kan låt tjusigt när man spelar själv, men i en mix eller tillsammans med andra musiker så brukar gitarren kräva en hel del mellanregister för att tränga igenom.

Tycker du ska börja här och inte börja joxa med en massa effekter. Kompressor är förvisso en utmärkt effekt att använda med gitarren, men man behöver ju liksom en bra grund att utgå ifrån.

Dela på andra sajter

Kompressorn som många har nämnt är ingen mirakelmaskin som ger ditt gitarrljud mer attack helt plötsligt, som det verkar låta, speciellt inte om det gäller väldigt distad gitarr.

Och som även nämnts innan, backa med gainen, inte skära mellanregister, hårda plektrum, nya strängar och veva på ordentligt när du lirar. Spelar du i vanlig stämning så skulle jag inte heller köra tunnare än .010-strängar, men känns det inte skönt att spela med dom så kommer du inte spela lika bra förmodligen.

Lycka till!

Dela på andra sajter

som polpotkin å jj skriver

ljudet börjar i dina fingrar

bra anslag tajt spelat låter bra i stort med vilket ljud som helst

hur låter det när du spelar gitarren helt opluggad?

Ansluter till sista inlägget :rolleyes:

Att använda kompressor e helt onödigt då disten i sej komprimerar ljudet,

rulla av gainen så öppnas ljudet upp då preampdisten trycker ihop ljudet

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.