Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Är det möjligt att göra följande?

Jag vill ha en effekt på tx bastrumman. Men jag vill bara att den aktuella effekten skall höras när jag drar up regeln på en regel i mixern.

Jag har provar trixa med sends och bussar men blir inte riktigt klok på detta!

Annons
Postat

Förstår inte riktigt vad du vill åstadkomma men av det jag förstår så borde detta funka.

Skicka din Bastrumma ( BD ) via effektsenden till valfri buss ( säg 10 ) 100 %.

Sedan lägger du på valfri effekt men ställen den på 100 % wet så att inget av det oprocceserade ljudet hörs.

Sedan ställer du bussen på touch och klickar i rec och drar i regeln under låtens gång Eller automatiserar regeln.

Eller ? 🙂

Postat

Jo detta funkade med tx reverb.

Men om vi säger såhär:

Jag har en trumloop på kanal 1.

Jag har et lågpassfilter på 200Hertz

send till buss 1

100%weet

nu vill jag att lågpassfiltret skall aktiveras när jag vriderupp regeln på buss 1.

När jag drarnerden igen så vill jag att den stängs.

Postat (redigerat)
  Lådan sa:
Jo detta funkade med tx reverb.

Men om vi säger såhär:

Jag har en trumloop på kanal 1.

Jag har et lågpassfilter på 200Hertz

send till buss 1

100%weet

nu vill jag att lågpassfiltret skall aktiveras när jag vriderupp regeln på buss 1.

När jag drarnerden igen så vill jag att den stängs.

Nä, det går ju inte 🙂

När du skickar signal till en buss skickar du ju inte hela signalen utan endast en del. Då blir ju inte hela signalen "lågpassad" heller...

Nä, du får nog använda dig av automatisering istället. Enklast är nog om du lägger lågpassfiltret som insert på den aktuella kanalen och sen automatiserar bypass-funktionen på eq:n. Vill du att flera kanaler ska påverkas kan du lägga eq:n på en buss, och sen ställa om output på de aktuella kanalerna till bussen du valt.

EDIT: ...och då automatisera lågpassfiltret på bussen istället.

Lycka till 🙂

Redigerat av jarlo

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.