EnsamhetensKollektiv Postat 8 oktober 2007 Postat 8 oktober 2007 Har ett ESI Juli@-ljudkort som på senare tid verkar ha börjat krångla lite. När jag spelar in så blir signalen väldigt förstörd. Det knastrar väldigt mycket ungefär som att ljudnivån slår över hela tiden. Har kollat mickar, mixerbord, sladdar och övriga datakomponenter så knaset är antingen själva ljudkortet eller inställningarna för detta. Det är inte bara en av input-portarna utan i så fall bägge, vilket verkar konstigt med tanke på att bägge output-portarna funkar (använder rca-portarna). Midi funkar också utan problem så jag tänkte att felet kanske är i själva inställningarna. Har väldigt dålig koll på hur asio och annat ska vara konfigurerat, så om någon har några förslag på vad som kan vara fel så vore jag väldigt tacksam. Vill helst slippa köpa nytt ljudkort om det går...
henning Postat 8 oktober 2007 Postat 8 oktober 2007 Har ett ESI Juli@-ljudkort som på senare tid verkar ha börjat krångla lite. När jag spelar in så blir signalen väldigt förstörd. Det knastrar väldigt mycket ungefär som att ljudnivån slår över hela tiden. Har kollat mickar, mixerbord, sladdar och övriga datakomponenter så knaset är antingen själva ljudkortet eller inställningarna för detta. Det är inte bara en av input-portarna utan i så fall bägge, vilket verkar konstigt med tanke på att bägge output-portarna funkar (använder rca-portarna). Midi funkar också utan problem så jag tänkte att felet kanske är i själva inställningarna. Har väldigt dålig koll på hur asio och annat ska vara konfigurerat, så om någon har några förslag på vad som kan vara fel så vore jag väldigt tacksam. Vill helst slippa köpa nytt ljudkort om det går... Kontrollera om du kan öka buffersize i inställningarna för ditt ljudkort. Mvh Henning
EnsamhetensKollektiv Postat 8 oktober 2007 Trådstartare Postat 8 oktober 2007 Är inte helt säker på hur man ändrar buffer size, men jag ändrade "sample raten" (=samma sak?) och klickade bort "auto" som den var inställd på och nu verkar det fungera igen! Hade inte ändrat den eftersom uppspelningen funkade i övrigt. Tänkte inte på att det kunde påverka inspelningen annorlunda. Vet inte om det var det här du menade men tack så mycket iaf! Min hårt sargade studentekonomi kanske överlever ytterligare en månad nu 😛 P.s. Vad är förresten "audio buffers" och vad är sambandet mellan det och "buffer size"?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.