Jump to content
Annons

AKUT vad är bästa programmet för att scanna efter fel på hårddisk?


suprapappa

Recommended Posts

tjena

jag gick igenom ett svårt trauma för c:a en månad sedan då jag fick en hårddiskkrasch på min dator som jag har till surf o sånt.....

satt precis o jobbade med e låt i cubase och fick plötsligt en krasch....det känns som det kan vara skadade sektorer på hårddisken....jag hörde små pip-ljud från den som jag även hört från burken som gick åt helvete....

vad är det bästa programmet för att scanna hårddisken efter fel?

tack

petri

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Först och främst, ta kopia på alla dina viktiga filer. Innan du gör någonting annat! Kopiera dem till en extern hårddisk eller bränn ut på en dvd-rw.

Sedan skulle jag göra en kopia på hela hårddiskens partition. Därefter kan du leka med alla tänkbara program och samtidigt återställa disken om något "klantas till" 😱

EDIT: För egen del använder jag Acronis True Image för att kopiera en hårddisk/partition. Motsvarande program från Symantec är Ghost men det är lika prisvärt/funktionellt i mitt tycke.

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns många gratisprogram där ute som kollar HDD läs och skrivfel. Var bara säker på att inte välja destruktivt läge när du kolla skrivfel på disken då detta innebär att all data kan förvinna. Detta behövs nog dock inte i ditt fall då det låter som ett mekaniskt fel på din HDD som oftast hittas med läs-läget. Ladda hem Hiren's Boot CD och boota från den. Denna skiva kan rädda många otäcka scenarion. Skivan innehåller massa små gratis (och icke gratis också har jag för mig)program som du kan kolla allt möjligt med. Men gör som föregående talare först! det finns program för detta med på den skivan.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...