Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Här kommer en fråga som nog kan anses vara ganska basal men som jag ändå inte tycker mig ha funnit något riktigt svar på.

Jag är på gång att byta ut de väsentliga delarna i min burk (moderkort, cpu, minnen) och därefter den obligatoriska ominstallationen av operativsystem och annan mjukvara. Vad jag funderat över är dock vilken version av Cubase jag skall byta upp mig till. Tidigare har jag kört SX1 och - trots att den är gammal nu - varit ganska nöjd med det. Har inte känt något stort behov av utökade redigeringsmöjligheter o.s.v. Problemet är att min nya processor är av dual core-modell och efter vad jag förstått kan inte SX1 dra några fördelar av detta med dubbla processorkärnor.

Frågan är nu vad jag skall byta till. Eftersom jag kör ett flertal VSTi och effektpluggar vid sidan av Cubase, vill jag gärna att Cubase i sig tar så lite av processorns kapacitet som möjligt... Ett par mjukvarusynthar, en sampler och en hög effekter klarar den biten bra ändå. Kort sagt; tjänar man något prestandamässigt på att ha t.ex SX2 framför SX4? 3:an har jag inte hört så mycket gott om överhuvudtaget och de mer bantade versionerna har jag ingen koll på.

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Svaret är enkelt. Cubase 4.

SX2 och SX3 går inte att köpa annat än begagnat.

Och eftersom du har SX1 vore väl en uppgradering till Cubase 4 lättast.

Redigerat av drloop
Postat (redigerat)

Hej. detta går att läsa på Cubase forum http://forum.cubase.net/phpbb2/viewtopic.php?t=55696 :

3. Is Cubase 4 demanding a faster CPU?

No. If you're running a Cubase SX 3 project in Cubase 4 you won't notice any differences regarding the CPU charge. This is why the stated system requirements for both products are almost the same. Of course some of the 33 new high-quality VST effects will be more demanding than their resembling predecessors.

Jag vill minnas att SX 1 är den MINST processorkrävande av alla versioner kallade Cubase SX/SL/SE etc. Tyvärr kommer jag inte ihåg VAR jag läste detta....

Lycka till!

Redigerat av Kwerker
Postat

Skulle enkelt kunna tänka mig att ju högre version, ju mer processor krävs. Helt enkelt för att programvarumakarna utnyttjar nyheter och prestandaförbättring som då uppstår. Förhoppningsvis med bättre ljudkvalitet i slutändan. Men sen är det ju som så att det brukar vara pluggarna som slukar mestadelen av processorkraften, inte host-programvaran då det gäller DAWs.

Postat

Hmmm... Har forskat vidare lite kring detta med mjukvara och dual core. Kan inte finna några belägg för att SX1 inte skulle fungera med dual core-system, något jag av någon anledning absolut hade för mig. Hur ligger det till egentligen??? Kan SX1 utnyttja dual core kan jag inte finna någon anledning för mig att uppgradera mitt cubase överhuvudtaget!

Postat

Jag upplevde inte någon prestanda försämring mellan Sx 1 och 2.

Däremot är tvåan mycket stabilare och har full delaykompensation. Uppgradering till 4'an kostar inte mycket. Och jag vill minnas att den ger dig rätt att använda Sx 2 och 3 också. Då har du plötsligt alla alternativ.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.