erisja Postat 17 september 2004 Postat 17 september 2004 Jo, jag undrar om någon har bra tips på hur man spelar in akustisk gitarr. Min önskan är att få en ren gitarrsignal trots att jag sjunger samtidigt. Min gura har inbyggd mik men det låter inte bra när jag kopplar den direkt till ljudkortet. Ljudet blir vasst och obehagligt. Några fågor: 1. Går det att få bra ljud med inbyggd mik? Hur bra/dyr måste en sådan mik vara? Jag har en stålsträngad Takamine i 5-6000 kr-klassen (mik vete fan...) 2. Kan en Pod line 6 eller nåt vara lösningen? Eller är det i princip samma sak som att redigera signalen i efterhand (det är ju att föredra)? Jag har ett EMU APS så det kanske fungerar... 3. Kan en lösning vara att koppla gitarren till en förstärkare som sedan mikas med en Shure 57 som är vänd bort från sången? Miken och förstärkaren kanske placeras i ett annat rum rent av... Är det lönt att testa? /Ziggge
Andreas L Postat 17 september 2004 Postat 17 september 2004 (redigerat) Om du vill att din akustiska gitarr ska låta i närheten av hur du själv hör den så skall du micka upp den. De flesta inbyggda mikrofoner återger bara en liten avgränsad der av gitarrens ljud (ex. stallet). Att filtrera en signal som inte redan från början innehåller det du vill ha kommer inte att bli en bra lösning, så om du är ute efter ett naturligt ljud ifrån din akke, så går pod och förstärkare bort. Skaffa dig en sjysst mick och se till att vara noga med att ha bra dämpning i rummet du spelar in i. 😛 EDIT; en mick som du placerar utanför gitarren alltså. Redigerat 17 september 2004 av Andreas L
the-great-decay Postat 17 september 2004 Postat 17 september 2004 jag har lyckats att få ett trevligt ljud med inbyggd mick men det kostade lite.... jag inhandlade en yamaha AG-stomp som är en "effekt" pedal för ackustisk gura. och en mick med en piezo mick i stallet och en kondensator mick i ljud hålet. 3000:- pix för lådan och 2000:- för micken ...men sen låter det jävligt sweet mä.. ska kanske nämna att enda andledningen till att jag la så mycket pengar är att jag spelar mycket ackustiskt live, men om du bara ska spela in så blir det antagligen lika bra med en kondensator mick (utanför guran). /Daniel
Tobbe Postat 17 september 2004 Postat 17 september 2004 Skaffa en stormenbrans mic och en små medbrans mic och exprimentera med olika uppställningar och nivåer mellan dessa. På det sättet kan du få riktigt bra ljud. Tips på billiga och bra mickar skulle kunna vara Sudio Prodjekts B1 ca 1000kr och en ADK sc1 900kr.
onosoul Postat 17 september 2004 Postat 17 september 2004 (redigerat) Jag brukar köra med min ADK A51 (stormembran) placerad mellan ljudhålet och punkten där halsen är fäst i kroppen, riktad mot just sistnämnda punkt. Detta ger bra ljud, utan att basen blir för stark och ev. plektrumljud försvagas. Man ska ju alltid lägga mer mycket tid på uppmickningen, prova sig fram till det bästa ljudet. SKIT IN SKIT UT. Så är det bara. Kör med 2 utav 4 väggar med ecophonplattor och trägolv. Redigerat 17 september 2004 av onosoul
Claes Holmerup Postat 17 september 2004 Postat 17 september 2004 På min testsite kan du jämföra hur diverse olika micar låter med akustisk gitarr - så kanske du får lite lättare att bestämma dig för vilken du ska välja... 😆
indi Postat 4 oktober 2004 Postat 4 oktober 2004 kolla en artikel om inspelning av gitarrer i Studio. den var bra, många exempel och tips
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.