Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag har endast varit aktiv på dessa forum i några dagar, och jag har precis skaffat mig Cubase SX3, och tittade lite som enklast på www.majken.se och den guiden som finns där. Dock kvarstår frågor som är väldigt basiska, från vad jag tror, och det handlar kanske inte bara om Cubase, men främst om grundfakta om MIDI, ASIO, och inställningarna kring detta.

När och i vilket sammanhang används MIDI? När jag har min Synth exempelvis ikopplad i Line-in på datorn, går då ljudet via midi? Jag är väldigt okunnig, och hoppas därför att ni förstår att jag kräver seriösa svar och inte folk som driver med min okunskap. Vad bör vara min standard MIDI-uppspelningsenhet? Är det själva ljudkortet? För det finns en mängd alternativ.

Och var i Cubase SX ställer jag in inställningar där jag bestämmer vad jag vill ha som standard uppspelningsenheter? Är det under något kallat "Device Setup" ? Det känns som en himla röra bland allting.

En annan fråga rör bland annat ett program eller Plug-in som EZ drummer, när jag öppnar det via Cubase, och lägger in en drumloop, bör den spelas upp direkt? För ibland får jag inget ljud när jag spelar filen, men efter ett tags knåpande såg jag att man var tvungen att ändra i "Audiotrack-slingan" till Ez-drummer som uppspelningsenhet, bör det vara så?

För er som är kunniga så är mitt nuvarande ljudkort SB Audigy 2 ZS, är det ett skräpkort, eller bör jag köra med min TonePort UX1, har den stöd för MIDI och allt man behöver?

Jag kommer säkert återkomma med mer frågor, och hoppas att ni har överseende med mig som har mycket musik att producera, men ingen kunskap om producering 😊

MVh Henrik!

Redigerat av Shinji
Annons
Postat

När du kopplar till lineingången spelar du inte in MIDI utan ljud. MIDI är inte ljud utan data. Kollar du på din synth har du antagligen en midiutgång. Den ska du koppla i ljudkortets midiingång. Har du ingen sådan kan du skaffa ett midi-interface. Det finns midi-interface som du kan koppla i USB. Det finns också som man kan sätta i spelporten (eller vad den nu heter, där man satt joysticks och sådant före USB iaf.) När du spelar in MIDI så spelar du alltså in data som talar om för ett mjukvaruinstrument hur det ska spela.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.