Jump to content
Annons

Ny dator eller mer dsp-kraft?

Widde (oregistrerad)

Recommended Posts

Widde (oregistrerad)

Hej!

Veckans I-lands problem 😕 Sitter hĂ€r och grubblar över om jag ska investera i en ny musikdator, eller köpa nĂ„gon form av DSP-kort 😠 Är grymt sugen pĂ„ en Liquid Mix. Har för nĂ€rvarande en StationĂ€r Dell med en P4 2,8 Ghz, funkar ju helt OK men pĂ„ viss projekt gĂ„r den pĂ„ knĂ€na.... Jag har riktat in mig lite pĂ„ den nya Intel Core 2 Quad 6600 med fyra kĂ€rnor. Vilket vinner jag mest pĂ„ i kraft? En ny dator eller ett DSP-kort? (om man bortser ifrĂ„n den ekonomiska aspekten...)

Tacksam för svar och funderingar

Dela pÄ andra sajter

Annons

Du kommer kunna dra alla projekt du vill med en quad core om datorn Àr konfigurerad ordentligt. Jag drar 150+ kanaler med 300 st waves R-pluggar igÄng med en Dualcore (som test) och hamnar pÄ 80% cpu load. Men du kommer ju inte Ät Liquidpluggarna utan att köpa den hÄrdvaran likt förbannat, sÄ du mÄste nog först bestÀmma dig om du behöver dom pluggarna elelr inte.

Dela pÄ andra sajter

Widde (oregistrerad)

Jag fĂ„r vĂ€l köpa bĂ„de och 😕 SkĂ€mt o sido, [strange Leaf] kör du enbart musik pĂ„ din dator eller andra saker oxĂ„? Hur har du stĂ€llt in burken för bĂ€sta prestanda? Jag kör ju "allt" pĂ„ min burk just nu (internet osv.)

Dela pÄ andra sajter

Jag fĂ„r vĂ€l köpa bĂ„de och 😆 SkĂ€mt o sido, [strange Leaf] kör du enbart musik pĂ„ din dator eller andra saker oxĂ„? Hur har du stĂ€llt in burken för bĂ€sta prestanda? Jag kör ju "allt" pĂ„ min burk just nu (internet osv.)

Widde ett tips dÄ kan vara att du kör in tvÄ installationer av ditt operativsystem sÄ fÄr du vÀlja vilket du vill starta vid uppstart. Det ena optimerar du för ljud och det andra för vardagssysslor. Sparar massa tid. Funkar inte pÄ alla versiner av XP, men du kanske kör mac? SÄ bara att testa

Dela pÄ andra sajter

Jag fÄr vÀl köpa bÄde och :rolleyes: SkÀmt o sido, [strange Leaf] kör du enbart musik pÄ din dator eller andra saker oxÄ? Hur har du stÀllt in burken för bÀsta prestanda? Jag kör ju "allt" pÄ min burk just nu (internet osv.)

Bara musik. Inget internet, inga officegrejor, inget annat alls. Jag har en AMD3000 för surf/spel/rÀkningar/porr/etc

Dela pÄ andra sajter

Är du inte ute efter specialpluggar som inte kan köras native sĂ„ ska du helt klart skaffa ny dator. Core2Duo is teh shit.

Projekt som lÄg pÄ grÀnsen pÄ min gamla P4 (2.8ghz, 1gb ram) belastar min nya C2D E6550 (2gb ram) med ca 20%.

Du kommer inte förlora mÀrkbart mycket i prestanda om du kör internet, lite office och liknande sÄ lÀnge du hÄller dig borta frÄn virusdödare. Skaffa en bra hÄrdvarubrandvÀgg (lÀs router, kostar 500:- pÄ sin höjd), hÄll dig borta frÄn internet explorer och dubbelklicka inte pÄ okÀnda attachments i mails sÄ kommer du vara tillrÀckligt sÀker.

Dela pÄ andra sajter

Widde (oregistrerad)

Hej alla!

Tack för svar! Det ser ut som om det lutar Ă„t en ny dator trots allt.... fĂ„r vĂ€l sukta lite efter Liquid Mix ett tag till đŸ˜Č Men en ny dator med en fet processor borde nog som sagt göra susen. Intels "Core 2 Quad" har ju sjunkit rejĂ€lt i pris pĂ„ sistone. 4 kĂ€rnor!!

Ha't gött

Dela pÄ andra sajter

• 3 veckor senare...
Hej alla!

Tack för svar! Det ser ut som om det lutar Ă„t en ny dator trots allt.... fĂ„r vĂ€l sukta lite efter Liquid Mix ett tag till 🙁 Men en ny dator med en fet processor borde nog som sagt göra susen. Intels "Core 2 Quad" har ju sjunkit rejĂ€lt i pris pĂ„ sistone. 4 kĂ€rnor!!

Ha't gött

Hej!

Vill bara instÀmma i lovorden till Quad. Hade tidigare en AMD 2800+ som gick pÄ knÀna med mina projekt. Nu - med en Q6600 sÄ dansar processorn runt pÄ 8-10% !!!

Kör dock Sonar som verkar ha ett mer uttalat stöd för multiprocessor, men det spelar kanske ingen roll.

En annan stor fördel Àr att kylningen blir mindre, sÄ maskinen blir hÀrligt tyst.

Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du ska bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.