Jump to content
Annons

Försöker koppla gitarren rätt via mixern

Soxic

Recommended Posts

Hej!

Jag har försökt i timmar, till och med dagar, med att klura ut hur fendern ska kopplas via mixern till ljudkortet för att få bästa ljud och minsta surr. Jag har till att börja med ett mixerbord som heter Phonic MM1002...

mm1002_large.jpg

och jag kopplar in gitarren via en XLR Hosa (nån form av konverterare)...

246751.jpg

in till mixern och kör med mic-inställning (man kan välja mic/line).

Men jag kan inte bestämma vad som är rätt och vilken kombination och instruktionsboken säger mig inte mycket. Är det okej att koppla gitarren direkt såhär?

Hur mycket gain ska jag köra och hur mycket level? Jag har faktiskt ingen aning. Jag blir aldrig riktigt nöjd. Jag tycker det brusar för mycket i bakgrunden och distljudet blir lite för vekt och svajigt.

Dela på andra sajter

Annons

Det blir inte bra att köra in gitarren direkt på en lineingång på mixern, utan du behöver en högohmig instrumentingång för det. Det fixar du med hjälp av en aktiv DI-box, som exempelvis Line Audio Design's ADIB, som kopplas in på micingången och drivs av fantommatningen.

För att minimera brummet, så byter du ut din CRT-skärm mot en TFT - och slänger ut lysrör, lågenergilampor och dimmers från studion...

Dela på andra sajter

Håller med Claes om linebox - men även en effektpedal, Pod eller liknande kan skicka ut en vettig signal

på linjenivå.

MEN: det är ju en kombinerad linje- och mickkontakt på mixern; så en sån adapter som visas behövs inte.

Tryck in kontakten i mitten bara.

Behöver du verkligen använda en mixer, annat än för lyssning? Köp en ART preamp (till exempel),

bra grejer som kostar runt 600:- och skickar ut en riktig balanserad signal.

Dela på andra sajter

MEN: det är ju en kombinerad linje- och mickkontakt på mixern; så en sån adapter som visas behövs inte. Tryck in kontakten i mitten bara.

Men shit, det visste jag fan inte. Det är ju helt underbart. Ni är så j*vla grymma på det här forumet så man tappar hakan. Tack för alla tips! Ska kolla upp DI-boxen.

Dela på andra sajter

Jag har egentligen inte problem med brus från gitarren, utan det brus som finns verkar komma från själva pluggen (amplitube2) och särskilt då när jag använder distljud. Även i Guitar Rig2 finns detta brus. Jag har testat att plugga ur gitarren, stänga av skärmen och flytta på allt som kan tänkas vara elektroniskt, men det där lilla bruset kommer från pluggen för när jag väljer ett rent ljud i pluggen så försvinner bruset. Vad kan detta bero på? Är det något man får leva med? Behöver jag kanske till och med en linebox mellan mixern och ljudkortet istället för mellan gitarr och mixer?

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.