Elvispen Postat 2 oktober 2007 Postat 2 oktober 2007 (redigerat) MacBooken går som bästa att få med en hårddisk som går på 5400 varv/min. För mig låter detta långsamt... Jag använder mig gärna av instrumentpluggar och då har jag fått för mig att hårdiskens snabbhet är ganska viktig. Kommer det här göra att min MacBook kommer ge upp snabbt? Hur långt håller det? Eller är det lite skitsamma? Det finns ju andra hårddiskar man kan stoppa in som har 7200 varv/min, är detta att rekomendera eller är det ett måste? Vill gärna ha de flesta instrumentpluggar och liknande på MacBooken och inte på någon extern hårddisk. I övrigt är det förståss 2Gb minne (minst) som gäller för mig och 2.16Ghz. Tacksam för svar! Mvh /Elvispen Redigerat 2 oktober 2007 av Elvispen
Hemluth Postat 2 oktober 2007 Postat 2 oktober 2007 Jag kör med en Macbook och kan intyga att de är väldigt kraftfulla. Något av det bästa bärbara man kan få för priset. Pro-modellerna är marginellt bättre. Vill du ha en bärbar dator som är bättre får du antagligen lägga minst det dubbla. Allt som du kan göra med någon annan dator i 10-20k-klassen kan du göra med en Macbook, om inte bättre.
Glaskatten (oregistrerad) Postat 2 oktober 2007 Postat 2 oktober 2007 MacBooken går som bästa att få med en hårddisk som går på 5400 varv/min. För mig låter detta långsamt...Jag använder mig gärna av instrumentpluggar och då har jag fått för mig att hårdiskens snabbhet är ganska viktig. Kommer det här göra att min MacBook kommer ge upp snabbt? Hur långt håller det? Eller är det lite skitsamma? Det finns ju andra hårddiskar man kan stoppa in som har 7200 varv/min, är detta att rekomendera eller är det ett måste? Vill gärna ha de flesta instrumentpluggar och liknande på MacBooken och inte på någon extern hårddisk. I övrigt är det förståss 2Gb minne (minst) som gäller för mig och 2.16Ghz. Tacksam för svar! Mvh /Elvispen De flesta pluggar påverkas inte speciellt mycket av hårddiskhastigheten men vissa samplerpluggar gör det, för ska det laddas in massvis av stora ljudfiler stup i kvarten så påverkar det självklart prestandan.
patraklos Postat 2 oktober 2007 Postat 2 oktober 2007 hej, De nya hårdiskarna kanske är 5400 varm men det är som sagt sata och det avgör mer än varvtalen. Vissa 7200 varvs hårdiskar jobbar söligare än 5400. Så du ska vara nöjd med den inbyggda hårdisken. Jag har själv en macbook och den tåler allt fast det är en liten model jämfört med pro modellen. mvh jdee
Linus Postat 3 oktober 2007 Postat 3 oktober 2007 Jag har gjort åttaspårs-inspelning (24bit/44kHz) direkt till den interna disken på en MacBook. Inga problem. Hårddisksaktivitetsmätaren (puh, vilket ord) i Cubase var inte uppe på hälften. 🙁 Huruvida den räcker till när man jobbar med samplingar och tyngre instrument kan jag inte svara på. En Firewire-hårddisk är hursomhelst tryggt att ha, både för hastighet och backup.
Björn Olsberg Postat 3 oktober 2007 Postat 3 oktober 2007 De nya hårdiskarna kanske är 5400 varm men det är som sagt sata och det avgör mer än varvtalen. Vissa 7200 varvs hårdiskar jobbar söligare än 5400. När det gäller 5400-varvarna är det mer hur hög packningsgraden är, det vill säga hur mycket information som hinner röra sig under hårddiskens läshuvud för varje varv. På de nya större hårddiskarna (120 GB och uppåt) är det vertikal lagring som används, vilket innebär betydligt högre packningsgrad och därmed högre överföringshastighet. Toms Hardware mätte exempelvis upp 46 MB/s på en Toshiba MK1637GSX, 160 GB, 5400 rpm.
Claes Holmerup Postat 3 oktober 2007 Postat 3 oktober 2007 Redan för flera år sedan testade jag att spela upp 50+ samtidiga audiospår från en EIDE-disk på 5400RPM och det var inga problem alls. Inspelning går lite långsammare, men jag har svårt att tänka mig att det skulle vara några problem med någorlunda rimlig storlek på arrangemangen... Det har blivit någon sorts hysteri över detta med rotationshastigheten - och bara för att 7200 RPM-diskar brukar rekommenderas, så tror många att det i princip är omöjligt att använda långsammare... 🙁
Elvispen Postat 3 oktober 2007 Trådstartare Postat 3 oktober 2007 Tack för alla svar! Det får bli en 5400 varvare! Ha det bra!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.