Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag försöker få lite mer realistiskt gung i trummorna och istället för att flytta runt manuellt så har jag börjat latja lite med Cubase eget midi insert effect "Quantizer". Vad säger ni, kan man få mer realistiskt gung med denna funktion eller ska jag söka efter en annan lösning? Som jag förstår det så gör denna plugg om quantizen utan att ändra några inställningar. När man tar bort pluggen så är allt som vanligt igen?

För att få ett så realistiskt gung som möjligt, hur mycket "swing", etc, skulle ni använda er av? Jag har ingen aning.

Redigerat av Olsberg
Tydliggjorde rubrik från "quantizer"
Annons
Postat
Jag försöker få lite mer realistiskt gung i trummorna och istället för att flytta runt manuellt så har jag börjat latja lite med Cubase eget midi insert effect "Quantizer". Vad säger ni, kan man få mer realistiskt gung med denna funktion eller ska jag söka efter en annan lösning? Som jag förstår det så gör denna plugg om quantizen utan att ändra några inställningar. När man tar bort pluggen så är allt som vanligt igen?

För att få ett så realistiskt gung som möjligt, hur mycket "swing", etc, skulle ni använda er av? Jag har ingen aning.

Jag förstod på ditt tidigare fråga om kvantisering av trummor under "instrumentpluggar" att du använder EZD och redan där har du ju ett realistiskt gung om du använder hyfsat passande patterns.

Pluggen du frågar efter är bra och lättåtkomlig och precis - Du kan testa dig fram och spåret är i det läget opåverkat. Börja med att lägga en 10-20% sving och testa dig fram med den andra parametern för olika svingstyrka.

Något du med fördel kan testa är att använda "delay in ms" och exempelvis tidigarelägga trumspåret för att få en trummis som driver på. -15 ms kan nog vara lagom.

Postat

Anledningen till att jag ville qvantisera var för att de patterns som fanns i EzDrummers Vintage Rock paket var alldeles för qvaniserade! Det var total otakt och det lät helt enkelt för jäkligt när ett pattern gick över till nästa. Jag kunde inte tro mina öron eftersom det är ett så välkänt trumprogram. Så jag qvantiserade allt efter 1/8 och nu vill jag alltså qvantisera om det så att jag får lite mer gung.

Postat
Anledningen till att jag ville qvantisera var för att de patterns som fanns i EzDrummers Vintage Rock paket var alldeles för qvaniserade! Det var total otakt och det lät helt enkelt för jäkligt när ett pattern gick över till nästa. Jag kunde inte tro mina öron eftersom det är ett så välkänt trumprogram. Så jag qvantiserade allt efter 1/8 och nu vill jag alltså qvantisera om det så att jag får lite mer gung.

Återkom gärna när du testat pluggen. Kan vara kul att höra vilka parametrar som funkar bäst.

1/8 kan nog bli lite "hårt" - Testa att kvantisera på 1/16 istället.

Postat

Återkom gärna när du testat pluggen. Kan vara kul att höra vilka parametrar som funkar bäst.

Om några av trumslagen kör sextondelar är det såklart bättre att kvantisera efter sextondelar också, men det blir ju lika "hårt" och "stelt" vilket man än väljer. Skillnaden är att om man kör åttondelskvantisering på ett komp som innehåller sextondelar flyttas några av slagen ihop...

Postat

Om några av trumslagen kör sextondelar är det såklart bättre att kvantisera efter sextondelar också, men det blir ju lika "hårt" och "stelt" vilket man än väljer. Skillnaden är att om man kör åttondelskvantisering på ett komp som innehåller sextondelar flyttas några av slagen ihop...

Precis så - var kanske lite luddig, men därav citationstecknen på hårt :rolleyes:

Postat

Alrighty, tack för svaren. Om jag själv kvantiserar spikrakt 1/16 med hjälp av midi editorn, kommer EzDrummer ändå att kvantisera om det och lägga på sin "humanizer" eller är det bara EzDrummers egna patterns som är byggda så att de är lite otajt kvantiserade för realismen? Vad gör i sådana fall "humanizern"?

Postat
Alrighty, tack för svaren. Om jag själv kvantiserar spikrakt 1/16 med hjälp av midi editorn, kommer EzDrummer ändå att kvantisera om det och lägga på sin "humanizer" eller är det bara EzDrummers egna patterns som är byggda så att de är lite otajt kvantiserade för realismen? Vad gör i sådana fall "humanizern"?

Huminazern varierar slagstyrkan (velocityn), den är dessutom icke repetativ så jag skulle rekommendera att du drar in dina grooves okvantiserade först.

Det borde bara vara att stänga av huminazern om du vill slippa den :rolleyes:

Postat

Problemet idag är att sitta framför en dator och genom några musklick ska få

det att låta som det vore live. Inget ont i din frågeställning, men var är samvaron

kontra de effekter som bara kan upplevas när man som grupp tillsammans kan

reda ut dessa begrepp med tex swing ?

Postat (redigerat)

Huminazern varierar slagstyrkan (velocityn), den är dessutom icke repetativ så jag skulle rekommendera att du drar in dina grooves okvantiserade först.

Det borde bara vara att stänga av huminazern om du vill slippa den 🙂

Jättetack för din hjälp Gain. Borde nästan tacka dig på min skiva! :-D

Redigerat av Soxic

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.