Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

😏 Gomorron, medmusiker. Har ett litet problem. Snabb historik: Under hela 80-talet tråk-kvantiserade jag mina låtar i vanlig 4/4 16, men kände att svänget fattades. Då och då dök det upp en å en annan låt med ett "mystiskt sväng" som jag slet mitt hår för att efterhärma (Är numera flintskallig 34-åring). Soul II Soul visade vägen. Plattan "1990-a new decade" var nersmetad med detta sväng. Det var inte shuffle eller triplet el. vanliga 16-delar. Till slut hittade jag det genom att "event-editera" noterna i KORG T3:an's sequencer. Har sedan dess blivit min religion i snart 2 decennier oavsett låttyp. Lyfter verkligen allt.

Nedan visas hihaten under en fjärdedel.

16-delar: 0--12--24--36 (gäsp)

Triplet: 0--16--24--40 (too much 90's-helikopterplatta-frisyr-med-gräll-axelvaddsskjorte-känsla)

Eureka!: 0--14--24--38

Nu säger vissa av er att det bara är att vrida shuffle-knoben till 50%. Trodde jag också men såvida jag missat nåt så stämmer det icke. Arbetar med ACID (garva inte, enormt snabbarbetat) med Reason 3 i ReWire-mode. Inget av programmen erbjuder en sån inställning. Får jämt sitta å fippla med 64-delars inställning och efter-editera till vansinne.

Med risk för att framstå som en trebent packåsna får ni gärna upplysa mig om vad jag missat.

Annons
Postat (redigerat)

i nya reason kan du ju först göra det där groovet helt manuellt helt utan snap elelr med 64-delars-snap (så långt samma som i 3:an)..men det nya är du nu kan kopiera det groovet och spara som en groove-mall som du sedan kan applicera på vilka spår du vill genom ReGroove Mixern...

http://www.propellerheads.se/products/reas...loseup_regroove

yeah!

edit: vore kul att höra några ljudexempel på groovet..fattar faktiskt inte riktigt vad du menar...

Redigerat av puffra
Postat (redigerat)

Det roliga är att skillnaden är subtil - känns mer än hörs. Har inte Internet i hemmet. Sitter på jobbet men jag e säker på att nån annan kan "showcasa". Har verkligen en anledning att upgradera till Reason 4 nu.

*EDIT* Läste förresten i nån Studio tidning att Stonebridge hade samma probs ett tag när han bytte program. Han e en av dem som kör den kvantiseringen. Som sagt: subtil skillnad, men najs.

Redigerat av Clogshoe Ninja
Postat (redigerat)

Kan man inte göra detta i vilket Reason som helst?

Högerklicka på spåret och ta "Get Groove" sen använder man User i Groove mallen?

Men vill du jobba med fler "hemma" snickrade Grooves i 3:an blir det ju bökigare. 😕

EDIT:

Du behöver Recycle för detta... (dvs. om du inte kan få samma sväng med sequencern.)

Redigerat av expanded

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.