Jump to content
Annons

Omlackning av Vintage Gitarr/Bas

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Vad kostar det?

😑

Antag alltså att man köper en Vintage bas eller Vintage gitarr original från 60- eller 70-talet t.ex. Låt säga en Fender Mustang Bas made in USA.

Dassigt kosmetiskt skick, men vad skulle det kosta att låta lacka om en sådan? Byte av plektrumskyddet vet jag vad det betingar...

😠

:musik

Annons
Postat

Musik, du funderade förut på att sätta ihop en egen "drömgitarr" med separata delar.

Det lät intressant, har du skaffat den ännu eller hur har du gjort?

Viken modell funderar du på?

Nu kanske du vet allt detta, men de moderna fendergitarrerna/basarna har en tjock tålig lack som inte är lättrepad. Jag vet att fender har en betydligt tunnare lack på de tidigare årgångarna samt reissue mm (viktigt vilka år och modeller) och att den ger finare ljudegenskaper ju längre tid det går.

För lite info så läs gärna om Eric Johnssons nya fendermodell då han ger sin syn på lacken mm.

Detta antar jag gäller alla akustiska instrument; gitarr eller fiol mm. Tunnheten mm gör att träet får andas och dess karaktär kommer fram tydligare.

Min gissning är att det blir dyrare att välja tunnlacken. Dock så kräver en sådan tunn lack att man är betydligt mer varsam med sitt instrument då de repar väldigt lätt.

Som svar på din fråga kan jag kan inte svara på vad det kostar men gå till en kunnig källa som kan ge dig exakta uppgifter om vilken lack som är original samt om hur träet påverkas av om man byter lack mm.

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Jag har ännu inte köpt en gitarr på sätta-ihop-själv-viset, men det blir säkerligen av det också!! Alla projekt jag pratar om här; bas, Gibson, egendesignad gitarr, cello m.m. är på lite sikt, 1-3 år.

Men närmast blir det en bas. Ska tänka på att ljudet påverkas av färglagren även om det är en elbas. Jag vet ju hur enorm skillnaden är när det gäller sådant som Akustiska gitarrer. Har också märkt att många exemplar av "original" som är till försäljning är tvivelaktiga beträffande dess äkthet. Ibland finns inte serienumret där det borde stå t.ex.

Redigerat av musik
Postat
Hej!

Vad kostar det?

😳

Antag alltså att man köper en Vintage bas eller Vintage gitarr original från 60- eller 70-talet t.ex. Låt säga en Fender Mustang Bas made in USA.

Dassigt kosmetiskt skick, men vad skulle det kosta att låta lacka om en sådan? Byte av plektrumskyddet vet jag vad det betingar...

🙂

antikrundan här. gör ingenting!!!

spela och var glad 😉 ok byt strängar 😉

musik (oregistrerad)
Postat
Hej!

Vad kostar det?

😳

🙂

spela och var glad 😉 ok byt strängar 😉

Du menar att värdet sjunker såpass?

Postat

Du vore galen om du fick för dig att lacka om en – i din ägo – (original) ”Fender Mustang” …

Postat

Det är ju en del av charmen att ha ett lite nött instrument om det har många år på nacken.

Vad får dig att vilja lacka om?

Det lär bara bidra till kosmetisk förbättring/försämring, inte bättre ljud.

Postat
Hej!

Vad kostar det?

🙂

😲

spela och var glad 😛 ok byt strängar 😄

Du menar att värdet sjunker såpass?

Ja det sjunker rejält. Dessutom är det lite helgerån, köp en nyare i bättre skick isf.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.