Jump to content
Annons

Hur gör jag enkelt men snyggt DVD av digitalvideo


suprapappa

Recommended Posts

hallå

jag har fört över alla gamla videofilmade spelningar med bandet till datorn för att göra dvd:er av det.

just nu är matrialet okomprimerad avi.....c:a 45 min film motsvaras av drygt 9gb. (jag har typ 200 gb som ska konverteras till dvd)

jag vill göra lite fina menyer och ha möjlighet att välja spelning och låt från menyn......vad använder man smidigast för mjukvara för detta? hur mkt kan man räkna med att få plats med på en enkelsidig dvd-r?

just nu när jag tittar i datorn så är bilden lite lätt randig....jag tror att det har o göra med ngt som heter "interlace" men jag begriper mig inte på det.....har tagit in det i ntsc format (tror jag)....kommer jag att slippa ränderna på tvn?

det mesta är det redan ganska sunkig kvalitet på (filmat o mörka lokaler med en video 8 kamera)...hur mkt kan man komprimera utan att det ser ännu sämre ut?

ingen som vet ngn bra guide på nätet till hur man gör? 😛

tack tack tack

petri

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det där är en jungel, har själv försökt bli klok på olika format, frame-rates, codecs etc men det finns hur mycket som helst.

Den här länken kan nog vara till stor hjälp.

http://www.videohelp.com/

PAL är ju standarden vi använder här i europa, De flesta DVD-spelare hanterar båda formaten, men du kan få problem med att en frame per sekund uteblir och får då en liten ryckighet som uppstår främst påtaglig i samband med panoreringar eller snabba rörelser.

Just de mörka partierna i bilden är de som oftast är känsligast (där det syns mest) för komprimeringen, men du ska kunna komprimera ganska rejält innan det ska börja synas.

/X

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...