Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Shit jag vet inte om det här är rätt forum "allmänt" men men..

Jag upptäckte Garageband på min mac i förrgår, gjorde en låt och blev fast!

Igår gjorde jag lite research vad jag behöver för att komma igång med ett steg upp från Garageband, dvs skaffa liiite proffsigare grejer

men ändå nybörjargrejer.

Rent basic: vad är det egentligen jag behöver för att köra igång med komponerandet på datorn.

Så som jag har fattat det är det ett program (tänkte köpa logic express 8) , ett ljudkort (funderade på Native audio kontroll1)

samt ett billigt keyboard och ett par högtalare. Har jag fattat det rätt? Är det dom här sakerna jag behöver för att tuta igång.

Programmet, ljudkort, keyboard, och högtalare.

Om det nu är dom här 4 komponenterna jag behöver så tar jag tacksamt emot tips kring det med.

Ni får gärna förklara för mig som om jag vore ett barn, utan för mycket fackspråk och förkortningar.

Jag är som sagt totalt ny på det här. (så det lär dröja ett tag innan jag hamnar på billboardlistan.. 😆 )

mvh /Mattias

Annons
Postat

Är det någo fel på garageband? Är det nåt du behöver som garageband inte har? Annars kan du spara väldigt mkt pengar på att fortsätta med det. Finns en hel del som använder det programmet och absolut inte är nybörjare.

Postat

Kul att du fastna och vill börja med musik 😆

Ett tips bara:

Gå inte för fort fram! Då är det lätt hänt att allt skiter sig och du tycker mer att det är jobbigt än roligt.

Sitt ett tag med garageband och lek runt lite. Sen när du väl kommit en bit på vägen och börjar förstå garageband och hela det här sättet att göra musik med hjälp av datorn så kan du, om du känner ett behov - byta program. 😳

Postat
Är det någo fel på garageband? Är det nåt du behöver som garageband inte har? Annars kan du spara väldigt mkt pengar på att fortsätta med det. Finns en hel del som använder det programmet och absolut inte är nybörjare.

Oj, jaha.. Jag trodde GB bara var en liten lekpryl som mac skickade med en gång tillsammans med iLife-paketet när jag köpte macen :-)

För att man skulle kunna känna på hur ett musikprogram fungerade fast väldigt basic..?

Det var inte meningen att se ner på GB-användare 😆

Hade faktiskt ingen aning om att det hade så pass bra resurser.

Men grejen är den att jag har studentrabatt 20 dagar till på apple - kan få logic express 8 för 1695:- Kan inte det vara ett inspirerande lyft från GB ändå?

Va med dom andra komponenterna..? Sitter just nu bara med GB och iMac:s inbyggda små högtalare 😛

Postat
Sitt ett tag med garageband och lek runt lite. Sen när du väl kommit en bit på vägen och börjar förstå garageband och hela det här sättet att göra musik med hjälp av datorn så kan du, om du känner ett behov - byta program. 🙂

Jag har lekt två kvällar/nätter nu så ögonen blöder 😛 Har faktiskt lyckats komma underfull med allt jag vill göra i GB med redigering och allt. Vill ha lite mer utmaning och nya smaskiga ljud och synthar 😆

Men ok - NÄR jag blir lite trött på GB, är logic express den naturliga "fortsättningen" då..?

Vill ju helt klart inte överdriva min nyfunna hobby och ruinera mig med logic pro - dessutom hade det säkert varit föör svårt för mig med.

Och så ett par dumma frågor till slut som lök på laxen: Vad har man egentligen ett ljudkort till? Vad är det för fördelar jämfört med att koppla högtalare och ett keyboard rätt in i datorn?

Finns det något riktigt prisvärt ljudkort-alternativ för mig som är värt att kika på.

Postat (redigerat)

Kul at du hittat till ett intresse som troligen kommer kosta dig både massa timmar med frustaration och få din plånbok att bli tunnare än en cdskiva.😠

Som flera redan nämnt så behöver du inte alls alla dessa saker i början.

det tog mig 3år innanjag köpte mig ett rejält ljudkort och monitorer.

Fast en god investering kan vara ett klaviatur, det får din musik att bli mer levande och det blir roligare.

Men redan i garageband har du jue et klaviatur - ditt tangentbord till datorn.

Även jag har testat lite med GarageBand på datorn, o det funkar att göra enheldel med det faktist.

Det beror lite på hur du vill jobba i din sequnser och vad du föredrar att jobba med.

Du kan jue ta dig en titt på Logic och ett program som heter Ableton Live (http:/www.ableton.com) .

Det ljudkort du redan har i din mac funkar kalas till musik, om det är en lite nyare mac.

Tänk på att musik redigering är det samma som gäller för film.

Det som krävs av datorn är HDD och RAM.

Om du får köpa logic för 1690:- så skulle jag passapå at göra det, utan tvekan.

Med logic får du allt du behöver!

men som sagt, du har redan GarageBand, är dig det och få vanan att jobba i med sequnser och att klippa o klistra med loopar!

Redigerat av Lådan
Postat

Ok, tack för svaren. Tror jag investerar i logic express 8 - om inget annat så är det säkert lite mer inspirerande än GB plus att man säkert har och växa i.

plus ett billigt midi-keyboard (vill gärna ha det istället för att knappa toner på tangentbordet) och ett par högtalare - men mer än så behöver jag alltså inte!? 🙂

Postat (redigerat)

Hjälp.. total nybörjare finnes

Kul att Du hittat Forumet 'Gilbert70'!

Vi har alla varit nybörjare.

Själv har jag hafft otroligt mycket glädje av gänget här på Forumet. Hundramilijoner frågor Du vet. Det finns alltid någon som vet.

Vänligen

Gubben i Kalmar

Redigerat av Gubben i Kalmar
Postat

Jag har aldrig brytt mej om att djupdyka i Garageband, men svaret är väl att det är bådeock - å ena sidan är det ganska begränsat och "låst" jämfört med t ex Logic, å andra sidan är det bra mycket mer kompetent än man skulle kunna förvänta sig av ett program som skickas med gratis. Faktum är att Garageband är som en mycket nerbantad och ompaketerad version av Logic - gränssnittet är inte likadant men syntarna och effekterna är faktiskt förenklade versioner av det du hittar i Logic.

Nåja - nya versionen av Logic Express är vansinnigt prisvärd, och har egentligen precis allt man behöver för att kunna göra musik seriöst. Du får ett gäng fantastiska mjukvaruinstrument och betydligt mer precisa redigeringsmöjligheter än i Garageband. Samtidigt är programmet såklart inte lika nybörjarvänligt i och med att valmöjligheterna är större (mer man måste förstå sig på). Men, har du förstått de grundläggande funktionerna i ett musikprogram (vilket du borde fått från Garageband) så kan du kasta dej in i det och upptäcka saker vartefter.

Ljudkort är inte absolut nödvändigt om du inte vill kunna spela in med mick - däremot är nog iMacens inbyggda högtalare inte så skojiga va? Ett par ok hörlurar kan vara ett sätt. Keyboard är såklart inte heller absolut nödvändigt, men trevligt beroende på vad för musik du gör.

Postat

Åter igen tack för alla svar! Känns som jag har fått betydligt bättre grepp om vad jag behöver o inte behöver så här i begynnelse-stadiet. Helt kanon!

mvh. Mattias

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.