carlpepper Postat 1 oktober 2007 Dela Postat 1 oktober 2007 Tja, Jag vill kunna spela vissa ensträngsriff, låga toner, med en oktav ned. Effekten har jag förut fått i inspelning genom att använda ProTools pitchshifter och addera till originalriffet. Samma effekt vill jag kunna uppnå live - och har testat OC-2 men den har på tok för dålig trigg, sen har någon föreslagit DigiTechs Whammy pedal, men där känns det som om jag betalar för nåt jag inte kommer använda, alltså "bend"-funktionen. Alltså - någon som har tips på pedal med extremt bra trigg (som klarar låga E-strängen med snabba anslag), om jag vill addera en stämma en oktav ned? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 1 oktober 2007 Dela Postat 1 oktober 2007 jag kör med pitchen i min Boss GT3.. där kan man ställa steglöst hur mkt den ska pitcha, mellan en oktav ner och ingen pitch alls.. jävligt fräckt att köra med live.. lite tom morello.. en GT3 går o få tag på för typ 1500 pix !! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
4Trax Postat 1 oktober 2007 Dela Postat 1 oktober 2007 (redigerat) En riktig bra en är den från Boss Pitch shifter pedalen PS-3. Till skillnad från GT-3:ans pitch kan man spela hela ackord på pedalen utan att det blir konstigt. Har själv en GT-5 och har för mig att den bara triggar en ton i taget. Men IDF´s tips att tjacka en GT-3 är bra för effekterna i Boss pedalbord är klart överlägsna mot t.ex Line6 och det för inga pengar alls. Redigerat 1 oktober 2007 av 4Trax Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 1 oktober 2007 Dela Postat 1 oktober 2007 utan tvekan att 4trax har rätt i sin sak. GT3an som kom för hur länge sen som helst piskar skiten ur de flesta POD:arna o sånt idag.. de e rakt igenom Boss-kvalitet..!! 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
carlpepper Postat 1 oktober 2007 Trådstartare Dela Postat 1 oktober 2007 Tja, och tack för snabba svar hörni! Alltså det viktigaste är nog att den ska vara snabb i triggen. 4trax eller/och IDF - upplever ni att de pedaler ni nämner är snabba nog att köra ett riff i, säg 8-delar 150 bpm från låga E? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bone Postat 1 oktober 2007 Dela Postat 1 oktober 2007 Fast en Whammy kostar ju "bara" ca 1900:- med frakt från Thomann. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
carlpepper Postat 1 oktober 2007 Trådstartare Dela Postat 1 oktober 2007 Fast en Whammy kostar ju "bara" ca 1900:- med frakt från Thomann. jo jag har faktiskt kollat in precis thomann. men 1) då får jag pröjsa för effekter jag egentligen inte behöver, och jag har dessutom alltid en känsla av att de extra grejerna är på bekostnad av det jag egentligen vill åt och 2) det är inte pengarna som är problemet egentligen, men triggar den tillräckligt bra? tack för tipset ändå Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
carlpepper Postat 1 oktober 2007 Trådstartare Dela Postat 1 oktober 2007 Förresten - är det någon som har någon lyssningsdemo på någon av nämnda pedaler? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
4Trax Postat 1 oktober 2007 Dela Postat 1 oktober 2007 Tja, och tack för snabba svar hörni! Alltså det viktigaste är nog att den ska vara snabb i triggen. 4trax eller/och IDF - upplever ni att de pedaler ni nämner är snabba nog att köra ett riff i, säg 8-delar 150 bpm från låga E? tror att PS-3 an är snabb i triggningen men det får du nog testa dig fram själv. Tror att det kan bli svårt med med en octav ner oavsett apparat. Boss har rätt bra med demos på sina pedaler på deras hemsida. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 1 oktober 2007 Dela Postat 1 oktober 2007 boss gt3 triggar extremt exakt och väldigt snabbt.. jag har aldrig vart med om att den lämnar en signal för att de går för fort.. och jag har pitchat live med den pedalen när jag spelat drillnbass.. alltså kopplat direkt från ljudkortet och pitcat ALLT live.. i tempon mot 200 BPM o 16delar o så.. 😛 så att den funkar, vet jag utan tvekan.. 🙂 jag har inte pedalen här just nu, så jag kan inte mecka nån demo åt dig. o ja har heller inte spelat in med livepitchen ngn gång.. sorry.. 🙁 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bone Postat 1 oktober 2007 Dela Postat 1 oktober 2007 (redigerat) Gitarronanister med Whammy. Blir tröttsamt men den verkar ju trigga exakt. Svårt att tänka mig att den skulle trigga dåligt. Redigerat 1 oktober 2007 av Bone Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JJRockford Postat 7 oktober 2007 Dela Postat 7 oktober 2007 Provat den nya OC-3:an? Den ska ju dessutom kunna pitcha ner hela ackord (polyfonic-läget). Lite OT, men ni som kör GT-3, hur låter preamp-delen jämfört med de nyare GT-6 och GT-8:a? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.