Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hallå ! 😕

Jag var och köpte ett CME matrix FW ljudkort och en ADK a-51e mick och tänkte börja spela in lite egna låtar. allt är kopplat rätt jag hör mig själv och då låter det utmärkt när jag spelar. (stålsträngad gitarr BTW) jag andvänder Cubase men får inte det "fylliga" ljudet jag är ute efter. vet inte vilken stil jag spelar in ,, men det är akustisk gitarr(er) sång och sen lägger jag till till trummor och stråkar och bas med MIDI klaviatur. Men tillbaka till problemet. jag får inte det fylliga ljudet mär jag spelar in. det låter mesigt och inte närvarande lixom. så nu ber jag om alla tips jag kan få av alla här på Studio forum. Mvh/ Frigg3 🙂

Annons
Postat

Har du vänt micen på fel håll? Det är ett mycket vanligt fel om man inte har använt sådana micar tidigare... 😕

Vanligast är att sätta micen vid 12:e bandet, på ca 20-30cm avstånd. vill man ha ett mörkare ljud, så vinklar man den mer mot klanglådan - och vill man ha ett ljusare ljud, så vinklar man den mer mot halsen.

Postat
Har du vänt micen på fel håll? Det är ett mycket vanligt fel om man inte har använt sådana micar tidigare... 😆

Vanligast är att sätta micen vid 12:e bandet, på ca 20-30cm avstånd. vill man ha ett mörkare ljud, så vinklar man den mer mot klanglådan - och vill man ha ett ljusare ljud, så vinklar man den mer mot halsen.

Tack så mycket för den infon Claes. Du är lite av en legend överallt har jag märkt , Har faktiskt läst runt lite och fårr hjälp av dina svar 😳 . mer människor som du ! 😛 , hur ska den vara vänd? , uppochner eller (: ? , eller hur blir det? tack . !

Postat
Har du vänt micen på fel håll? Det är ett mycket vanligt fel om man inte har använt sådana micar tidigare... 😳

Tack så mycket för den infon Claes. Du är lite av en legend överallt har jag märkt , Har faktiskt läst runt lite och fårr hjälp av dina svar 😛 . mer människor som du ! 😛 , hur ska den vara vänd? , uppochner eller (: ? , eller hur blir det? tack . !

Legend? Nu blir jag nästan lite generad... 😆 Alla får ju dra sitt strå till stacken efter bästa förmåga. Kul att ha kunnat vara till hjälp. 😛

Med riktning menade jag att du ska vända framsidan av micen mot gitarren - och framsidan är den där loggan sitter - så sidan som du ser på bilden ska vara vänd mot ljudkällan:

thb_A-51_TypeV.jpg

Postat (redigerat)

Guitarplayer TV är en mycket bra sida för både gitarrtips och annat som tipsar hur man spelar in olika instrument mm.

http://www.guitarplayertv.com/

Välj kanalen "presonus channel" i vänstra övre hörnet.

Bläddra sedan ner till de tre sista alternativen. Ett klipp visar tydligt hur olika det kan låta med mickplaceringen på en gitarr.

Kolla även, sång trummor mm.

Redigerat av Magpie
Postat (redigerat)
Legend? Nu blir jag nästan lite generad... 😊 Alla får ju dra sitt strå till stacken efter bästa förmåga. Kul att ha kunnat vara till hjälp. 🙂

Med riktning menade jag att du ska vända framsidan av micen mot gitarren - och framsidan är den där loggan sitter - så sidan som du ser på bilden ska vara vänd mot ljudkällan:

thb_A-51_TypeV.jpg

Då fick man lära sig något nytt då. Detta måste jag prova bara jag får tid. Hur stor blir skillnaden?

Redigerat av HiDa
Postat
Är inte ett bra knep i detta läge att "dubba" gitarren?

Självklart är det ju en smaksak - Men jag tycker man kan hålla sig till att dubba elgitarrer. Funkar inte lika bra på akustisk. - Men som sagt, en smaksak

Postat
Är inte ett bra knep i detta läge att "dubba" gitarren?

Självklart är det ju en smaksak - Men jag tycker man kan hålla sig till att dubba elgitarrer. Funkar inte lika bra på akustisk. - Men som sagt, en smaksak

Okej, där ser man. Men det kanske kan vara värt att testa ändå?

Postat (redigerat)

Visst kan man testa, Men min erfarenhet är. Att om du inte kan få en fyllig gitarr med en gång så är det din mick, mickplacering, gitarr, preamp osv. du skall kika på först. Ett pålägg ger det där extra , men grunden måste ända vara grym om resultatet skall bli grymt. Men det är bara min erfarenhet. Gå inga genvägar och tänk att du fixar allt med pålägg eller mixning. Börja från början!!

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat
Har du vänt micen på fel håll? Det är ett mycket vanligt fel om man inte har använt sådana micar tidigare... 😊

Tack så mycket för den infon Claes. Du är lite av en legend överallt har jag märkt , Har faktiskt läst runt lite och fårr hjälp av dina svar 😄 . mer människor som du ! 😄 , hur ska den vara vänd? , uppochner eller (: ? , eller hur blir det? tack . !

Legend? Nu blir jag nästan lite generad... 😊 Alla får ju dra sitt strå till stacken efter bästa förmåga. Kul att ha kunnat vara till hjälp. 🙂

thb_A-51_TypeV.jpg

Haha 🙂 Det blev sjukt mycket bättre . men iochmed att man ska ha 20- 30 cm avstånd, hur hög ska gainen vara då? , vissa säger att den ska vara låg så att man kan mixtra och höja i datorn och andra tycker att den ska va hög så att man kan sänka i datorn , Vilket ger mest cleant ljud , men endå inte mesigt :rolleyes:

Postat
Har du vänt micen på fel håll? Det är ett mycket vanligt fel om man inte har använt sådana micar tidigare... 😊

Tack så mycket för den infon Claes. Du är lite av en legend överallt har jag märkt , Har faktiskt läst runt lite och fårr hjälp av dina svar 😄 . mer människor som du ! 😄 , hur ska den vara vänd? , uppochner eller (: ? , eller hur blir det? tack . !

thb_A-51_TypeV.jpg

Haha 🙂 Det blev sjukt mycket bättre . men iochmed att man ska ha 20- 30 cm avstånd, hur hög ska gainen vara då? , vissa säger att den ska vara låg så att man kan mixtra och höja i datorn och andra tycker att den ska va hög så att man kan sänka i datorn , Vilket ger mest cleant ljud , men endå inte mesigt :rolleyes:

Så kan det bli... 😄

Avståndet kan du experimentera med. Det kanske blir bättre ljud på närmare avstånd? Du har en bashöjande proximitetseffekt på alla cardioidmicar - och den börjar göra sig påmind på allvar om man kommer närmare än ca 20cm. Risken ökar att man råkar smälla till micen om man har den närmare - och om man inte håller den på samma avstånd hela tiden när man använder proximitetseffekten, så kommer soundet att variera ganska kraftigt. Det är därför jag tycker att det är bra att börja någonstans vid 20-30cm... Nästa problem är att om micen är längre ifrån ljudkällan, så får man in mer rumsljud än om den är nära, på gott och ont...

Om du kör 16-bits inspelning så ska gain nästan slicka 0dB på mätaren när det är som starkast. Om du spelar in i 24-bit upplösning, så sikta någonstans omkring -10 - -6dB, så har du överstyrningsmarginal utan att få högt brus. Jag rekommenderar att man alltid spelar in i 24-bit.

Du ska alltså ha hög signal in, eftersom du annars kommer att få mycket mer brus när du höjer i datorn. Har du en signal som förstärks mycket i den burk som är lämpligast konstruerad för att ge hög gain (dvs preampen), så får du bäst signal/brusförhållande. De som säger att man hellre ska höja i datorn än i preampen, har helt enkelt inte klart för sig hur det fungerar... 🙂

Postat
Legend? Nu blir jag nästan lite generad... :rolleyes: Alla får ju dra sitt strå till stacken efter bästa förmåga. Kul att ha kunnat vara till hjälp. 😊

thb_A-51_TypeV.jpg

Då fick man lära sig något nytt då. Detta måste jag prova bara jag får tid. Hur stor blir skillnaden?

Med en cardioidmic blir skillnaden ungefär som mellan natt och dag.

Har du däremot en mic med omni- eller åtta-karakteristik, så blir det ingen eller väldigt liten skillnad.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.