parham (oregistrerad) Postat 2 oktober 2007 Postat 2 oktober 2007 Tja, jag behöver en ny mick som ska återge ett ganska varmt men helst av allt krispigt och klart ljud?? micken ska till en studio där det kommer ske inspelning av hiphopmusik, dvs rap. jag snackade med en butik i gbg som rekommenderade en SE Electronics Titan, bl.a. eftersom den har sjunkit från typ 14000 till runt 7 papp.. nån som har nån erfarenhet av denna eller vill rekommendera en annan mick i liknande prisklass?? tacksam för svar.
Anders F Postat 2 oktober 2007 Postat 2 oktober 2007 (redigerat) Okej... Då kör jag den här gången. Claes här på forumet har en testsite på mickar. Där kan du ju alltid kika också och höra om du hör nån mick som faller dig i smaken. Om du är ute efter ett varmt ljud med en silkeslen diskant så kan jag rekommendera sontronics Omega. Har den själv och är grymt nöjd med den. Kräver mycket av ditt rum dock, men om du har riktigt sjyst rum så låter den kanon 😊 kostar väll runt 7000 också tror jag. MVH Anders EDIT: Har inte testat den du nämner och kan därför inte uttala mig om den. EDIT igen 🙂 Kom på en mick som jag bara måste nämna när det gäller sånginspelning som funkar i alla lägen. Är en annan prisklass, men gud vad underbar. Det är Rode Classic. Inte den nya utan den gamla modellen med rören från industrierna efter andra världskriget (om jag inte minns fel). Går endast att köpa begagnad. Men det är ett tips på en mick som funkat till all sång. Hade förmånen att ha en sådan under min utbildning. Använde den på både hardcore och jazz musik. HELT UNDERBAR!! Va bara ett litet tillägg jag var tvungen att skriva av mig 🙂 Redigerat 2 oktober 2007 av Gizmozis
fredrik @ mi7 Postat 2 oktober 2007 Postat 2 oktober 2007 Hallå parham Titan från sE är en riktigt bra mick speciellt med den prislapp vi lyckat få ner den till nu. Hen har dock en speciell karaktär som kanske gör att den inte passar alla röster eller instrument. Det kan till vissa saker fram stå som lite ljus och ”skir”. Tack vare sitt titan membran har denna mick en fantastisk förmåga att återge transienter som få andra mickar, det gör den helt grym på acke gitarr, percussion och andra akustiska saker som ställer lite högra krav på detaljerad topp utan att vara hård och kall. Jag skulle dessutom rekommendera dig att ta en titt på Z5600amkII från sE som är en riktigt bra rörmick med grymt bra ”sound”, snygg och fet botten med en snygg topp. Den skulle nog passa dig mycket bra om det nu är så att Titan inte faller dig i smaken. Lycka till med ditt inköp
Logichead Postat 5 oktober 2007 Postat 5 oktober 2007 (redigerat) Hallå parham Titan från sE är en riktigt bra mick speciellt med den prislapp vi lyckat få ner den till nu. Hen har dock en speciell karaktär som kanske gör att den inte passar alla röster eller instrument. Det kan till vissa saker fram stå som lite ljus och ”skir”. Tack vare sitt titan membran har denna mick en fantastisk förmåga att återge transienter som få andra mickar, det gör den helt grym på acke gitarr, percussion och andra akustiska saker som ställer lite högra krav på detaljerad topp utan att vara hård och kall. Jag skulle dessutom rekommendera dig att ta en titt på Z5600amkII från sE som är en riktigt bra rörmick med grymt bra ”sound”, snygg och fet botten med en snygg topp. Den skulle nog passa dig mycket bra om det nu är så att Titan inte faller dig i smaken. Lycka till med ditt inköp Det där med titanmembran är en marknadsföringsgrej. Titan leder ström dåligt, vilket innebär att det måste läggas på i tjocka lager. Guld är kan man spruta på i lager som bara är en molekyl tjockt och det leder ändå. Dessutom är guld lågohmigt. Titanmebranen blir tjockare (pga sämre ledningsförmåga) och tyngre än guldmembran vilket innebär att de rör sig långsammare. Dessutom korroderar titan och det gör inte guld. Titan är inte speciellt styvt heller, bara lite styvare än aluminum. Guld är en ädlare metall och lämpar sig i alla hänseenden bättre till mikrofonmembran. Det som gör att sE Titan låter ljust och "skirt" är nog att den har en kraftig puckel i diskanten på 4dB vid 10k. På det hela taget är det en kraftigt EQ'ad mic där de även skurit en del bas (-3dB vid 20Hz). Skillnaden mellan 10kHz och 20Hz är hela 10dB. I övrigt har den ganska lågt brus och normal känslighet. Den är helt säkert värd sina pengar dock. Den är ju billig. Edit: Neumann M150 har ett titanmembran, men det är 12mm (lika stort som ett Oktava MK012 membran). Det är logiskt eftersom det är en rundtagande mic och det blir enklare att uppnå med ett litet membran. Dessutom blit ett litet membran lättare. Jag vet inte hur stort sE Titanmembranet är dock. Redigerat 5 oktober 2007 av Logichead
Claes Holmerup Postat 5 oktober 2007 Postat 5 oktober 2007 Titan finns tyvärr inte med bland mina testinspelningar ännu, men den kommer med i nästa omgång. 😳 Den som väntar på något gott... 🙂
parham (oregistrerad) Postat 8 oktober 2007 Postat 8 oktober 2007 jag vet att de e svårt att beskriva vad man vill ha för ljud osv, och självklart ska man ju testa och låta ens egna öron bedömma.. hur som helst, jag är tacksam för svaren! så här gick de till iaf... jag prövade titanen hemma och den lät bra, men som någon sa så är den kanske bättre för gittarrer osv, än för röster. Den va lite för mörk i ljudet o diskanten va inte så len som jag hade hoppats på... i ärlighetens namn så tyckte jag inte de var SÅ stor skillnad på titanen och en billig 700kr kinamick som jag haft sen innan.. men de betyder nog mer att kinamicken var ganska bra än att titanen var dålig....iaf så höjde den inte på mina ögonbryn så mycket att den skulle vara värd pengarna enligt mig... jag letade efter en mick som va krispig och klar i ljudet men ändå inte för hård i diskanten.. det kan nämligen "Essa" speciellt mycket i hiphopmusik där man trycker ganska hård på konsonanterna i orden tillskilnad från vanlig sång... (också därför jag inte kan förlita mig så mkt på claes miktestsida) så jag drog tillbaka till affären o frågade om att få testa några andra mickar i butiken direkt.. och efter en massa velande så bestämde jag mig att ja gillade röde k2 mest. som nån beskrev i en testsida så tog den fram "bröstpartiet" i rösten ganska bra.. t.ex. om man har lite knorrigare röst.. haha.. diskanten var klar och fin men inte hård. dessutom känns det som ett plus att man kan byta ut röret mot ett annat vid senare tillfälle om man vill ändra karaktären på ljudet utan att köpa en helt ny mick??? så det blir en k2 altså
Emil Postat 8 oktober 2007 Postat 8 oktober 2007 Till HipHop skulle jag definitivt testa en Shure SM7B. Inte säkert att den är helrätt för din röst men väldigt bra på både prat och sång. Har hört på Gearslutz att den används av många rappare.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.