Jump to content
Annons

Eq:a, tips?


creel (oregistrerad)

Recommended Posts

creel (oregistrerad)

Håller på eq:ar gitarrer efter en referens.

Jag är i princip helt ny på detta. Har nu säkert hållit på i två veckor med detta för att få ett schysst resultat men det skiter sig.

Ena stunden tror jag att jag kommit på enteori, liksom "jaha, det är så gitarrerna skulle eq:as för att låta bra, vad bra de låter nu", men sen när jag vilar öronen en stund och efter att ha lyssnat på referenserna en längre stund - ja då tycker jag att det låter skit igen. Ibland får jag börja om från början.

Har tagit hjälp av spektrumanalysator men det har inte hjälpt så mycket. Om jag eq:ar strikt efter den så låter det skit, det är dock hyfsad bra vägledning.

Ni säger väl att man ska träna, men det är det jag gjort. Mina öron har blivit bättre men det känns som att jag har mer att lära på detta ändå.

Finns nån guide på nätet eller allmänna tips?

Om ni inte kan hjälpa mig så kan ni annars ge tips på nån bra eq-plugin för just nu sitter jag med 20 st Q.

Tack på förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)

Ena stunden tror jag att jag kommit på enteori, liksom "jaha, det är så gitarrerna skulle eq:as

Nu är det så med att EQ att det finns inga standardinställnigar som automatiskt passar och gör att det låter bra för dig. detsamma gäller compressor. allt beror på vad för gitarr du använder, förstärkare, hur du mickade stärkaren, använde gitarr-plugin etc. sen beror det även på hur du vill att gitarren ska låta, beroende på musikstil. är det akustiskt, distat? att bli bra på använda EQ tar lång tid och det är lätt att tro men jag har ju tränat länge men låter fortfarande inte bra. då har man fortfarande inte blivit tillräckligt bra. en bra EQ-plug kommer inte heller att hjälpa dig göra en bättre mixning av gitarren. det är inte det du behöver nu. man blir väl ingen bättre gitarrist av att köpa en dyrare gitarr? detsamma gäller med plugs. bara söka på webben EQ-guitar brukar räcka långt för att få upp intressanta sidor och värdefulla tips. som allt annat, är man intresserad av nåt kommer man långt genom att bara söka det man vill ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller på eq:ar gitarrer efter en referens.

Jag är i princip helt ny på detta. Har nu säkert hållit på i två veckor med detta för att få ett schysst resultat men det skiter sig.

Ena stunden tror jag att jag kommit på enteori, liksom "jaha, det är så gitarrerna skulle eq:as för att låta bra, vad bra de låter nu", men sen när jag vilar öronen en stund och efter att ha lyssnat på referenserna en längre stund - ja då tycker jag att det låter skit igen. Ibland får jag börja om från början.

Har tagit hjälp av spektrumanalysator men det har inte hjälpt så mycket. Om jag eq:ar strikt efter den så låter det skit, det är dock hyfsad bra vägledning.

Ni säger väl att man ska träna, men det är det jag gjort. Mina öron har blivit bättre men det känns som att jag har mer att lära på detta ändå.

Finns nån guide på nätet eller allmänna tips?

Om ni inte kan hjälpa mig så kan ni annars ge tips på nån bra eq-plugin för just nu sitter jag med 20 st Q.

Tack på förhand

Var inte rädd för att skära bort bas! Det är det vanligaste nybörjarfelet när det gäller eq. Oftast finns det en massa onödigt brum i de lägre frekvenserna som bara grötar till mixen. Sen är det viktigt att lyssna på hur gitarrerna låter i mixen, inte bara hur de låter ensamma. Jag lovar dig att det finns en massa låtar som du tycker att "FAN vilka feta gitarrer de skruvat till", men om du skulle solo-lyssna bara på de gitarrerna så skulle de inte alls låta lika tjocka och bra. Allt handlar om att få instrumenten att smälta in i mixen och inte gröta ihop med varandra...

Lycka till 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

20 st Q? 😕

Behöver du 20 st EQ på en gitarr är det något annat som är fel.

Hur lyssnar du? På ensamma gitarrer eller på helheten? Hur mycket är resten av låten mixad? Allt har med förhållanden att göra. Har du t ex ett piano som låter mycket i mellanregistret kanske du ska dra ner gitarrens mellanregister (lyssnar du på helheten sedan kommer gitarren inte låta fattig där ändå, det kommer helt enkelt bara låta bättre mixat). Hur låter basen? Spelar dom samtidigt hela tiden? I så fall behöver du säkert inte en massa bas i gitarren, inte heller en massa mellanregister i basen...

Referenslyssning är en bra hjälp men passa dig för att blint gå efter andra låtar - det är ju inte samma låt du mixar, och säkerligen är dom andra instrumenten (om det ens är samma instrument) inte likadant mixade. Mitt tips är att lyssna på allt, försöka identifiera saker du stör dig på, fixa det, lyssna på allt, leta fler saker du stör dig på... En kompressor kan ibland göra mer nytta än en EQ och tvärt om.

Den enda övningen jag kan rekommendera är att planka hela produktioner. Välj en låt du gillar, planka allt (spela in från grunden, hitta rätt ljud på alla instrument, var nogrann!!!) och försök sedan mixa så det låter exakt likadant som orginalet. Du kommer tvingas att lära dig lyssna "rätt", ditt gehör får en boost, du blir en bättre arrangör, du kommer hitta nya arbetsflöden och metoder..

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

Tack för svaren!

20 st Q? 🙂

Behöver du 20 st EQ på en gitarr är det något annat som är fel.

Hur lyssnar du? På ensamma gitarrer eller på helheten? Hur mycket är resten av låten mixad? Allt har med förhållanden att göra. Har du t ex ett piano som låter mycket i mellanregistret kanske du ska dra ner gitarrens mellanregister (lyssnar du på helheten sedan kommer gitarren inte låta fattig där ändå, det kommer helt enkelt bara låta bättre mixat). Hur låter basen? Spelar dom samtidigt hela tiden? I så fall behöver du säkert inte en massa bas i gitarren, inte heller en massa mellanregister i basen...

Referenslyssning är en bra hjälp men passa dig för att blint gå efter andra låtar - det är ju inte samma låt du mixar, och säkerligen är dom andra instrumenten (om det ens är samma instrument) inte likadant mixade. Mitt tips är att lyssna på allt, försöka identifiera saker du stör dig på, fixa det, lyssna på allt, leta fler saker du stör dig på... En kompressor kan ibland göra mer nytta än en EQ och tvärt om.

Den enda övningen jag kan rekommendera är att planka hela produktioner. Välj en låt du gillar, planka allt (spela in från grunden, hitta rätt ljud på alla instrument, var nogrann!!!) och försök sedan mixa så det låter exakt likadant som orginalet. Du kommer tvingas att lära dig lyssna "rätt", ditt gehör får en boost, du blir en bättre arrangör, du kommer hitta nya arbetsflöden och metoder..

Just nu har jag 12 st Q:s, använder nästan enbart Mid1 och Mid2 på varje. Men nu är det nog lite "tårta på tårta", alltså att det finns några enstaka som är "dubletter", som eq:ar på samma ställe.

Men ärligt så har det behövts eq:at så här mycket enligt mig.

Gitarrförstärkaren var lite taskigt uppmickad vid inspelningen i studion och det är inget jag kan göra åt nu, bara göra det så bra som möjligt genom eq.

Jag lyssnar enbart på gitarrerna och jämför med ett par låtar (som har allt dvs). Jo, jag förstår.

Ok, jo, jag plankar lite av Killswitch Engages produktion men med lite "modifiering". Jag har redan lärt mig massor. Men ibland kör man fast :\

Såhär låter gitarrerna helt rått utan effekter:

http://web.telia.com/~u21206781/ibzc-freegtrs_orig.mp3

Och såhär med effekter (eq) som jag massor med:

http://web.telia.com/~u21206781/ibzc-freegtrs6.mp3

Nu böööörjar jag bli nöjd men känner just nu att jag kan jobba lite på diskanten/fräset och låg-mid, senare ikväll tycker jag säkert det låter skit, haha 😊

Öronen tycker olika hela tiden, när de fått vila ger de en rättvisare åsikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren!
20 st Q? 😑

Behöver du 20 st EQ på en gitarr är det något annat som är fel.

Hur lyssnar du? På ensamma gitarrer eller på helheten? Hur mycket är resten av låten mixad? Allt har med förhållanden att göra. Har du t ex ett piano som låter mycket i mellanregistret kanske du ska dra ner gitarrens mellanregister (lyssnar du på helheten sedan kommer gitarren inte låta fattig där ändå, det kommer helt enkelt bara låta bättre mixat). Hur låter basen? Spelar dom samtidigt hela tiden? I så fall behöver du säkert inte en massa bas i gitarren, inte heller en massa mellanregister i basen...

Referenslyssning är en bra hjälp men passa dig för att blint gå efter andra låtar - det är ju inte samma låt du mixar, och säkerligen är dom andra instrumenten (om det ens är samma instrument) inte likadant mixade. Mitt tips är att lyssna på allt, försöka identifiera saker du stör dig på, fixa det, lyssna på allt, leta fler saker du stör dig på... En kompressor kan ibland göra mer nytta än en EQ och tvärt om.

Den enda övningen jag kan rekommendera är att planka hela produktioner. Välj en låt du gillar, planka allt (spela in från grunden, hitta rätt ljud på alla instrument, var nogrann!!!) och försök sedan mixa så det låter exakt likadant som orginalet. Du kommer tvingas att lära dig lyssna "rätt", ditt gehör får en boost, du blir en bättre arrangör, du kommer hitta nya arbetsflöden och metoder..

Just nu har jag 12 st Q:s, använder nästan enbart Mid1 och Mid2 på varje. Men nu är det nog lite "tårta på tårta", alltså att det finns några enstaka som är "dubletter", som eq:ar på samma ställe.

Men ärligt så har det behövts eq:at så här mycket enligt mig.

Gitarrförstärkaren var lite taskigt uppmickad vid inspelningen i studion och det är inget jag kan göra åt nu, bara göra det så bra som möjligt genom eq.

Jag lyssnar enbart på gitarrerna och jämför med ett par låtar (som har allt dvs). Jo, jag förstår.

Ok, jo, jag plankar lite av Killswitch Engages produktion men med lite "modifiering". Jag har redan lärt mig massor. Men ibland kör man fast :\

Såhär låter gitarrerna helt rått utan effekter:

http://web.telia.com/~u21206781/ibzc-freegtrs_orig.mp3

Och såhär med effekter (eq) som jag massor med:

http://web.telia.com/~u21206781/ibzc-freegtrs6.mp3

Nu böööörjar jag bli nöjd men känner just nu att jag kan jobba lite på diskanten/fräset och låg-mid, senare ikväll tycker jag säkert det låter skit, haha 😠

Öronen tycker olika hela tiden, när de fått vila ger de en rättvisare åsikt.

det här lät ju helt ok tycker jag, då utgår jag från den sista. du kanske kan prova ge den mer kraft i diskanten/highmid för mer definition i soundet. Ett tips som jag tycker är bra, Eq'a ljudet till du tycker det låter bra isolerat sen drar du igång alla instrument, kortsagt allt som ska vara igång samtidigt med gitarren och så EQar du då också, men då för som vissa redan nämnt gjuta in gitarren i mixen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kunde jag inte lyssna på dina mp3:or av nån anledning... Men jag får för mig att du vill ha lite mer punch i de högre registren på gitarren. Ett tips är ju att köra gitarrspåret genom en "tape-saturator", typ vst-pluggen Magneto om du kör Cubase. Där kan man öka på drivet rätt så fint.

En annan grej, om gitarren inte är tillräckligt fet, är ju att spela in samma spår igen och sedan panorera spåren, med lite olika eq- och kompressorinställningar på de olika spåren. Men det har du kanske redan tänkt på...

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

Okej, jo jag ska eq:a lite mer, hehe.

Nu kunde jag inte lyssna på dina mp3:or av nån anledning... Men jag får för mig att du vill ha lite mer punch i de högre registren på gitarren. Ett tips är ju att köra gitarrspåret genom en "tape-saturator", typ vst-pluggen Magneto om du kör Cubase. Där kan man öka på drivet rätt så fint.

En annan grej, om gitarren inte är tillräckligt fet, är ju att spela in samma spår igen och sedan panorera spåren, med lite olika eq- och kompressorinställningar på de olika spåren. Men det har du kanske redan tänkt på...

Hmm, ska prova Magneto men tror inte det hjälper. Tack för tipset iallafall!

Jag har redan två spår, panorerade 99% åt vardera sida. 🙂 Sen har jag lagt på 10% CSR plate-reverb.

Prova högerklicka på länkarna och ta spara som?

Andra är också välkomna med tips, kanske inte just till mitt fall utan eq i allmänhet. Jag är ny på det / självlärd liksom.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

ett bra tips....

är RSO:s videos, recordingschool.biz/homerecording/index.php

har några och har lärt mig mycket bra tips från dem

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, så här är det…

Ta gärna hjälp av guider på nätet, användartips på forum (som här och nu), krystande publikationer som ”Mixologi” etc, men använd dessa endast som en utgångspunkt – inte som regel. I grunden handlar allt ändå bara om att ”dela upp” diverse instrumentgrupper i frekvensområden – bas, mellan och diskant. Men därefter är det bara dina öron som bestämmer – det finns liksom inga ”regler”.

Tänk på att en gitarr som låter ”skit” i dina öron kanske låter ”skithäftig” i någon annans öron — och tvärtom för den delen. Därför faller lite idén med ”expert-tips”.

För en (sedvanligt OK inspelad) gitarr behövs sällan mer än ett 4-bands-EQ-verktyg för att få till ett snyggt ljud. Om man ändå börjar eq:a med ett 5:e och kanske till och med ett 6:e band, då är man riktigt snett på det. För då ligger problemet i källan… dvs, skit in – skit ut…

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

Jo med så höga krav som jag har så var det ju "skit" jag hade in, men det är inget jag kan göra nåt åt nu. Däremot kan jag ju eq:a och det är det jag gör. Och det BLIR bättre. Men det är jobbigt/svårt för öronen..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo med så höga krav som jag har så var det ju "skit" jag hade in, men det är inget jag kan göra nåt åt nu. Däremot kan jag ju eq:a och det är det jag gör. Och det BLIR bättre. Men det är jobbigt/svårt för öronen..

Jag kanske missförstod dig när du skrev att du hade dubbletter som eq:ade på samma ställe, men menade du att du har två likadana pluggar som höjer samma frekvens med samma q-värde (d.v.s. hur bred höjningspuckeln är)? Det är helt onödigt isåfall... Har du höjt den ena med 3 db och den andra med 6 db så är det samma sak som att ta bort den ena och höja den andra med 9 db (förutsatt att du hade samma q-värde och samma plugg). Jag känner inte till den eq:n du använder, men ett tips är att använda en plugg som har många band (ifall du tänkte eq:a så mycket som du gjort nu). Det blir mer överskådligt då...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är ju inte jag nån expert, men jag brukar bara skära bas så långt upp det går utan att det blir telefonlurseffekt, och sen petar jag i regel bara i resten om det verkligen behövs ihop med resten av mixen. Jag tycker att man ska satsa på att få ett ljud som låter bra helt processat, så är man säker på att man inte kan göra bort sig helt, sen kan man peta i detaljerna sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo med så höga krav som jag har så var det ju "skit" jag hade in, men det är inget jag kan göra nåt åt nu. Däremot kan jag ju eq:a och det är det jag gör. Och det BLIR bättre. Men det är jobbigt/svårt för öronen..

efter att lyssnat på dina mp3 så är det ju inte skit in

låter ganska ok om än lite lågt, lite mer sträng på det där å det hade låtit finfint

efter att du eq:at så låter det högre men inte speciellt annorlunda

vad som är bra eller dåligt är ju en smaksak i mångt å mycket

frågan är vad du vill uppnå för sound jämfört med det du har redan nu

det måste du veta innan du börjar vrida å fråga hur man gör

det verkar som du bara vill ha "mer"

höj då volymen istället

nu provocerar jag dej lite med flit 🙂

men du verkar inte veta vilket håll du ska gå, men du vill ha råd hur man springer

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
creel (oregistrerad)

Jo, jag vet vad jag vill... jag vill få mer liv i dem, mer åt Killswitch Engages ljud. Mer fräs/övertoner i disten. Kanske ska lägga på en lätt overdrive typ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag vet vad jag vill... jag vill få mer liv i dem, mer åt Killswitch Engages ljud. Mer fräs/övertoner i disten. Kanske ska lägga på en lätt overdrive typ.

Mitt tips till dig eftersom det är ett speciellt ljud du är ute efter är att lägga in den låten i ditt DAW. Spela sedan in din egen gitarr, men spela så som de spelar på skivan. Där har du nu en utgångspunkt för att ratta fram ett liknande gitarrljud. Det är ingen idé att du sitter med ett eget riff eller liknande eftersom du då aldrig kommer få precis samma ljud om du inte spelar lika dant. Mitt andra tips är förberedelserna innan du börjar ratta. Se till att allt är väl förberett. Låten ligger i ditt DAW och allt är inspelat. Innan du nu sätter dig och mixar så ät gärna lite god mat och tänk på allt som inte har med musik att göra, tänd lite ljus eller nått, vad som som är trevligt och mysigt för dig. OBS! Gör gärna detta i tysthet så du inte har TV eller stereo på. När du känner dig utvilad och pigg så sätter du dig och bara lyssnar på musiken. Försök visualisera signalvägarna och vilka effekter som är pålagda. Låt detta ta tid och ta gärna pauser, ju mer du gör detta desto snabbare kommer det gå. När du tror att du har hela signalvägen så börjar du ratta ditt eget ljud utifrån den mallen du skapat genom att lyssna. På detta sätt har du en medveten plan med allt du gör och risken är inte heller lika stor att du rattar bort dig.

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

Tack för ditt svar, bra skrivet.

Jo, men grejen är att jag inte kan spela in på nytt. Så jag för göra det bästa av situationen så att säga.

Men ska tänka på det nästa gång. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...