Jump to content
Annons

Addera övertoner?

jockmic

Recommended Posts

Ibland har jag svårt att få ett spår att framträda i mixen. Ibland kan det hjälpa med fasvändning men lika ofta (mer eller mindre) närmast försvinner det. Eq och ökning av volymen kan hjälpa men jag upplever att när spåret framträder som jag vill i ljudbilden har det en tendens att dominera och det var ju inte min avsikt!

Upplever att om jag lägger till övertoner stiger spåret fram i ljudbilden. Det finns ju flera sätt att åstadkomma övertoner till signalen - distortion, rör, exciter mm.

-Vilka erfarenheter har ni?

-Passar olika teknik för olika instrument/sound?

-Andra förslag/tekniker på att lyfta fram ett spår som inte går fram som man vill?

/Jocke

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...
Annons
Ibland har jag svårt att få ett spår att framträda i mixen. Ibland kan det hjälpa med fasvändning men lika ofta (mer eller mindre) närmast försvinner det. Eq och ökning av volymen kan hjälpa men jag upplever att när spåret framträder som jag vill i ljudbilden har det en tendens att dominera och det var ju inte min avsikt!

Upplever att om jag lägger till övertoner stiger spåret fram i ljudbilden. Det finns ju flera sätt att åstadkomma övertoner till signalen - distortion, rör, exciter mm.

-Vilka erfarenheter har ni?

-Passar olika teknik för olika instrument/sound?

-Andra förslag/tekniker på att lyfta fram ett spår som inte går fram som man vill?

/Jocke

Om du har svårt att få grejer att framträda i mixen bör du börja med att titta på:

1) Arrangemanget. Lämnar låten plats för just detta som är så svårt att få fram.

2) Spelet. Är det bra spelat? En basist som inte lirar med trummorna kommer låter skit hur mycket övertoner du än kramar fram.

3) Är grundljudet tillräckligt bra?

Om det skulle vara så illa att fasvändning är en räddare så har du missat mycket initialt när du spelar in. Att justera lite fas genom tidsförskjutning är en sak, men att behöva vända 180 grader måste man inse tidigare att nåt är fel. Om alla tre punkter ovan är tillräckligt bra så är eq det du bör kika på först. Se till att alla instrument tonalt har plats. Funkar det ibland och ibland inte är det kompressor du kanske bör titta på. Jämna ut lite nivåer.

Glöm alla rörgrejer, dist och exciter. Sånt kan man använda för att krydda, inte rädda, det blir aldrig bra!

Dela på andra sajter

Tack för svar och tips!

Jag har inte hittat hem till hur jag får det att låta som jag vill riktigt än. Har kört Cubase i ett halvår och börjar få skapligt grepp om programmet.

Att arret är viktigt fattar jag så inte "bakgrunden" tar över vid solo/melodi. Det här med reverbet har jag faktiskt provat sedan jag startade tråden fast inte riktigt så som du beskriver det. Provat ofta dub för att få till soundet på gitarr men när jag tycker soundet är rätt blir det samtidigt lite odistinkt. Provade att hämta tillbaka en av stämmorna - torr -och då behölls soundet samtidigt som tydligheten ökade.

Tycker att tydigheten minskar med kompression fast jag försöker vara försiktig med "rattarna". Antar att anslag (transienter) blir lägre i förhållande till tonen. Kopplade samman det med otydligheten och det var kanske inte korrekt.

Det är en stor tillgång att få dela erfarenheter med er som hållt på länge!

/Jocke

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.