Jump to content
Annons

Hjälp med min elgitarr

Recommended Posts

TheLOrd (oregistrerad)
Postat

Hejsan det är så att jag upptäckte att jag hade fått lite problem med min elgitarr

Själva plattan där strängarna fästes hade börjar bli lite lös? och var mer böjd upp än vad den skulle vara vilket slutade med att när man stämde den så blev den ostämd nästan direkt igen

så jag tog mig chansen att skruva bort plattan och ta en titt hur det ser ut.

När jag tittar ner så ser jag att 2 st fjädrar "några cm långa var" ligga där helt lösa.

Kan ju tänka mig att dom ska fylla någon annan funktion är att bara ligga där men kunde inte se vad dom skulle vara till, inget fäste eller liknande kan ju anta att dom ska sitta fast i själva gitarren nånstans på insidan och sedan på fästet till strängarna.

Jag är inte hajj på att laga gitarrer men kanske någon kunde tipsa mig om hur jag kan fixa det?

eller så är det väl bara att lämna in den på lagning :/

Tack på förhand !

Annons
TheLOrd (oregistrerad)
Postat
Antar att fjädrarna ska sitta fast i stallet och i nått hål

bredvid så att de spänns.

Antar att du har ett stall med svaj, alltså.

Jo jag har svaj, men det är så att jag kan inte se något speciellt hål till fjädrarna det som gör mig lite förvirrad.

Postat

Fjädrarna ska vara motvikt mot din svajning, alltså bör du ha dom på plats ja.

Det finns hål på stallets undersida där man kan fästa fjädrarna i ena sidan, sen brukar fjädrarna sitta fast i en liten platta som sedan är skruvad med träskruv in i gitarren på andra sidan hålet liksom. Svårt att förklara, men det är tydligt att du saknar några viktiga komponenter om du endast har två lösa fjädrar, ta med dig gitarren till en affär och be dom hjälpa dig alternativt så borde du kunna köpa det som saknas och sedan montera det själv, det är inte alls svårt. Sen reglerar man stallets lutning genom att skruva in/ur skruvarna, så att stallet är så rakt som möjligt.

TheLOrd (oregistrerad)
Postat
Fjädrarna ska vara motvikt mot din svajning, alltså bör du ha dom på plats ja.

Det finns hål på stallets undersida där man kan fästa fjädrarna i ena sidan, sen brukar fjädrarna sitta fast i en liten platta som sedan är skruvad med träskruv in i gitarren på andra sidan hålet liksom. Svårt att förklara, men det är tydligt att du saknar några viktiga komponenter om du endast har två lösa fjädrar, ta med dig gitarren till en affär och be dom hjälpa dig alternativt så borde du kunna köpa det som saknas och sedan montera det själv, det är inte alls svårt. Sen reglerar man stallets lutning genom att skruva in/ur skruvarna, så att stallet är så rakt som möjligt.

Okej har konstaterat att det är nog bäst att lämna in gitarren, verkar som att det har varit så här sedans jag köpte den så antagligen något som har blivit fel.

Får tacka för all hjälp ändå!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.