freddrik Postat 18 september 2004 Postat 18 september 2004 Hej! Skulle någon kunna förklara VST för mig. Vad är det och hur fungerar det? Har tankat några från en sida men lyckades inte få ihop det.
GeckoYamori Postat 18 september 2004 Postat 18 september 2004 VST står för Virtual Studio Technology (tror jag). De är mjukvarusyntar och effekter som fungerar som plugins, de är kompatibla med de flesta moderna inspelningsprogram. Om du vill ha igång dem vore det först bra att veta vad du använder för program..
captain nemo (oregistrerad) Postat 18 september 2004 Postat 18 september 2004 Det beror väl också på vad du använder för värdprogram. En del VST är s k Stand alone - dvs arbetar helt fristående, medan andra är plugins till ett program typ Cubase, Logic eller liknande. Observera att alla sequencers/studioprogram inte stöder VST. //Nemo
Claes Holmerup Postat 18 september 2004 Postat 18 september 2004 Lite detaljer för att göra det hela lite tydligare: VST står mycket riktigt för Virtual Studio Technology, men det är sequencerprogrammet och programmeringsmiljön som avses. Detta är ett koncept som Steinberg står bakom och förra generationen av deras sequencerprogram hette Cubase VST (som väl de flesta känner till...?). VST-plugins är plugineffekter som kör i VST-miljö (som skiljer sig en del från DX-plugins när det gäller integrationen i sequencermiljön). VSTi (notera i:et) står för VST-instrument och är den benämning man har på plugin-instrument som passar till program som har stöd för VSTi. När man pratar om VST-instrument, så är det alltså bra att kalla dem VSTi för att inte förvirringen ska bli total under diskussionerna... 😱 För att göra det hela "enklare", så heter numera programmen Cubase SE, SL och SX - men stöder förstås fortfarande VST-miljön... 😄😉
freddrik Postat 19 september 2004 Trådstartare Postat 19 september 2004 Tack så mycket för förklaringarna! Jag använder mig av Cubase SX 2.0. Antar att det inte är fristående plugins jag har då de är .dll filer.. Hur fortsätter jag?
Claes Holmerup Postat 19 september 2004 Postat 19 september 2004 Alla plugins - både kommersiella och freeware - har dll-filer. Hur menar du? Vad är det som krånglar? Normalt läggs pluggar i c:\program\steinberg\vstplugins som default - så har du laddat ner några freeware-pluggar så är det förmodligen rätt ställe att kopiera in dem på... Finns det inga instruktioner med?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.