Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

hallå gott folk.

jag har suttit och spelat in i ett par år nu med min minidisk och md-mick in i datorn till cubase sx. jag har stundtals känt mig helt säker på vad jag gör och har fått det att låta riktigt bra. jag fick en låt spelad i p3s popnonstop med mitt band Loney,dear i onsdags och det borde väl betyda att det duger ljudmässigt.

glad i hågen gick jag och köpte mig ett motu828markII-ljudkort och en lineaudio 8-kanalsmikpreamp. lyckades köpa några generismikar för 250 kronor styck av en kille i uppsala, och det väl bara att slå till.

nu till problemet. med min md-mik som jag kan innan och utan låter akustisk gitarr snorbra om man använder den rätt, medan det med generismikarna låter direkt illa.

däremot låter sång kalasfint (lite väl lyxigt hottat mellanregister, men ändå)

inser alltså att jag har riktigt dålig koll på "riktiga mikar".

vill någon hjälpa mig? jag har tänkt mig att köpa mikrofoner ur TSM's serie. de verkar sympatiska, jag vet att Jose Gonzales spelade in sin skiva med deras MT87-stormembransmikar.

akustisk gitarr? är det MT184 småmembrans kondensatormik som gäller? det vore bra att mika i stereo, hur vill man mika den. 2 identiska mikar eller olika sorter.

bastrumma? är det ok att skaffa sig en sjysst stormembranare eller måste man ha en specifik bastrummik? jag är rätt förtjust i ringo starrs trumsound och då borde det ju säker göra susen med en t ex M87.

Hörni, ni som känner er kallade. Hjälp mig gärna med att tipsa om vad jag behöver för mikarsenal till att spela in trumset och övrigt. Jag har en mikbudget på cirka 4500-6000 kronor, men tipsa gärna om annat.

tack.

Annons
Postat

Kolla gärna in testinspelningarna på min testsite (adress nedan).

Inom några dagar kommer det att kompletteras med modeller från bl a MXL, TSM och Röde.

Ett par av mina favoriter är: BLUE BabyBottle, Studio Projects T3 och ADK A-51TL - men det kanske tillkommer fler när jag har klippt upp och lyssnat noggrannare på de ljudfiler jag jobbar med nu... 🙂

• 6 månader senare...
ratos (oregistrerad)
Postat

(lånar den här mikrofon tråden,istället för att starta en ny)

Vilka stor aktörer är det som säljer mikrofoner i Sverige(förutom jam o börsen) ?

Tänkte på tex. Oktava ...

Postat
(lånar den här mikrofon tråden,istället för att starta en ny)

Vilka stor aktörer är det som säljer mikrofoner i Sverige(förutom jam o börsen) ?

Tänkte på tex. Oktava ...

Oktava säljs bl a av distributören; http://www.studiosolutions.se - och självklart av undertecknad... 😄

ratos (oregistrerad)
Postat

Tack för tipsen ....

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.