Hellpig Postat 5 oktober 2007 Postat 5 oktober 2007 (redigerat) OK, jag kopierar direkt in från min blogg för det här är långt men det behövs nog för att beskriva precis vad som har hänt: Exakt så här gjorde jag. Det skulle jag aldrig ha gjort. Hade en 40 Gb partition med Ubuntu music edition på. Eftersom Ubuntu inte stödjer mitt grafikkort (upptäckt efter jag installerade det!) så tog jag väck partitionen. Gjorde om partitionen till en NTFS-partition, tänkte jag skulle ha en egen Windowspartition för musikproduktion då min gamla börjat knaka. Startar om datorn, med XP-skiva i driven. Startar installationen - hittar inte den extra partitionen. Allright - igång med Windows igen. Startar Partition Magic, där finns en härlig funktion som heter något i stil med "Skapa dual boot för Windows XP-partition". Precis vad jag behöver, väljer 40 Gb partitionen och trycker go. Fyra sekunder senare står det på skärmen att det skapas en 177 Gb stor partition. Öh... nej? Men låter den fortsätta, aldrig avbryta nejdå. Startar om datorn, med XP-skiva i driven. Startar installationen - hittar inte den extra partitionen. Startar om datorn, utan XP-skiva i driven. Hittar ej systemdisken. Det är ok. Jag behöver ändå installera om Windows. Startar om datorn, med XP-skiva i driven. Startar installationen - fem minuter senare har jag en svart skärm och fortsättningsvis bootar inte datorn från XP-skivan överhuvudtaget. Inte från någon av mina TRE XP-skivor. Bara svart skärm. Tur att man har Ubuntu på bootbar DVD. Enda sättet att få igång denna är att kör boot menu och välja DVD-läsaren... men igång går den. Så jag tänker... installerar Ubuntu och gör det. Hurrah funkar klockrent. Testar installera Windows igen... nu går det med lite krångel. Varför går det att boota från Windowsskivan nu? Bara Gud vet. Varför är min f.d. 250 Gb hårddisk nu en 131 Gb hårddisk? Bara Partition Magic vet. Därtill finns det fyra grejor som inte hittas - alltså markerade med ett fett frågetecken i enhetshanteraren: PCI Device, PCI-styrenhet för enkel kommunikation, SM-bussstyrenhet, USB-styrenhet. Ytterligare så fungerade min externa 320 Gb hårddisk fint. Tills jag startade om. Nu får jag bara ett meddelande om att den är inkopplad på en USB-port som inte ger full prestanda (trots att det är en USB2.0-port!). Men det går inte att accessa innehållet... Idéer från någon? Jag räknar mig ändå som ganska kunnig inom IT rent generellt. Det här är inte något som jag har råkat ut för tidigare dock... Redigerat 6 oktober 2007 av Hellpig
Björn Olsberg Postat 5 oktober 2007 Postat 5 oktober 2007 Vad jag kan tänka mig är att MBR (master boot record) har trasslats till en del. Bara utifrån det du beskriver, skulle jag börjat med att testa följande: * Starta Windows-installationen och starta till kommandoprompt. Minns inte vad det heter exakt, men det kan vara något i stil med Reparationsprompt. * Väl ute där, skriv "fixmbr c:", programmet kommer då skriva en ny master boot record. * Starta därefter om, denna gång med Ubuntus installationsskiva, använd fdisk och ta bort alla partitioner, spara ändringarna till disk (tangenten w). * Starta om igen, åter med Windows installationsskiva, och installera som vanligt. Då borde Windows-installationen be dig partitionera hårddisken och därefter formatera den till NTFS. Förhoppningsvis med allt utrymme tillgängligt. Det är även nu du partitionerar upp hårddisken enligt egna önskemål om du vill ha flera.
Hellpig Postat 5 oktober 2007 Trådstartare Postat 5 oktober 2007 *Galet skratt* Och du tror inte att jag har provat detta? Nej, allvarligt talat, tackar för svaret, Olsberg. Jag har testat; man kör "reparera någonting", det funkade fint innan jag hade lyckats installera om Windows. Nu får man ingen promt, utan kommer till Windows istället. Hipp hipp! Håller på att undersöka lite själv här men det verkar knepigt det här.
Björn Olsberg Postat 5 oktober 2007 Postat 5 oktober 2007 *Galet skratt* Och du tror inte att jag har provat detta? Nej, allvarligt talat, tackar för svaret, Olsberg. Jag har testat; man kör "reparera någonting", det funkade fint innan jag hade lyckats installera om Windows. Nu får man ingen promt, utan kommer till Windows istället. Hipp hipp! Håller på att undersöka lite själv här men det verkar knepigt det här. Vänta. Menar du att Windows startar när du väljer att starta från installationsskivan och väljer Återställningskonsolen? (det är så den heter, glöm vad jag skrev i mitt tidigare inlägg om Reparationsprompt). Jag hade blåst alla partitioner som finns samt skrivit en ny mbr. Under alla omtändigheter fått ordning på disken _innan_ jag hade installerat Windows. Går det inte blåsa med Windows installationsskiva så går det med Ubuntus. Och jag skulle aldrig använda Partition Magic. Den har förstört för mycket för mig tidigare år.
Linus Postat 5 oktober 2007 Postat 5 oktober 2007 Varför är min f.d. 250 Gb hårddisk nu en 131 Gb hårddisk? Bara Partition Magic vet.Din PartitionMagic verkar inte ha 48-bit LBA. Innan WinXP SP2 var inte 48-bit LBA aktiverat och då är maxgränsen för en hårddisk 137 GB.
Hellpig Postat 6 oktober 2007 Trådstartare Postat 6 oktober 2007 OK... problemet är ju dock att de saknade 120 Gb inte syns alls. Det finns ingen partition utöver den som Windows ligger på just nu, och även när jag installerade Ubuntu syntes bara den här på 130 Gb. Så frågan är väl egentligen - om jag blåser disken, lägger på Ubuntu, kan jag då fixa MBR från Ubuntu så att jag hittar den saknade biten på hårddisken?
Linus Postat 6 oktober 2007 Postat 6 oktober 2007 (redigerat) Nädå, med XP SP1 eller senare installerat ska du ha 48-bit LBA aktiverat och du kan komma åt resterande 120 GB som outnyttjad diskyta i Windows Diskhantering. Så släng iväg den där PartitionMagic... Eller låt Ubuntu och Windows dela på 60 GB var? Sen lägger du till resterande diskyta som fildisk i Windows efteråt. 😲 Redigerat 6 oktober 2007 av Linus
Hellpig Postat 6 oktober 2007 Trådstartare Postat 6 oktober 2007 😲 Den delen av disken syns inte, finns inte och är inte tillgänglig. Kollar man setup i BIOS så ser man tydligt: hårddisk på 250 Gb. I Windows: hårddisk på 131 Gb. De resterande ca 120 Gb finns här. Jag har kört "fixmbr" precis, ingen skillnad. Hårddisken är alltså i princip halverad men resterande syns inte någonstans och jag har inte hittat någon som råkat ut för detta så inga reella rekommendationer för vad man skall göra. Har funderat på om "format c:" hade kunnat hjälpa men det lär det ju inte göra om mjukvaran inte fattar att hårddisken är på 250 Gb... hur resettar man detta?! Jag skulle tro att partitioneringstabellerna ballt ur på något sätt...
Björn Olsberg Postat 6 oktober 2007 Postat 6 oktober 2007 Installationsskivan av Windows, är det XP, XP SP1 eller XP SP2? Under alla omständigheter, prova att starta med Ubuntus installationsskiva och blås partitionerna med fdisk, om du inte redan har gjort det.
Hellpig Postat 6 oktober 2007 Trådstartare Postat 6 oktober 2007 Men nu är vi på moment 22 här. Jag kan inte blåsa alla partitioner eftersom en partition uppenbart saknas. Den syns ingenstans. Enda stället man ser att disken skall vara på 250 Gb är i BIOS. Gah!
Björn Olsberg Postat 6 oktober 2007 Postat 6 oktober 2007 Men har du provat att blåsa disken i Ubuntu? Jag gissar att det inte är en partition som saknas, den delen kan mycket väl vara opartitionerad. Och du svarade inte på vilken version av Windows-installation du använder.
TUFFTUFFTUFF Postat 6 oktober 2007 Postat 6 oktober 2007 Hej, hej, jag har ett problem en hårddisk som gör att Windows inte alls startar när den är i( se tråden HÄR ) Jag fick ett jättebra tips av Henrik.Brunzell om Ultimate Boot CD till Windows. Se vad som händer om du bootar med UBCD, min hårddisk funkar finfint när jag bootar så, men jag kan alltså inte ens än gång starta Windows. Kanske partionerna syns där? Bara ett förslag 😲
Hellpig Postat 6 oktober 2007 Trådstartare Postat 6 oktober 2007 Jag trodde att det WinXP SP2 men det står faktiskt inget alls om detta när jag kollar. Hmm. Jag tror att jag skall satsa på att installera om Windows - ingen större mening att installera Ubuntu igen - det hittar ändå inte mer utrymme än vad Windows gör! har även tagit det du rekommenderade Tuff, skall kolla och se om jag har ngn hjälp av det. annars får jag väl lära mig att leva med en halverad disk... 😱
Linus Postat 6 oktober 2007 Postat 6 oktober 2007 Microsoft: Aktivera 48-bitars LBA-stöd (Logical Block Addressing) för ATAPI-diskenheter i Windows XP
Linus Postat 6 oktober 2007 Postat 6 oktober 2007 Ang. UBCD... Om du använder en UBCD (baserad på XP SP1 eller senare) kan du partionera disken till en 250 GB partition. Inga problem. MEN - då måste du också ha en installationsskiva för Windows som har SP1 eller SP2 inbakad. Annars sitter du där med en fullt fungerande 250 GB partition och en installationsskiva som inte kan skriva till partitionen.
TUFFTUFFTUFF Postat 6 oktober 2007 Postat 6 oktober 2007 Jag vet inte om det kan fungera trots det, så här står det på hemsidan: 2. Windows® XP CD, with at least Service Pack 1 (SP2 is highly recommended) If your CD does not have SP1 or SP2 included on it you can easily "slipstream" a Service Pack using a program called AutoStreamer. Instructions for slipstreaming are on the "slipstreaming" page of this site. Do not use a source that was "modified" by programs that claim to stream hotfixes or drivers into your XP CD. Only use a true XP CD or one that is slipstreamed properly with only an official Service Pack from Microsoft. TIP- Unsure about what Service Pack your CD has? Look at the root of your XP CD for files ending with a .SP1 or .SP2 extention. Whichever extension you find tells you what Service Pack is installed on your CD. Det verkar ju krångligare, men funkar det så är det värt det 😱
Linus Postat 6 oktober 2007 Postat 6 oktober 2007 Det där innebär att det krävs en installationsskiva med XP SP1 eller senare för att kunna skapa och bränna en UBCD. Men om Hellpig redan har en installationsskiva med XP SP1 eller senare, då behöver han inte UBCD heller eftersom han då kommer åt hårddisken fullt ut. Så Hellpig, slipstreama en installationsskiva med XP, SP2 och drivrutinerna till ditt moderkort m.m. Jag är säker på att dina saknade drivrutiner i Enhetshanteraren beror på att du inte installerat mjukvaran för ditt moderkort. Har du Intel-chipset? Eller nForce, VIA osv.
Hellpig Postat 6 oktober 2007 Trådstartare Postat 6 oktober 2007 Tufftufftuffs tips funkade... med något program som låg där kom jag åt partitionen (131 gb) kunde ta bort den och sedan gick resten som en dans. Nästan i alla fall. C: blev H: men det funkar i alla fall. Tack för all hjälp från alla inblandade - det är alltid uppskattat!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.